معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بخش نامه‌ای در جهت اجرای تفاهم نامه دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به واحدهای این دانشگاه ابلاغ کرده است که در آن مفاد جزئی تفاهم‌نامه نیز ذکر شده است.

به گزارش ایسکانیوز، حدود سه ماه پیش دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تفاهم‌ نامه‌ای در جهت همکاری‌های آموزشی و پژوهشی امضا کردند، که جزئیات بیشتر این قرارداد طی بخشنامه‌ای از طریق معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به واحد‌های این دانشگاه ابلاغ شده است.

معاون پژوهش وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی در این بخشنامه از واحدهای این دانشگاه خواسته ضمن تعامل با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نسبت به اجرای دقیق بندهای این تفاهم نامه با هماهنگی معاونت پژوهشی دانشگاه اقدامات لازم را به عمل آورند.

مسئولیت اجرایی این دستورالعمل که 28 مرداد ماه به تایید ریاست عالی دانشگاه آزاد نیز رسیده است برعهده روسای واحدهای مرکز استان‌ها(دبیران هیئت امنای استان‌ها) روسای واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی است.

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی در این بخشنامه با اشاره به سند چشم انداز بیست ساله و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران بر نقش علم و پژوهش در توسعه کشور تاکید کرده و گفته است: «با توجه به نقش غیر قابل انکار مراکز علمی و دانشگاهی در حل معضلات و مشکلات فراروی کشور همکاری‌های متقابلی نیاز است، که دانشگاه آزاد اسلامی در همین جهت تفاهم نامه‌ای با مرکز پژوهش‌ مجلس شورای اسلامی امضا کرده است.»

موضوع تفاهم‌نامه در سه بخش همکاری‌های آموزشی و علمی مشترک طبق مفاد تفاهم نامه، اجرای پروژه‌های پژوهشی مشترک و همکاری در جهت ارتقای سطح علمی طرفین مشخص شده است، که به مدت سه سال اعتبار دارد.

در این قرارداد دو طرف ملزم هستند از امکانات آموزشی، پژوهشی، منابع علمی، امکانات کتابخانه‌ای و نرم افزاری یکدیگر استفاد و کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت خاص مشترک برگزار کنند. هم‌چنین طبق مفاد همکاری باید پروژه‌های تحقیقاتی مشترکی نیز در طول مدت تفاهم نامه اجرا شود.

چاپ مقالات و کتب علمی مشترک، استفاده از توانمندی‌های چاپ و نشر طرفین، بهره گیری از تخصص اعضای هیئت علمی برای مشارکت در اجرای طرح‌های تحقیقاتی، فعالیت‌های آموزشی و مشاوره‌های علمی و هم‌چنین تبادل اطلاعات در مورد تحقیقات و مطالعات انجام شده در ارتباط با موضوعات مورد توافق از دیگر مفاد همکاری این تفاهم نامه است.

پذیرش معرفی شدگان مرکز پژوهش‌های مجلس توسط دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی باید افراد معرفی شده از طرف مرکز پژوهش‌ها را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با رعایت مفاد ذکر شده پذیرش و در صورت امکان طی مراحل قانونی وزارت ارشد رشته‌های شغلی مورد نیاز مرکز را در مقاطع مختلف ایجاد و راه اندازی کند.

اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت مورد نیاز مرکز با اعطای گواهینامه پایان دوره پس از طی مراحل قانونی و مطابق با قوانین و مقررات دانشگاه، اجرای طرح تآلیف ( تهیه و تدوین کتب تخصصی-آموزشی )، تامین نیروی متخصص اعضای هیئت علمی جهت اجرای دوره‌های علمی تخصصی و برگزرای کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز مرکز پژوهش‌ها از دیگر تعهداتی است که دانشگاه آزاد اسلامی در این تفاهم نامه بر عهده گرفته است.

دانشگاه آزاد باید از آثار علمی- پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه در قالب مدارک آموزشی در موضوعات مورد نیاز مرکز بهره‌برداری کند و متون علمی و آموزشی مورد نیاز را در اختیار این مرکز قرار دهد.

هم‌چنین برگزاری همایش‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی- تخصصی با مشارکت علمی مرکز، تامین وایجاد شرایط لازم جهت جذب دانشجو و صدور مدرک دانش آموختگی، استفاده از همکاری اعضای هیئت علمی شاغل مرکز در رشته‌های مرتبط دانشگاه و هماهنگ کردن واحدهای آموزشی و تحقیقاتی از دیگر مسئولیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این قرارداد است.

تعهدات مرکز پژوهش‌های مجلس در مقابل دانشگاه آزاد

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز باید الویت‌های تحقیقاتی خود را به دانشگاه آزاد اعلام و زمینه‌های لازم برای استفاده از امکانات آموزشی و پژوهشی خود را برای دانشگاه ایجاد کند.

این مرکزهم‌چنین تعهد دارد بستر لازم همکاری اعضای هیئت علمی مرکز با دانشگاه را در قالب قراردهای مشاوره تخصصی آماده ساخته و زمینه‌های همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه در انجام پژوه‌های تحقیقاتی‌اش را فراهم کند.

انتقال تجارب علمی و آموزشی مرکز به دانشگاه در قالب برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز برعهده مرکز پژوهش‌های مجلس است.

شرایط پذیرش افراد معرفی شده مرکز پژوهش‌ها به دانشگاه آزاد

پذیرش و ثبت‌نام دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مطابق مقررات و ضوابط آموزشی دانشگاه انجام می‌شود و هم‌چنین معرفی افراد برای ادامه تحصیل، توسط مرکز پژوهش‌ها صورت می‌گیرد.

افراد متقاضی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتر باید در آزمون شرکت کرده و برای ورود به دوره تحصیلات تکمیلی حداقل نمره علمی تعیین شده توسط دانشگاه را مطابق حد نصاب مربوطه به مربیان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای پذیرش به دست آورند.

مدرک تحصیلی پذیرفته شدگان به ماخذ همان شهری که نمره قبولی آورده‌اند صادر می‌شود، اما آن‌ها می‌توانند با مجوز رئیس دانشگاه به صورت میهمان در واحدهای دیگر ادامه تحصیل دهند.

هم‌چنین میزان شهریه دریافتی از کارکنان مرکز که در دوره‌های دکتری پذیرفته می‌شوند 80 درصد شهریه مصوب دانشگاه برای آن رشته است.

نمایندگان تام‌الاختیار مرکز پژوهش‌ها و دانشگاه آزاد چه کسانی هستند؟

معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌ها به عنون نماینده تام الاختیار مرکز و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد به عنوان نماینده تام الاختیار دانشگاه در این تفاهم نامه معرفی شده‌اند و کلیه مکاتبات مربوطه به امضای این افراد می رسد.

هم‌چنین نمایندگان تام‌الاختیار، هماهنگی کلیه امور مرتبط با اجرای کامل این تفاهم نامه در تمامی سطوح مجموعه مربوط به خود را بر عهده دارند که مشتمل بر پیگیری امور اجرایی، مالی، اداری، جمع آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز، معرفی مدیران و کارشناسان مطلع است.

نمایندگان یاد شده باید با تشکیل کارگروه مشترک هر سه ماه یکبار جلسه‌ای جهت پیگیری و هماهنگی موارد، همکاری و پایش میزان پیشرفت کار تشکیل و صورت جلسه مربوط را به رئیس مرکز و رئیس دانشگاه ارائه دهند.

لازم به ذکر است در این تفاهم نامه هر یک از فعالیت‌های مشترک با توافق طرفین و شرایط کاملا مشخص و ذکر تعهدات صورت می‌گیرد.

در صورت بروز هر گونه اختلاف در تعبیر، تفسیر و اجرای تفاهم نامه و یا تاخیر و تعویق امور از سوی مرکز پژوهش‌ها و دانشگاه آزاد، کمیسیون حل اختلاف متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار مرکز و دانشگاه تشکیل می‌گردد و در خصوص موارد اختلافی تصمیم شایسته گرفته می‌شود و در صورت عدم توافق، نظر ریاست مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع حل اختلاف پذیرفته خواهد شد.

بار مالی تفاهم نامه با قراردادهای جداگانه تامین می‌شود

در این تفاهم نامه ذکر شده است؛ اجرای تعهداتی که بار مالی دارد، از طریق قراردادهای جداگانه تامین می‌شود، همچنین در شرایطی که اجرای تفاهم نامه منجر به تولید یک دستاورد شود، حقوق مادی و معنوی متناسب با مشارکت طرفین ثبت می‌شود.

بازنگری، اصلاح و تغییر در مفاد تفاهم نامه با توافق طرفین مقدور است و سایر مواردی که در این قرارداد پیش بینی نشده است، تابع احکام کلی و شرایط عمومی مربوط به تفاهم‌ نامه‌ها و قوانین جاری کشور در نظر گرفته شده است.

این تفاهم نامه که 10 ماده و 40 تنظیم شده است در خرداد ماه سال جاری به امضای رئیس عالی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی رسیده است.

20104
کد خبر: 331617

وب گردی

وب گردی