عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه به گفته‌های سیاسی مقامات آمریکایی که تنها مصرف داخلی دارد و توجیهی برای لابی‌های صهیونیستی است توجه نمی‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، حمید بعیدی نژاد عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با حضور در باشگاه خبرنگاران در نشست خبری گفت:
از اول ما تاکید کردیم آن چه که دنبال می‌کنیم حفظ حقوق و صنعت هسته‌ای کشورمان است و برد ما در این زمینه است.

بعیدی نژاد تصریح کرد: آنها همواره به دنبال آن بودند که برنامه هسته‌ای ایران را با توجیه تحریم تحت و الشعاع قرار دهند حال آن که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه برنامه هسته‌ای نظامی نداشته و ندارد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره نحوه برخورد کنگره آمریکا با مذاکرات یادآور شد: آنها مدت زمانی را فرصت دارند که درباره جمع بندی مذاکرات هسته‌ای تصمیم گیری کنند و از هم اکنون نمی‌توان درباره واژه نقض کردن صحبت کرد و هر زمان که آمریکا یک تصمیم واحد درباره جمع بندی مذاکرات هسته‌ای داشت می‌توانیم درباره سناریو‌های آینده صحبت کنیم.

به نظر زودهنگام است که در مقابل این سخنان عکس العمل نشان دهیم این یک سناریو محتمل نیست کشورهای 1+5 به غیر از آمریکا اعلام کرده‌اند که قطعاً با کنگره آمریکا همراهی نخواهند کرد و حتی دولت آمریکا هم همین گفته را تکرار کرده است که موضع کنگره موضع دولت آمریکا نیست.

فعلا  در مورد سناریو زودهنگام است که صحبت کنیم، اما در مقابل رفتار آنها ما نیز سناریو خود را خواهیم داشت. همچنین ابعاد نقض تعهد در برجام پیش بینی شده است. مجالس ایران آمریکا فعلا درگیر تصویب داخلی برجام هستند.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی اظهارات اوباما که اعلام کرده بود تا سال 2030 کسی که رئیس جمهور شود راحت‌تر می‌تواند به ایران حمله کند و نیز صحبت کاندیداهای جمهوری‌خواه که اعلام کرده بودند که در صورت پیروزی در انتخابات به ایران حمله می‌کنند، گفت: مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه به گفته‌های سیاسی مقامات آمریکایی که تنها مصرف داخلی دارد و توجیهی برای لابی‌های صهیونیستی است توجه نمی‌کنند. طبیعی است که ساختار سیاسی آمریکا برای پاسخ به برخی ابهامات از ادبیاتی استفاده می‌کند که واقعیتی در برجام ندارد.

وی در ادامه گفت: ما باید توجه‌مان به متن توافق باشد که جلوی روی ماست.

بعیدی نژاد همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر روند بررسی برجام در مجلس گفت: کمیسیون ویژه‌ای در مجلس شکل گرفته که در حال بررسی برجام است و نهایتاً گزارش خود را پس از بررسی‌های لازم به مجلس ارائه خواهد داد و خوشبختانه بررسی برجام در مسیر دسترسی قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسئله اصلی در سیاست خارجی ایران پس از حل مسئله هسته‌ای چیست، گفت: خیلی مشکل است که جواب قاطع بدهیم چون مسائل خارجی پویا هستند اما طبیعتاً مسائلی که به امنیت منطقه و ایران مربوط است از اهمیت بیشتری برخوردار است و در اولویت است. البته با این که در دو سال گذشته درگیر مسئله هسته‌ای و مذاکرات بودیم، هیچ یک از موضوعات بین‌المللی دیگر مورد غفلت وزارت خارجه قرار نگرفت.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار داشت: مهم‌ترین موضوعات منطقه در شرایط حال، بحث یمن، مسائل عراق و نیز مسئله افغانستان است. از طرفی موارد موضوعی چون مواد مخدر، خلع سلاح و تغییرات آب و هوایی موضوعات مورد توجه ماست.

بعیدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره بازخورد مذاکرات در روابط ایران با کشورهای عربی منطقه و برنامه های ایران در روابط خود با این کشورها در دوران پسا تحریم اظهار کرد: ما توجه زیادی به روابط خود با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس داریم و ظریف سفرهای متعددی به کشورهای منطقه داشتند.

وی با بیان اینکه سعی می کنیم در این تعاملات که در سطوح مختلف انجام می شود به ویژه در سفرهای ظریف، تبادلات مستمری داشته باشیم، افزود: روابط ما تنها به سفرهای وزیر امور خارجه محدود نمی شود و هم در سطح نمایندگی های بین المللی و هم مرتب با کشورهای منطقه در سطوح مختلف در تعامل هستیم و آنها را در جریان مذاکرات خود قرار می دهیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ما با تأکید بر اینکه اهمیت زیادی برای تعاملات خود با کشورهای منطقه قائل هستیم، تصریح کرد: بر اساس این تعاملات و گفت و شنودهایی که به طور مستمر در جریان بوده کشورهای منطقه به طور مستمر درک بیشتر و عمیق تری از تحولات مربوط به مذاکرات داشتند.

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد هستیم که برخی از این کشورها نگاه بسیار مثبتی به نتایج مذاکرات داشتند، ابراز کرد: شاید برخی کشورهای منطقه هنوز با تمام ابعاد مذاکرات آشنا نیستند و شاید در سیاست های خود تغییر چندانی ایجاد نکرده اند اما فارغ از اینکه کشورها چه مواضعی دارند ما هیچ استثنایی را برای اینکه با همه کشورهای منطقه در تماس باشیم و مواضع خود را برای آنها تشریح کنیم نداشته و همواره این سیاست را ادامه خواهیم داد.

بعیدی نژاد گفت: ما معتقدیم که اجرای این تفاهم و شرایطی که پس از اجرای این تفاهم در منطقه ایجاد می شود شرایطی است که بیش از پیش به صلح و ثبات و امنیت در منطقه کمک می کند و ما این انتظار را داریم که تمام کشورهای منطقه با دید مثبتی به تحولات پس از مذاکرات نگاه کنند.

وی ادامه داد: گمان می کنم شرایطی که در منطقه پس از اجرای تفاهم حاکم می شود شرایطی است که بیش از پیش کشورهای منطقه را به اعتماد و همکاری سوق می دهد.

این عضو هیئت مذاکره کننده ایرانی درباره سخن رئیس دموکرات های مجلس سنای آمریکا راجع به طرح "فیلی باستر" بیان کرد: "فیلی باستر" یک طرح پیشنهادی از سوی دموکرات ها نیست بلکه رویه ای است که در مجلس قانون گذاری آمریکا اعمال می شود.

وی با بیان اینکه شبیه این طرح نیز در گذشته و در سیستم قانون گذاری ما با عنوان "آبستراکسیون" بود، عنوان کرد: "فیلی باستر" در سیستم قانون گذاری آمریکا به این معناست که نمایندگان مخالف یک طرح یا لایحه مطرح در مجلس که در اقلیت نیز هستند با روش هایی سعی می کنند اجازه ندهند که مرحله تصمیم گیری نهایی روی آن طرح یا لایحه به وجود آید.

بعیدی نژاد تشریح کرد: برای اجرای این طرح نمایندگان مخالف با مذاکرات، گفت و گو ها و سخنرانی های طولانی سعی می کنند تا مدت زمانی برای بررسی این طرح بگذرد یا با طرح پیشنهادات و اصلاحات زیاد بر آن لایحه و طرحی که در حال بحث است کاری می کنند که آن لایحه به درازا بکشد یا در حالی که موضوع خاصی در دستور کار مجلس است یک لایحه و طرح جدیدی را پیش می کشند تا کاری کنند که مذاکرات در خصوص آن لایحه و طرح به درازا بکشد و مجلس به مرحله تصمیم گیری نرسد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که رئیس دموکرات های مجلس سنای آمریکا اعلام کرده است این است که با توجه به اینکه تعداد قابل ملاحظه از نمایندگان موافق برجام هستند آنها از روش های مختلف استفاده خواهند کرد تا نگذارند مخالفان تصمیمی را برای مخالفت با برجام مطرح کرده و روی آن تصمیم گیری کنند.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که مقدار دارایی‌هایی که بر اساس برجام قرار است آزاد شود، گفت: بنده در کل با این مشی موافق نیستم که تصوری از این به وجود بیاید که اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای سیاست‌گذار در همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، مالی، بانکی و غیره هستند، زمانی که ما وارد مذاکرات شدیم، به هیچ وجه بر ارقام جزئی مذاکره نمی‌کردیم بلکه بر اصول توافق مذاکره می‌کردیم.

وی افزود: از همان ابتدا معتقد بودیم که بعد از تفاهم و اجرایی شدن برجام تحریم‌ها در مورد نقل و انتقال اموال و دارایی‌های بانکی و همچنین درآمدهای نفتی برداشته شود. لذا حتی در برجام جمله‌ای با این عنوان نمی‌بینید که دارایی‌های مسکوت شده ایران آزاد شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای تاکید کرد: آن چه که باید اتفاق بیفتد،‌ این است که تحریم‌ها در مورد درآمدهای نفتی ایران برداشته شود، زمانی که این تحریم لغو شود، دارایی حاصل از درآمد نفتی ایران در هر کشوری که باشد، تمام دارایی‌ها آزاد و مجاز است و دیگر چیزی به عنوان اموال مسکوت شده نداریم.

وی اضافه کرد: تحریم دومی که به دنبال برداشته شدن آن بودیم در مورد نقل و انتقال پول از طریق سیستم بانکی بود که این اتفاق نیز افتاده است، توجه ما روی اصول و چارچوب لغو تحریم‌ها بوده که با لغو آن موارد اصلی لغو تحریم‌ها به طور طبیعی اموال مسکوت شده ایران کاملاً آزاد می‌شود و از طریق هر سیستم بانکی که ایران بخواهد، این مهم منتقل خواهد شد.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: اینکه این سوال از تیم مذاکره کننده پرسیده می‌شود که مقدار اموال بلوکه شده چقدر است، باید بگویم که مسئولیتش با تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیست.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مورد بازخورد اخبار در مذاکرات تصریح کرد: یکی از جلوه‌های جدیدی که ما در مذاکرات شاهد آن بودیم پوشش رسانه‌ای بسیار گسترده رسانه‌های ایران از این مذاکرات بود، البته برخی از این اخبار شاید مقداری زاییده اذهان تهیه کننده اخبار یا منابع غیرموثق بود، اما عمده اخبار پوشش مذاکرات، مصاحبه با مقامات رسمی کشور، تیم مذاکره کننده و پوشش اظهارات اعضای 1+5 به ویژه اروپا و آمریکا بود.

وی خاطرنشان کرد: نکته جالبی که در مذاکرات مطرح شد، جریان خبری بود که همواره از طرف غرب به ایران منتقل می‌شد، اما این بار برای اولین بار این جریان یک جریان معکوس شد، نه تنها خبرنگاران ایرانی متکی نبودند بلکه برای ما جالب بود که بسیاری از منابع خبرگزاری‌های غربی، خبرگزاری‌های ایرانی بود و شاهد بودیم که این خبرگزاری‌ها به اخبار خبرنگاران و خبرگزاری‌های ایرانی استناد می‌کردند، خبرها را ترجمه و گزارش ارائه می‌دادند. این یک تحول بسیار مثبت بود و نشان داد که جریان خبری دیگر یک جریان سنتی نیست.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: بنانبراین باید دقت شود که مطالب دقیق منعکس شود تا این اعتمادی که جلب شده، سلب نشود و اخبار منابع‌شان درست و قابل استناد باشد.

201
کد خبر: 330643

وب گردی

وب گردی