معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت از عملیاتی شدن طرح انطباق خدمات پزشکی با موازین شرع مقدس خبر داد و گفت: یکی از اقدامات اداره کل فرهنگی که وزیر بهداشت نیز تاکید بسیاری بر آن دارد، پیگیری و عملیاتی شدن طرح انطباق خدمات پزشکی با موازین شرع مقدس است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدرضا فراهانی در گفت و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه در طرح انطباق دو رویکرد رعایت موازین شرعی مخصوصا اخلاق حرفه ای و بحث صیانت از حقوق شهروندی وجود دارد،اظهار کرد: در این راستا بیمارستان‌های پیشرو در رعایت حقوق شهروندی و انطباق با موازین شرعی و اخلاق حرفه ای در قطب‌های 10گانه کشوری شناسایی می شوند و هر سال دست اندرکاران پیشرفت طرح انطباق در بیمارستان‌های کشور مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی افزود: اگر دانشگاه‌های برتر جهان در حوزه پزشکی بررسی شوند مشخص می‌شود قوانین بسیار خوبی برای حقوق شهروندی و صیانت از ارزش های فرهنگی مردم خود دارند،چه بسا در آن کشور به بحث پوشش که یکی از زیرمجموعه های بحث انطباق است احترام گذاشته می شود و هنگامی که می خواهند بیمار را از بخش به اتاق عمل و برعکس منتقل کنند،شأن بیمار رعایت می شود. در بحث پوشش دانشجویان علوم پزشکی نیز در دانشگاه های تراز اول جهان بین پوشش داخل دانشگاه و بیرون دانشگاه تفاوت وجود دارد.

وی افزود: نمی‌خواهیم با توجه به محدودیت های فیزیکی، محدودیت های نیروی انسانی و محدودیت های مادی، به درمانی که مردم دریافت می کنند لطمه ای وارد شود اما جائی که امکان تفکیک وجود دارد و درخواست مردم است، خدمات به صورت تفکیک شده ارائه می شوند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به قانون انطباق اظهار کرد:قانون انطباق در سال 1378 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده که مبنای آن این است که همه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی در حوزه پزشکی باید منطبق با شرع مقدس باشد. در واقع اسم قانون، انطباق با موازین شرعی است ولی مواردی وجود دارد که کشورهای غربی رعایت می کنند اما در ایران به درستی رعایت نمی شود، برای مثال در کشورهای غربی حق انتخاب درمانگر توسط بیمار وجود دارد و پیرو این قانون هر کس می تواند درمانگر خاص خود را داشته باشد.

فراهانی با بیان اینکه در قانون انطباق محدودیت وجود ندارد،گفت:البته قبلا آقایان می توانستند در رشته های زنان و زایمان حضور پیدا کنند اما اکنون این امر به دلیل کاهش جمعیت و زاد و ولد محدود شده است.

وی با اشاره به اینکه قانون انطباق بیشتر شامل مسائل حقوق شهروندی است،اظهار کرد:مشکلاتی در این راستا وجود دارد،برای مثال اگر بخواهیم به بیماران خانم، پرستار زن و به بیماران آقا، پرستار مرد اختصاص دهیم، نیروی انسانی باید 30 درصد افزایش داشته باشد.

20103
کد خبر: 329587

وب گردی

وب گردی