8 تشکل دانشجویی دانشگاه‌های تهران در آستانه انتخابات هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نامه ای را به اعضای شورای شهر نوشته اند.
به گزارش ایسکانیوز در این نامه آمده است:
«ما به عنوان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌هایی که در شهر تهران واقع‌اند، وظیفه‌ی خود می‌دانیم تا دغدغه‌های خود را در قبال آینده‌ی شهر - که جملگی برآمده از اخبار و گزارش‌هایی است که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره خواهد شد - با نمایندگان محترم مردم در شورای شهر تهران در میان بگذاریم. امروز می‌کوشیم تا به عنوان بخشی از نهاد دانشگاه که باید دیده‌بان منصف جامعه‌ خویش باشد، به این واسطه سهمی در چگونه رقم خوردن سرنوشت شهر - که سرنوشت دانشگاه نیز به آن گره خورده است - ایفا کنیم. به علاوه در دانشگاه نیز به عنوان تشکل‌هایی دانشجویی از اساتید محترم دانشگاه‌های خود، انجمن‌های علمی و دانشجویان می‌خواهیم تا هر یک بنا به نقشی که می‌توانند بر عهده بگیرند برای حفظ سلامت شهر و ساکنان آن با مداومت به عرصه بیایند.
در حوزه‌ مدیریت شهری در چند سال گذشته مشکلاتی وجود داشته است، من جمله تخریب بافت‌های تاریخی شهر تهران نظیر عودلاجان که فرایندهای خود را بدون اطلاع اداره‌ کل میراث فرهنگی استان تهران طی کرده است و تعدی‌های فراوان به طرح تفصیلی و طرح جامع به عنوان اسناد قانونی توسعه شهر تهران. اما در این میان کاهلی شهرداری تهران در پاسخگویی به نمایندگان منتخب مردم در شورای شهر بیش از هر مسئله‌ی دیگر مایه‌ نگرانی است. اعضای محترم شورای شهر مکررا نسبت به بی‌اعتنایی عملی شهرداری تهران نسبت به تذکرات شورا که نهاد منتخب مردم برای نظارت بر شهرداری است اظهار دغدغه کرده‌اند. امیدواریم با نظارت پیگیرانه‌تری از جانب شورای اسلامی شهر تهران ضمن بازیابی جایگاه حقیقی شورا، تمکین شهرداری از نظارت موثر شورای شهر نیز حاصل آید.
فارغ از این قسم مشکلات، مسائلی که به هر نحو به محیط زیست شهری مرتبط‌اند باید بنا به اولویتی ذاتی در صدر توجه و اهتمام قرار گیرند. لذا از آن شورای محترم می‌خواهیم تا روندهایی را که باعث به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی ساکنان شهر تهران در چند سال اخیر شده است مطابق وظیفه‌ی نظارتی خود بی‌هیچ محافظه‌کاری و تاخیر متوقف کند. گوشزد می‌کنیم که چنین روندهایی سلامت ساکنان آسیب پذیرتر شهر را از جمله مهاجران، افراد بی‌خانمان و اقشار فرودست بیشتر به مخاطره می‌اندازد.
به گفته‌ دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، در ده سال گذشته، 4 هزار هکتار از باغات تهران از بین رفته است. نابودی باغاتِ ناحیه‌ی طرشت، شمیرانات و کن - که شهرداری تهران در رابطه با آن نقشی تسهیل‌گر را پذیرفته است -، تغییر کاربری غیرقانونی بوستان مادر در منطقه 5 به دست شهرداری و تبدیل آن به 6 برج 17 طبقه‌ای، و یا به عنوان نمونه‌ای متاخرتر، تخریب فضای سبز و مشاعات شهرک اکباتان و برافراشتن ساختمان‌هایی نامتجانس با محیط که اعتراض جدی اهالی اکباتان را نیز به دنبال داشته است، همه نمونه‌هایی از نابودی باغات شهر تهران هستند. در کنار این تخریب‌ها، آسیب دیدن قنوات شهر و سفره‌های آب زیر زمینی به دلیل گودبرداری‌های غیر اصولی و هم چنین آلودگی آب‌های جاری سطح شهر تهران که موجب بروز خسارت‌های جبران ناپذیری به محصولات و اراضی کشاورزی جنوبی شهر شده است، از مواردی هستند که در این دو سال مورد غفلت نمایندگان محترم شورای شهر واقع شده‌اند. در غیاب نظارت شورای شهر، از جانب شهرداری نیز هیچ گونه اقدام مثبتی برای دفع چنین آلودگی‌هایی مشاهده نشده است. ساخت‌و‌سازهای متعدد در رود‌دره‌ها و دامنه‌ی کوه‌ها، ایمنی شهر و شهروندان را، در بزنگاه بروز مخاطرات طبیعی کاهش داده است. به طور مثال در سیلی که تیرماه سال جاری رخ داد، بسیاری از این خانه‌ها به‌ویژه در محدوده‌ی غربی تهران و در منطقه‌ی 22 شهرداری، تخریب شد و البته که به جان و مال ساکنان نیز آسیب رساند.


اما ضعف نظارتی دیگری که در این چند سال، موجب بروز آسیب‌های جدی بر پیکر شهر ما تهران شده است، نظارت بر مناسبات مالی و تامین بودجه در شهرداری تهران است. نکته‌ی تاسف باری که از دهه‌ی 70 در تهران شروع شد، این بود که درآمدهایی ناپایدار، به واسطه‌ی فروش تراکم و تغییر کاربری زمین‌های شهری، در اختیار شهرداری قرار گرفت. روندی که امروز نیز با شدت و حدت بیشتری ادامه دارد و با نادیده گرفتن طرح‌های تفصیلی و تشویق پیمانکاران ساختمانی به انجام تخلف و در مقابل دریافت جریمه از آن‌ها، به حجم چشمگیری از بودجه‌ی شهرداری تهران تبدیل شده است. به نسبتی که در این سال‌ها درآمد شهرداری از منابع ناپایدار بالا رفته است، انجام پروژه‌های هزاران میلیاردی نیز در شهر تهران، مانند احداث طبقه دوم بزرگراه صدر، و نیز پروژه‌های پرهزینه‌ای مانند زیرگذر چهارراه ولیعصر، بیشتر شده است. اعضای محترم شورای شهر باید خود را در برابر این پرسش قرار دهند که چنین پروژه‌هایی تا چه حد برآمده از ضرورتی مبتنی بر نیازهای ساکنان شهر تهران است و تا چه اندازه وجهی تبلیغاتی دارد. به غیر از بودجه‌های ناپایدار، مسئله‌ی دیگری که در حوزه‌ی مالی شهرداری وجود دارد، بودجه‌ غیرنقدی شهرداری است که سالانه حدود نیمی از بودجه‌ی این سازمان را شامل می‌شود. متاسفانه بنا به اظهار نظر نمایندگان شورا این بخش از بودجه شهرداری مشمول نظارت ایشان نمی شود و عجیب نیست اگر در غیاب نظارت فساد در این بخش، بسیار محتمل باشد. بنا به گفته‌ی یکی از نمایندگان محترم شورای شهر، عدم شفافیت شهرداری و مقاومت در برابر ارائه‌ اطلاعات صحیح دشواری‌هایی را در راه نظارت شورا به همراه داشته است.
نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت تغییر شیوه‌ حسابرسی شهرداری به صورتی که حسابرسان مستقل، مکلف آن باشند تاکید کرده است. به علاوه پیشنهاد راه‌اندازی سیستمی مجازی برای ثبت کلیه مراودات مالی مناطق مختلف شهرداری که چند مرتبه توسط یکی دیگر از اعضای محترم شورای شهر طرح شد نیز مورد توجه اعضای شورا و رئیس فعلی شورای شهر تهران قرار نگرفته است. چنین راهکارهایی می‌تواند با میسر کردن امکان نظارت مستمر و موثر بر مراودات مالی، عاملی برای کاهش تخلفات مالی در شهرداری تهران باشد.
به هر رو عطف نظر به فرصت دو ساله‌ شورای فعلی به نظر می‌رسد که تغییر روند به نفع نظارت مستمر و موثر بر شهرداری تهران، هنوز می‌تواند مایه‌ تداوم امیدواری مردمی باشد که در انتخابات قبل به نمایندگان فعلی رای داده‌اند. یادآوری می‌کنیم که مشارکت بالای مردمی در انتخابات گذشته‌ی شورای شهر به مانند انتخابات گذشته‌ی ریاست جمهوری، چیزی جز نشانه‌ اراده‌ مردم به اصلاح و بهبود امور از طریق میانجی‌های قانونی نبوده است.»
- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف
- انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی
- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران
- انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس تهران
- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی تهران
- انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
- انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)


105105

کد خبر: 329785

وب گردی

وب گردی