به گفته عباس عبدالله زاده نمایش "گرگ دختر" بر اساس یک داستان واقعی از استان مازندران شکل گرفته است و حدود 150 سال از سابقه تاریخی آن می‌گذرد.

عباس عبدالله زاده
به گزارش ایسکانیوز، عباس عبدالله‌زاده نویسنده و کارگردان نمایش گرگ دختر در خصوص استفاده از داستان‌های ایرانی تاکید کرد و گفت: نمایش "گرگ دختر" بر اساس یک داستان واقعی از استان مازندران شکل گرفته است و حدود 150 سال از سابقه تاریخی آن می‌گذرد و داستان زندگی دختری به اسم مینا را روایت می کند که عاشق یک پلنگ می‌شود. این قصه واقعی به صورت سینه به سینه بین مردم مازندران، نقل شده است. البته به نظرم برای تبدیل شدن به اثر دراماتیک نیاز بود داستانک هایی به آن اضافه شود تا شکل دراماتیک پیدا کند و با نظرات خودم و دغدغه امروزم وفق یابد.
وی در ادامه و در خصوص غنای داستان‌های فولکلور ایرانی افزود: در دل فرهنگ ما ثروت‌هایی نهفته است که ما نسبت به آنها کم تفاوت هستیم و در مواردی متاسفانه باید بپذیریم که مرغ همسایه برای‌مان غاز است. ای کاش به جایی می‌رسیدیم که همانطور که ما نمایش‌هایی را از شکسپیر و ایبسن اجرا می‌کنیم کارگردان‌هایی هم در انگلیس و نوروژ و جاهای دیگر جهان نمایش‌هایی از ایران را اجرا می‌کردند.
این کارگردان تئاتر در خصوص شیوه اجرایی نمایش "گرگ دختر" گفت: این نمایش را در برهه‌ای از زمان اجرا می‌کنم که در فضای متن قحطی آمده است و کمتر گیاهی رشد می‌کند، آدم‌ها سنگدل شده‌اند و عشق در بین مردم مرده است تا جایی که عشق مینا به پلنگ را تاب نمی‌آورند و به آنها می‌تازند تا در نهایت یک ترازدی را رقم بزنند. از این رو در صحنه‌پردازی از کنده درختان قطع شده استفاده کرده‌ام و اصلی‌ترین متریال اجرا هم همان کنده‌ها هستند.
وی ادامه داد: من به سوی استفاده از روش‌های مرسوم در نمایش‌های ایرانی نرفته‌ام. در این نمایش من از خیمه شب‌بازی یا سایه بازی استفاده می‌کنم اما نه به شکل رایج آن و بیشتر سعی خود را بر استفاده از خورده نمایش‌هایی گذاشته‌ام که در روستاها و بخصوص در مازندران وجود دارد و کمتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مثل بازی زوندی یا قاشق زنی و از المانهای نمایش ایرانی بهره برده‌ام.
نمایش "گرگ دختر" روز دوشنبه 9 شهریور در تالار چهارسو و در دو نوبت 18 و 20 اجرا خواهد شد.
در این نمایش که نوشته، طراحی و کارگردانی آن را عباس عبدالله‌زاده انجام داده بازیگرانی چون مائده قدیری، مهران مرادی، وحید کبیری، یاسمن میرزایی، افشین غیاثی، مصطفی غفاری، رضا کلیوند، پناه باقریان، عرفان حق روستا، میلاد لواسانی، امیرحسین فتوره‌چی، سمیه صباغی،سارا شریفیان، عسل احمدنیا، الینا گلچین به ایفای نقش خواهند پرداخت و میرامیر میری آهنگسازی و مقدی شامیریان طراحی لباس نمایش را انجام داده‌اند.
گفتنی است هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از 4 تا 10 شهریور ماه 1394 به ریاست علی نصیریان و دبیری داوود فتحعلی بیگی در تهران برگزار می‌شود.
10503


 
کد خبر: 331306

وب گردی

وب گردی