نوش‌آبادی درباره حضور و اجرای ارکستر ملی آلمان در ایران که با آن مخالفت شده است،‌ گفت: ما نمی‌دانیم که بازی پشت صحنه صهیونیست‌ها چیست و مطلع نیستیم که انگیزه برخی مسؤولان رژیم صهیونیستی از طرح موضوع و نارضایتی از حضور ارکستر ملی آلمان در ایران چه بوده است. با این حال، سیاست‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران و مواضع اصولی و مستحکمی را که جزو باورهای ما و سیاست‌های کلی نظام است، می‌دانیم و بر آن اساس عمل می‌کنیم.
به گزارش ایسکانیوز، نشست خبری سخنگوی وزارت ارشاد با اصحاب رسانه صبح امروز (8شهریورماه) برگزار شد. نوش آبادی  با اشاره به این‌که فرهنگ و هنر ایران، سرآمد است و افتخار می‌کنیم که ملت صاحب تمدن هستیم، ادامه داد: ما این سیاست را در نظر داریم که با کشورهای دیگر، توسعه فرهنگی و هنری داشته باشیم؛ اما هر جا احساس کنیم درباره افرادی در قالب یک تیم هنری،‌ ورزشی یا گردشگری، شائبه وابستگی به رژیم صهیونیستی وجود دارد، برخورد خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: درخواستی از طرف ارکستر ملی آلمان برای سفر به ایران و اجرا در این کشور رسید که همزمان با آن، بررسی‌های مختلفی با کمک‌ نهادهای ذی‌ربط انجام شد. بررسی‌های ما نشان داده که رهبر این گروه، انتساب و وابستگی ملی و هویتی به اسرائیل دارد، در اسرائیل بزرگ شده و پدر و مادرش هم در آنجا زندگی کرده‌اند. بنابراین شائبه وابستگی به آن کشور که از نظر ما، کشوری نامشروع است، وجود داشت.
نوش‌آبادی بیان کرد: ما با هدف مصون‌سازی و این‌که به مسائلی وارد نشویم که برخی با پوشش هنری بخواهند به ایران وارد شوند،‌ از این اقدام جلوگیری کردیم و این مخالفت، یک تصمیم جمعی و با نظارت کامل بوده است.
او همچنین گفت: مواردی مطرح شده مبنی بر این‌که رهبر ارکستر ملی آلمان با وجود این‌که جزو اتباع اسرائیل است، اما مخالفت‌هایی با این رژیم دارد. در حالی که این موضوع اثبات نشده و ما هم به‌دنبال آن نیستیم. ضمن این‌که با اصل سفر ارکستر آلمان به ایران مخالفتی نداریم، بلکه مخالفت ما با کسی است که رهبری این گروه را برعهده دارد. فردی که چند تابعیتی است و یکی از تابعیت‌هایش اسرائیلی است.
او در این‌باره یادآوری کرد: ما برای جلوگیری از هر آسیب و اتفاقی، چنین تصمیمی گرفتیم؛ اما ارکستر ملی آلمان با تغییر مدیر خود می‌تواند درخواستش را دوباره مطرح کند.
سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره جداسازی دو بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر و هزینه‌هایی که برای آن‌ها با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومت صرف خواهد شد، توضیح داد: جداسازی این دو بخش به‌عنوان برداشتن شعار فجر و رها کردن اصول و بی‌توجهی به اهداف انقلاب اسلامی نیست. چراکه همواره در برپایی این جشنواره این سوال مطرح می‌شد که آیا بخش بین‌الملل کیفیت لازم را دارد؟
او ادامه داد: در این راستا مسؤولان مربوط به این نتیجه رسیدند که در جشنواره فیلم فجر که در دهه فجر برگزار می‌شود، فضای لازم برای اکران فیلم‌های خارجی وجود ندارد و به نوعی تشریفاتی است. به همین دلیل، تصمیم گرفته شد این دو بخش جدا و با فاصله‌ی چند ماهه از یکدیگر برگزار شود. ضمن این‌که فیلم‌های منتخب ایرانی‌ در بخش بین‌الملل می‌توانند با فیلم‌های خارجی با همان عنوان فجر رقابت کنند.
وی تأکید کرد: برای برگزاری جداگانه این دو بخش، هیچ هزینه‌ی اضافه‌ای ایجاد نخواهد شد و بودجه، همان است که قبلا مصوب شده است.
نوش‌آبادی سپس در پاسخ به پرسشی درباره مجوزهایی که وزارت ارشاد برای فیلم‌ها صادر می‌کند و به نظر می‌رسد اگر صلاحیت این کار را ندارد‌ باید واگذار کند و اگر صلاحیت دارد چرا برای فیلم‌ها مشکل پیش می‌آید؟ گفت: پروانه تولید و اکران فیلم «رستاخیز» صادر شده بود، ولی به‌دلیل نظرات برخی علما و مراجع در تعلیق نگه داشته شد. ما نسبت به فیلم‌هایی که مجوز داده‌ایم، تعهد داریم البته گاهی ممکن است اصلاحات را بپذیریم، اما اکران نشدن را نمی‌پذیریم.
او با بیان این‌که رعایت ملاحظات فقهی‌، امنیتی و اجتماعی به معنای مخالفت با مجوزی که صادر شده است، نیست‌، اظهار کرد: ما با اصل و کلیت فیلم‌هایی که به آن‌ها مجوز داده‌ایم، موافقیم و هیچ فیلمی را که مجوز ساخت و نمایش داشته، از نوبت اکران خارج نکرده‌ایم، تعلیق کرده‌ایم، اما توقیف نکرده‌ایم. یعنی هیچ فیلمی بعد از صدور مجوز توقیف نمی‌شود، بلکه در صورت وجود مشکل، تعلیق می‌شود تا اصلاحات لازم انجام شود.
نوش‌آبادی
سخنگوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درباره انتقادی که نسبت به عملکرد این وزارتخانه برای عقب‌نشینی در برابر تعهداتی که دارد‌، مطرح می‌شود نیز  پاسخ داد: ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم، بلکه در برخی از موارد، مصالح کلی را در نظر می‌گیریم، چون نمی‌خواهیم در فضای غبارآلود و جنجالی همراه با فشار کار کنیم.
او همچنین درباره گله‌هایی که برخی فیلمسازان از جمله علی ملاقلی‌پور نسبت به کاهش سالن‌های نمایش فیلمش پس از اکران فیلم «محمد رسول الله (ص)» مطرح کرده‌اند، تأکید کرد: وظیفه همگانی است که از اکران فیلم «محمد رسول الله (ص)» حمایت کنند. این طبیعی است، ظرفیتی از سینما با اکران این فیلم اشغال شد، چون این اثر با یک فیلم اجتماعی که 10 - 15 روزی روی پرده می‌آید، فرق دارد. «محمد رسول الله (ص)» قرار است ماندگار شود پس طبیعی است که محدودیت‌هایی به‌وجود آید و باید از طرف همه حمایت شود.
نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره ممیزی و نظارت بر چاپ کتاب هم گفت: ممیزی‌های ما در راستای تأمین اهداف انقلاب بوده و هست. البته فرآیند صدور مجوزها را تسهیل و سخت‌گیری‌های سلیقه‌ای قبل را حذف کردیم.
او با اشاره به افزایش سرعت در پاسخگویی به درخواست‌هایی که در این حوزه ارائه می‌شود‌، افزود: پیشنهادی برای واگذاری ممیزی کتاب به ناشران مطرح شده بود که آن‌ها خود این نقش را نپذیرفتند. به همین دلیل، ممیزی با همان سیاست و ساختار قبلی اجرا می‌شود.
وی درباره انتخاب کتاب و خرید از ناشران نیز توضیح داد: حمایت‌هایی که در این حوزه توسط وزارت ارشاد انجام می‌شود، در این راستا بود که گفتیم ناشران استانی اعتباری را که در اختیار دارند‌، برای خرید کتاب از همان استان خود صرف کنند و اگر غیر از این صورت گیرد، تخلف روی داده است.
سخنگوی وزارت ارشاد تأکید کرد: کتاب‌هایی که توسط وزارت ارشاد خریده می‌شود فقط متکی به یک موضوع خاص نیست، بلکه متناسب با نیاز و شرایط موجود، از حوزه‌های مختلف عمومی‌، تاریخی، شعر و ادبیات و ... کتاب خریده می‌شود.
نوش‌آبادی همچنین با اشاره به قانون کپی‌رایت و این‌که باید در کشور تمرین کنیم تا به پدیدآورندگان آثار هنری و ادبی احترام بگذاریم، بیان کرد: قانون جامع حقوق مالکان ادبی و هنری در دولت تصویب شده و در مجلس در حال بررسی است؛ اما همچنان با این مسأله مشکل داریم که برخی از ناشران غیررسمی، کتاب‌های خارجی را در کشور به‌صورت دیجیتال عرضه و بعد با قیمت ارزان‌تر چاپ می‌کنند. اگر هر کتاب خارجی، غیرقانونی کپی‌برداری و چاپ شود، امری خلاف قانون صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که چرا از سوی این وزارتخانه از محمدرضا شجریان که به گفته‌ی او، به‌دلیل بیماری حدود یک هفته است در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است، عیادت نشده است‌، اظهار کرد: درباره خواننده‌ای که اسم بردید، امیدوارم حال‌شان خوب باشد و برای‌شان آرزوی سلامتی می‌کنم. ما همیشه خواهان این هستیم که هنرمندان در سلامتی به فعالیت بپردازند.
نوش‌آبادی همچنین درباره پیامک‌های تبلیغاتی و نظارت محتوایی بر آن‌ها، با اشاره به فعالیت شورای عالی فضای مجازی که ریاست آن را رئیس‌جمهور برعهده دارد‌، گفت: چنانچه تخلفی در پخش اخبار دروغ یا تصاویر و فیلم‌های نامناسب و مستهجن به‌وجود آید، از طریق مراجع ذی‌ربط به آن رسیدگی می‌شود. با این حال بنای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر فرهنگ‌سازی و اصلاح مدیریت فضای مجازی است.
او درادامه با اشاره به سفر علی جنتی - وزیر ارشاد - به مسکو هم‌زمان با برپایی نمایشگاه کتاب به‌عنوان مهمان ویژه‌، گزارشی را از اقدامات دولت در دو سال اخیر در حوزه فرهنگ و هنر ارائه کرد و به برخی فعالیت‌هایی که در این مدت در حوزه‌های مختلف سینمایی، موسیقی‌، تجسمی و کتاب انجام شده است، اشاره کرد.
نوش‌آبادی در این نشست که با خبرنگاران رسانه‌های مختلف داشت، به فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه تئاتر که سال 1394 توسط وزارت ارشاد به این عنوان نام‌گذاری شده است، تقریبا اشاره مشخصی نکرد. او همچنین در پاسخ به این‌که چه فیلمی از سوی ایران برای اسکار معرفی می‌شود، جوابی نامشخص داد و تنها به حضور فیلم‌های ایرانی در برخی جشنواره‌های خارجی اشاره و اضافه کرد: هر فیلمی که در خارج شرکت کرد به معنای حمایت ما نیست.
۵۰۱

کد خبر: 330417

وب گردی

وب گردی