سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی عراق با انتقاد از سیاست‌های دوگانه آمریکا در نبرد با داعش، حمایت‌های ایران از عراق و اقلیم کردستان را ستود و تاکید کرد که آزادسازی فلوجه کلید نهایی پیروزی بر داعش خواهد بود.


به گزارش ایسکانیوز، کریم النوری، سخنگوی داوطلبان مردمی عراق در گفتگو با پایگاه خبری العهد لبنان درباره شکست‌های متوالی داعش در عراق گفت: درباره وضعیت کلی درگیری‌ها در عراق با گذشت بیش از یک سال از اشغال استان نینوا توسط داعش باید بگویم، نفوذ داعش به موصل و دیگر مناطق در استان‌های دیالی، صلاح الدین، الانبار و مناطق اطراف بغداد در نهم ژوئن 2014، بخشی از یک طرح بزرگ منطقه‌ای-بین المللی برای اشغال عراق بود.


وی ادامه داد: نزدیک شدن به بغداد و احتمال ورود داعش به شهر به حدی بود که بسیاری از مقامات سیاسی برای خروج از عراق آماده شدند و رهبران داعش نیز خود را برای برگزاری جشن ورود به پایتخت همزمان با فروپاشی بخش گسترده‌ای از ارتش و نیروهای امنیتی عراق آماده می‌کردند اما با فتوای آیت الله سیستانی در مورد جهاد کفائی غفلگیر شدند و جوانان عراقی به این فتوا پاسخ دادند و توانستند برخی مناطق اشغال شده توسط تروریست‌ها در دیالی را پس گرفته و محاصره امرلی و جرف النصر را در هم بشکنند که به دنبال آن به پیروزی‌های متوالی به دست آمد و اسطوره داعش در هم شکست.


نقطه قوت داوطلبان مردمی


النوری در ادامه نقاط قوت داوطلبان مردمی را بسیار شمرد و گفت شاید مهمترین آنها قدرت باور، شور و شوق جهادی، تمرکز بر هدف روشن خود و دینی بودن نبرد با داعش و نیز پاسخ فوری به فتوای جهاد کفائی باشد. امروز داوطلبان مردمی ثابت کردند که توان نابودی داعش را با امکانات ساده نظامی دارند چراکه در نبرد با داعش و آزادی مناطق اشغال شده تنها سلاح کافی نیست بلکه اسلحه به مردانی شجاع مانند داوطلبان مردمی نیاز دارد.


این عضو داوطلبان مردمی در ادامه تاکید کرد: با این حال نیروهای مردمی با چالش‌ها و مشکلات مختلف لجستیک، فنی و میدانی مواجه بود اما در رسانه ها این موارد را اعلام نکرد تا دشمن سوء استفاده نکند. شاید اکنون وقت مناسبی برای آن باشد که به اختصار به این مشکلات بپردازیم. از جمله این مشکلات می توان به تازه تاسیس بودن داوطلبان مردمی و سادگی امکانات آنان در ابتدای راه و ضعف روحیه نیروها و پیامدهای شکست موصل اشاره کرد. همچنین تعداد بالای مین‌هایی که اعضای داعش در مناطق مختلف کار گذاشته بودند و اکثرا مین‌هایی دوگانه بودند که به دلیل پایین بودن امکانات مهندسی ما در خنثی سازی مین‌ها به ویژه در مراحل اولیه مواجه بودیم.


وی افزود: از دیگر مشکلات ما توان داعش در حمله با خودروهای زرهی بمب‌گذاری شده و کمبود موشک‌های حرارتی به ویژه برای منجر کردن این خودروها بود. شاید خطرناک‌تر از همه اینها فشارهای سیاسی در داخل و خارج عراق و تاثیرات شاخه سیاسی و رسانه‌ای حامی داعش در تغییر واقعیات و تبدیل شکست‌های این گروه به نقض حقوق بشر باشد همانگونه که در تکریت رخ داد و داعش بسیار از آن سود برد.


کریم النوری ادامه داد: همچنین درخواست‌هایی از خارج عراق برای کنار رفتن داوطلبان مردمی و برجسته نکردن پیروزی‌های آنان وجود داشت در حالی که کنار گذاشتن این گروه یا جداکردن آنها از ارتش و پلیس می‌توانست به شکست ها و فجائعی بینجامد و احتمال داشت بغداد در خطر سقوط قرار گیرد.


آمریکا در نبرد با داعش جدی نیست


النوری درباره نقش آمریکا در نبرد با داعش گفت: نمی‌توان قدرت آمریکا و ائتلاف ضد اعش را نادیده گرفت. آمریکا در عملیات‌های اطلاعاتی از قدرت و تکنولوژی بالا و تخصص خوبی برخوردار است اما نکته اینجاست که آمریکا در نبرد با داعش و نابودی آن جدی نیست و ما می‌بینیم که داعش با کمک رسانه‌ها، قدرت خود را بزرگ جلوه داده و با وجود حملات هوایی ائتلاف به گسترش مناطق تحت تصرف خود ادامه می‌داد. در واقع آمریکا ابتدا تنها نظاره‌گر نفوذ داعش به عراق بود و مدت طولانی منتظر ماند تا در نهایت به شیوه‌ای که مخالفت‌ها و اعتراضات بسیاری را به دنبال داشت، وارد عمل شود.


سخنگوی اوطلبان مردمی گفت: متاسفانه آمریکا اطلاعات بسیار کمی در اختیار نیروهای امنیتی قرار می‌دهد علاوه بر این ائتلاف تلاش می‌کرد در امور امنیت ملی عراق دخالت کند. این ائتلاف اطلاعاتی غلط از عدم پیشروی داوطلبان مردمی به سمت الانبار ارائه کرد که باعث شد نیروهای عراقی با پیشروی داعش به سمت الرمادی در بن‌بستی بزرگ قرار گیرند و در نهایت این شهر به دست داعش بیفتد


موضعگیری حمایتی ایران


النوری درباره موضع‌گیری ایران نسبت به جنگ علیه داعش تاکید کرد: داعش یک دشمن داخلی با امکانات و رویکردهای محدود نیست بلکه یک دشمن بین المللی است که منافع کل جهان را تهدید می‌کند و به همین دلیل هم همه جهان با آن مقابله می کنند. شاید ایران برای مقابله با داعش از همه توانمندتر باشد به ویژه که داعش با ورود به جلولاء و السعدیة در دیالی به مرزهای این کشور نزدیک شد در حالی که آمریکا هزاران مایل از داعش دور است و با این حال احساس خطر می‌کند پس چگونه ایرانی که تجربه تلخ جنبش طالبان را دارد احساس خطر نکند؟


ایران اولین کشوری است که از عراق در مقابله با داعش حمایت کرد و پس از آنکه داعش به اربیل نزدیک شد به اقلیم کردستان کمک کرد و البته مسعود بارزانی رئیس این اقلیم به کمک ایران اذعان کرده است. همکاری و حمایت ایران در سطح مشاوره و انتقال تجربه‌ها بود و ایران در حقیقت در خاموش کردن این آتش سهیم است. ما باید به جای انتقاد، از این کشور ممنون باشیم و ببینیم چه کسی این آتش را در عراق روشن و به داعش در اشغال موصل کمک کرد.


الانبار وفلوجه، کلید‌های پیروزی


این عضو داوطلب‌های مردمی درباره وضعیت جنگ در استان الانبار گفت: پس از آزادسازی صلاح الدین نگاه‌ها متوجه الانبار به عنوان مهم ترین استان و مقدمه آزادسازی موصل شد چراکه آزادسازی موصل پیش از الانبار ممکن نیست. در آن زمان بحث‌ها و تصوراتی درابره اولویت آزادسازی الانبار یا موصل وجود داشت و برخی آزادی موصل را مهم‌تر می‌دانستند اما رویکرد داوطلبان مردمی در اولویت قرار گرفتن الانبار بود.


کریم النوری اداوه داد: به هر حال پس از تقویت پایگاه‌های نزدیک به بغداد و مناطق اطراف آن که امکان داشت داعش برای بالا بردن روحیه نیروهای خود حملاتی را علیه آنها انجام دهند، عملیات الانبار از چندین محور آغاز شد. در ابتدا دایره نفوذ داعش در الانبار محدود شد و سپس با حرکت نیروهای داوطلب مردمی خطوط امدادرسانی داعش از سمت الجزیره (واقع در غرب سامراء) به سوی صلاح الدین و موصل مسدود شد و داوطلبان مردمی به همراه نیروهای امنیتی به پل الیابانی واقع در شمال غرب فلوجه و الصقلاویه و از سوی دیگر به الکرمه واقع در جنوب شرق فلوجه رسیدند.


وی گفت: پس از یک رزمایش هوشیارانه و گمراه سازی داعش به نحوی که تمرکز خود را بر فلوجه از دست دهد، نیروهای امنیتی و داوطلبان مردمی در جنوب شرق الانبار پیشروی کرده و دانشگاه الانبار را آزاد کردند و به نزدیکی محله التأمیم رسیده و به این ترتیب مناطق مهم تحت تصرف داعش با کنترل منطقه الجاریه، الخالدیه و حصیبة شرقی به دست نیروهای عراقی افتاد و با مسدود شدن راه‌های ارتباطی داعش و از بین رفتن تجهیزات این گروه عملیات بعدی به زودی آغاز خواهد شد. در حقیقت شهر فلوجه سر افعی است و به تعبیر ابو مهدی المهندس، جانشین رئیس هیات داوطلبان مردمی فلوجه کلید الانبار و ریه تنفسی داعش است.


فلوجه پس از تکریت برای داعش جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه این شهر چند ماه پیش از موصل سقوط کرد و در آن مهمات و آذوقه داعش ذخیره‌سازی شده و به همین دلیل است که داعش تلاش می‌کند با تمام امکانات آن را حفظ کند و عملیات آزاد سازی آن با محاصره شهر از تمامی جهات آغاز می‌شود.


301301

کد خبر: 329392

وب گردی

وب گردی