هشتادوچهارمین نشست خبری حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضائیه از دقایقی پیش با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف کشور آغاز شد.

 علی فراهانی - ایسکانیوز: حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در هشتاد و چهارمین نشست خبری هفتگی خود به پرونده 4 نفر از کسانی که در فضای مجازی با اسامی مستعار اقدام به اشاعه فحشا، توهین به مقدسا و اقدامات امنیتی می‌کردند، اشاره کرد و گفت: این افراد بیشتر شناسایی و دستگیر شده بودند و پس از محاکمه دادکاه آنها را از 18 ماه تا 12 سال حبس محکوم کرد.

او گفت: یک مورد مامور متخلف سازمان آب و فاضلاب در شهرستان ساوجبلاغ وجود داشت که این فرد با استفاده از عدم آگاهی مردم اقدام به گرفتن پول‌های گزافی از مردم کرده بود که این فرد شناسایی و بازداشت شد و پرونده وی در حال رسیدگی است.

 صدور کیفر خواست برای پرونده سیگار مارلبرو 

اژه ای با اشاره به پرونده سیگارهای مارلبرو و صدور کیفرخواست برای 7 نفر در این پرونده گفت: دادگاه این پرونده تعیین و برای رسیدگی به شعبه 1065 دادگاه عمومی تهران ارجاع شده است. پس از مطالعه وکلا دادگاه زمان رسیدگی به اتهامات متهمن را تعیین خواهد کرد.

بازداشت برادر قلابی معاون حفاظت‌اطلاعات قوه‌قضاییه

او ادامه داد: اخیرا شایعه‌ای در سایت‌های ضدانقلاب مبنی بر دستگیری معاون حفاظت اطلاعات قوه قضاییه با نام آقای احمدی مطرح شده بود که این موضوع کذب محض است و صحت ندارد البته در یکی از استان‌های غربی کشور فردی که خود برادر معاون حفاظت اطلاعات قوه قضاییه معرفی کرده بود و قصد داشت با جعل عنوان به اخاذی بپردازد، دستگیر شد.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه افزود: قوه قضاییه بارها اعلام کرده است که آمادگی کامل دارد تا برای دستیابی دولت به اهداف خود به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی همکاری‌های لازم را انجام دهد.

او گفت: قوه قضاییه آمادگی دارد در خصوص ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری در داخل و مبارزه با همه موانع و اصلاح سیستم بانکی برای سهولت بیشتر در دستیابی به منابع بانکی، بدون انجام فساد اقدام کند.

 مبارزه جدی با جرایم اقتصادی و غیراقتصادی 

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: قوه قضاییه مبارزه جدی با هر گونه جرایم اقتصادی و غیراقتصادی برای حمایت از تولیدکنندگان و فعالیت‌کنندگان اقتصادی سالم را در دستور کار خود قرار داده و با قاچاقچیان کالا، رانت‌خواران و کسانی که به هر نحو چوب لای چرخ اقتصاد و تولید می‌گذارند، با جدیت برخورد خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به صدور احکامی درباره مهمترین پرونده‌های قضایی که در دو هفته گذشته در دستگاه قضا در حال پیگیری بود، افزود: دو نفر از متهمانی که طی دو هفته گذشته به اتهام جاسوسی برای کشور آمریکا و اسرائیل دستگیر و محاکمه شده بودند، سرانجام دادگاه انقلاب اسلامی برای هر دو متهم پرونده، احکام نهایی را صادر کرد و متهمان به ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

محسنی‌ اژه‌ای از رسیدگی به پرونده وکیل متخلفی خبر داد که برای بدست آوردن اسناد و مدارک از داخل پرونده موکل خود، متوسل به جعل شده و با این شگرد که احتیاج به مستنداتی از داخل پرونده دارد، اقدام به جعل یکی از اوراق داخل پرونده کرده تا حکم دادگاه را به نفع موکل خود تغییر دهد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: این وکیل متخلف شناسایی شده و فعلا تحت پیگرد قانونی قرار دارد.

نشر اکاذیب و ارسال اس ام اس  به مقامات کشوری 

او در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام رسیدگی به پرونده متهمانی که در فضای مجازی با جعل عنوان و اسامی جعلی اقدام به نشر اکاذیب و ارسال اس ام اس مربوط به مقامات کشوری می‌کنند، افزود: چهار نفر از کسانی که در فضای مجازی با اسم مستعار و آدرس غلط، اقدامات مجرمانه انجام داده بودند و اقدام به اشاعه فساد، فحشا، توهین به مقدسات و مقامات کشوری می‌کردند، شناسایی و بازداشت شدند. برای این افراد بین ۱۸ ماه تا ۱۲ سال حبس در نظر گرفته شده و این احکام به متهمان ابلاغ شده است.

محسنی‌ اژه‌ای در ادامه با اشاره به پرونده مامور متخلف سازمان آب و فاضلاب در شهرستان ساوجبلاغ که اقدام به دریافت مبالغ هنگفت از مشتریان کرده بود نیز گفت: این شخص شناسایی و دستگیر شده و رسیدگی به پرونده اتهامات وی همچنان ادامه دارد.

 محاکمه پرونده متهمان اخلال ارزی 

سخنگوی قوه‌قضاییه از محاکمه ۵ متهم که برخی از آن ها کارمند بانک و برخی نیز دلال هستند در پرونده اخلال ارزی خبر داد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص بازداشت شدن یکی از مسئولان ارشد بانک سپه و آخرین وضعیت بازگرداندن خاوری به کشور تاکید کرد: از بازداشت شدن یکی از مسئولان ارشد بانک سپه اطلاعی ندارم و در مورد خاوری نیز اتفاق خاصی نیفتاده و مسئولان ذی ربط پیگیر موضوع هستند. الان نیز کشورهای مدعی مبارزه با فساد حاضر نشدند برای بازگرداندن وی با ایران همکاری کنند.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پرونده یدالله روزچنگ متهم پرونده ارزی و اینکه در ارتباط با این موضوع چه تعداد متهم وجود دارد و چند نفر محاکمه می‌شوند، گفت: اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور براساس ماده یک قانون اخلال در نظام اقتصادی تعریف شده است. برای تطبیق مصادیق اخلال در نظام اقتصادی، قاضی یا خودش موضوع را تشخیص می‌دهد یا از بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی استعلام می‌کند. اگر چنانچه اخلال در نظام اقتصادی با هدف مقابله با نظام و ضربه زدن به نظام باشد، این مسئله مصداق افساد فی‌الارض است و فرد محکوم به اعدام می‌شود. اما چنانچه اخلال در نظام اقتصادی با هدف مقابله با نظام نباشد و تنها با هدف سودجویی و منفعت‌جویی صورت گیرد، متهم به 5 تا 20 سال حبس و مسائل پیش‌بینی شده در قانون محکوم می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه افزود: در این پرونده برای تعدادی از متهمین کیفرخواست صادر شده اما برای تعدادی دیگر هنوز کیفرخواست صادر نشده و در میان کسانی که برایشان کیفرخواست صادر شده هم کارمند و هم دلال وجود دارد.

معاون اول قوه قضاییه به طولانی شدن رسیدگی به این پرونده اشاره کرد و گفت‌: رسیدگی به این پرونده یک مقدار طولانی شده که علت آن انجام کارشناسی‌ها است به طوری که در این پرونده چندین مورد کارشناسی صورت گرفته است و انشاءالله زودتر به پایان برسد تا ببینیم حکم چه می‌شود.

او درباره تعداد کسانی که در حال محاکمه هستند، گفت: اطلاع دقیقی ندارم اما احتمالا 5 نفر هستند.

اطلاعات  جدیدی از پرونده جیسون رضاییان  ندارم

اژه‌ای درباره پرونده جیسون رضاییان و آیا اینکه حکم وی صادر شده است یا نه، گفت: متاسفانه اطلاع جدیدی از این پرونده ندارم. حدود 2 هفته پیش بود که گفتند آخرین دفاع از متهم گرفته شده و به زودی حکم صادر می‌شود اما در حال حاضر اطلاع جدیدی ندارم.

 مطالب خانم ابتکار را نخواندم 

سخنگوی قوه‌قضاییه در خصوص اظهارات اخیر ابتکار رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه از مسئول سابق اداره کل محیط زیست استان تهران 50 مورد پرونده قضایی کشف شده که این پرونده‌ها مربوط به زمین‌خواری است، گفت: من مطالب خانم ابتکار را نخواندم البته تیتر مطلب را دیدم، احتمالا این موضوع به آن قضیه‌ای مربوط می شود که چند هفته پیش در همین نشست خبری مطرح شد که احکام برخی پرونده‌ها برای اجرا صادر شده بود و مسئولان محیط زیست نیز اجرای احکام را صورت جلسه کرده و گفته بودند حکم اجرا شده است اما کاشف به عمل آمده است که احکام اجرا نشده باشد. احتمال می‌دهم این قضیه مربوط به آن باشد اما چون دقیقا از مطالب خانم ابتکار بیان کرده اطلاع ندارم نمی‌توانم اظهارنظر دقیق کنم.

اودر پاسخ به این سوال که آیا احتمال سرقت پرونده‌های قضایی وجود دارد یا خیر، گفت: این احتمال وجود دارد و ممکن است چنین چیزی اتفاق بیفتد به طوری که امکان دارد ورق یا اوراقی از یک پرونده در حین انتقال از مکانی به مکان دیگر و یا در مطالعه مفقود شود.

در 12 سال گذشته مسئولان کجا بودند و چکار می‌کردند؟

او با اشاره به ساخت و سازهای منطقه حیران تاکید کرد: این منطقه بیش از 2 هزار هکتار است که هزار هکتار آن مربوط به منابع طبیعی می‌شود. ساخت و سازها در این منطقه از سال 82 شروع شده است و سوال اینجاست که در طی 12 سال گذشته مسئولان کجا بودند و چکار می‌کردند؟ و چرا باید بعد از 12 سال پرونده قضایی تشکیل شود؟

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه قریب به اتفاق این ساخت و سازها مجوز داشته است، گفت: اینکه صادرکنندگان مجوز این ساخت و سازها صلاحیت داشتند یا خیر بحث دیگری است اما به هر حال باید جلوی افرادی که اینگونه مجوزها را صادر می‌کنند گرفته شود و سوال اینجاست اگر شورای شهر، شهرداری یا مسئولان دیگر حق ندارند مجوز تغییر کاربری دهند چه کسی باید جلوی این کار را بگیرد؟

محسنی اژه‌ای ادامه داد: یکی از سوالات مهم این است که آیا با صادرکنندگان مجوز این ساخت و سازها برخورد می‌شود و آن فردی که این مجوز را صادر کرده الان کجاست و آیا با وی برخورد شده است و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری با توجه به اینکه این کار حداقل یک تخلف اداری محسوب می‌شود آیا با آنها برخورد کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: در منطقه حیران بخش‌هایی طرح هادی دارند و بخش‌هایی ندارند اما متاسفانه در هر دو بخش مجوز غیر مجاز صادر شده است و دهیار و بخشدار که باید جلوی آن را می‌گرفتند مجوز دادند.

او افزود: کار به جایی رسیده که ما اقدامات قضایی را انجام می‌دهیم اما نباید کسی را که مجوز داده را رها کنیم و فقط به کسی که مجوز را گرفته است رسیدگی کنیم.

اژه‌ای با اشاره به نمونه‌ای از این مجوزهای غیرمجاز تاکید کرد: در یکی از این مجوزها دهیار از وزارت جهاد کشاورزی سوال کرده است که آیا ساخت و ساز در این منطقه مجاز است یا خیر که وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ نوشته است که اشکالی ندارد و از این نمونه فراوان است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مواردی هم بوده که نماینده همه دستگاه‌های استان از جمله استانداری، بنیاد مسکن، اداره کل فنی استانداری، معاونت برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راه و ترابری و منابع طبیعی امضا کرده‌اند.

او گفت: غیر از تعداد محدودی از این ساخت و سازها مابقی آنها مجوزشان قابل خدشه است.

ضاربان وکیل کشته شده شیرازی دستگیر شدند

اژه‌ای در ادامه افزود: وکیلی در 12 شهریور 93 به ضرب گلوله در شیراز کشته شد که ضاربان وی فرار کردند اما همه این ضاربان دستگیر شدند که آخرین آن ها در دوم شهریور امسال بود و پرونده آنها کامل و در حال ارسال به دادگاه است.

20102
کد خبر: 330582

وب گردی

وب گردی