معاون عربی افریقایی وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران و افریقای جنوبی تلاش می کنند در عرصه های مختلف به یکدیگر نزدیک شوند.
به گزارش ایسکانیوز،  آقای امیرعبداللهیان در نشست کاری ایران و افریقای جنوبی، بر رویکرد دو طرف برای نزدیکی روابط سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

وی تلاشهای سفرای جمهوری اسلامی ایران و افریقای جنوبی را در نزدیک شدن روابط دو کشور بسیار موثر خواند و افزود: سفیران دو طرف می توانند با همفکری و همکاری روابط دو جانبه را تحکیم بخشند و در این زمینه شاهد تلاش سفرای ایران و افریقای جنوبی بودیم.
معاون وزیرخارجه افریقای جنوبی نیز در این نشست با اشاره به برجام تاکید کرد: توافق ایران و 1+5 می تواند تاثیر ویژه ای بر ارتقای توانمندی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مسئله انرژی در جهان داشته باشد.

ام فکتو با یادآوری تاریخ و تمدن باشکوه ایران افزود: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران با اتکا به ظرفیت های داخلی خود توانسته است در بحث اقتصاد و انرژی میان کشورهای جهان مطرح باشد و  برجام می تواند این ظرفیتها را برجسته تر کند.
وی تاکید کرد: ایران و افریقای جنوبی همکاری  دیرینه ای دارند و این نشست باعث می شود این همکاری بیش از گذشته شود.

کمیته کاری ایران و افریقای جنوبی امروز با حضور معاونان وزارتخانه های مختلف افریقای جنوبی و معاون عربی و افریقای وزارت امورخارجه در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امورخارجه برگزار شد.معاون عربی و افریقایی وزارت خارجه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما  گفت: قاره افریقا دارای ظرفیت های بالایی است و فرصت های خوبی برای همکاریهای اقتصادی و بازرگانی ، سرمایه گذاری وگردشگری بین ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد.

حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه دوازدهمین نشست کمیسیون عالی مشترک ایران و افریقای جنوبی به ریاست وزرای خارجه دو کشور در ماههای اخیر در تهران برگزار شد گفت: ایران و افریقای جنوبی هر سال کمیته مشترک کاری برای بررسی مصوبات کمیسیون عالی برگزار می کنند و نشست امروز یکی از این کمیته هاست.

وی افزود: در این نشست مشترک ، هشت هیئت کاری از وزارتخانه های مختلف افریقای جنوبی و معاون وزیرخارجه این کشور حضور دارند.

وی اضافه کرد : هیئت هایی از وزارتخانه های شیلات، انرژی، کشاورزی و اقتصادی همراه معاون وزیر امورخارجه افریقای جنوبی به تهران آمده اند.

امیرعبداللهیان با اشاره به توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 تاکید کرد: پرتوریا پس از این توافق علاقه مند است روابط خود با تهران را نسبت به گذشته افزایش چشمگیری دهد و در این باره جمهوری اسلامی ایران نیز برای گسترش روابط با افریقای جنوبی اعلام آمادگی کرده است.

وی گفت: افریقای جنوبی فرصت بسیار خوبی در عرصه های مختلف اقتصادی، بازرگانی برای سرمایه گذاری دارد و دو کشور علاقه مندند در زمینه گردشگری نیز با یکدیگر روابط نزدیکی داشته باشند.

نشست مشترک کاری ایران و افریقای جنوبی با حضور 64 نفر از مدیران ارشد وزارتخانه های مختلف دو کشور در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امورخارجه آغاز شد و تا فردا ادامه دارد و در پایان نشست، سند همکاری میان دو کشور امضا خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما نوشت،‌هدف از برگزاری این کمیته کاری اجرایی شدن بندهای تصویب شده در کمیسیون عالی مشترک دو کشور است و قرار است بخشی از این مصوبه ها که اجرا نشده در سند پایانی  بر اجرایی شدن آنها تاکید شود.


201/201

 
کد خبر: 329576

وب گردی

وب گردی