اولین کارگاه آشنایی با روش میکروسکوپی نیروی اتمی با هدف آشنایی با روش میکروسکوپی نیروی اتمی و کاربرد آن در شناسایی نانو مواد در واحد علوم دارویی برگزار شد.
به گزارش ایسکانیوز، به همت حوزه معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم دارویی، روز پنجشنبه و جمعه، 5 و 6 شهریورماه اولین کارگاه کشوری آشنایی با روش میکروسکوپی نیروی اتمی با پشتیبانی دکتر علیرضا ایرانبخش، مدیر کل دفتر توسعه شبکه ی آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران واحدهای مختلف دانشگاه آزاد و دانشگاه های دولتی سراسر کشور با هدف آشنایی با روش میکروسکوپی نیروی اتمی و کاربرد آن در شناسایی نانو مواد در مرکز تحقیقات علوم دارویی این واحد برگزار شد.
به گفته مهناز قمی رئیس،ر مرکز تحقیقات واحد علوم دارویی، میکروسکوپ نیروی اتمی دستگاهی است که برای بررسی خواص و ساختار سطحی مواد در ابعاد نانومتر به کار می‌رود.

وی درباره اهمیت این تکنیک گفت: انعطاف پذیری و سیگنال‌های بالقوه متعدد و امکان عملکرد دستگاه در وضعیت‌های مختلف، محققان را در بررسی سطوح گوناگون و تحت شرایط محیطی متفاوت ،توانمند می سازد.

unnamed (3)

قمی افزود: این دستگاه امکان عمل در محیط خلا، هوا و مایع را دارد برخلاف اکثر روش‌های بررسی خواص سطوح، غالباً محدودیت جدی بر روی نوع سطح و محیط آن نیز وجود ندارد بطوری‌که با این دستگاه امکان بررسی سطوح رسانا یا عایق، نرم یا سخت، منسجم یا پودری، بیولوژیک و آلی یا غیر آلی وجود دارد.

وی گفت: خواص قابل اندازه‌گیری با این دستگاه شامل مورفولوژی هندسی، توزیع چسبندگی، اصطکاک، ناخالصی سطحی، جنس نقاط مختلف سطح است. در عمل از این قابلیت‌ها برای بررسی خوردگی، تمیزی، یکنواختی، زبری، چسبندگی، اصطکاک، اندازه و غیره استفاده می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات واحد علوم دارویی یادآور شد: این دستگاه در حوزه‌های مختلف فناوری کاربردی اعم از الکترونیک، هوافضا، خودروسازی، علم مواد، بیولوژی، داروسازی و پتروشیمی دارای کاربرد است.این مسئول خاطرنشان کرد: این دوره آموزشی شامل دو بخش تئوری و عملی جهت آشنایی شرکت کنندگان با اصول میکروسکوپ های پیشرفته در زمینه نانو، کاربرد ها و نحوه عملکرد جهت آنالیز مواد گوناگون بود که از اساتید و متخصصین این حوزه جهت تدریس و آموزش بهره گرفته شد.
لازم به ذکر است این کارگاه با استقبال کم نظیر شرکت کنندگان از واحد های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی رو به رو گردید و با حداکثر ظرفیت و حفظ کیفیت به اتمام رسید.

20101
کد خبر: 329697

وب گردی

وب گردی