یادگاری از دوران "جمهوری دمکراتیک آلمان" از زیر خاک درآمده و به موزه پایتخت منتقل خواهد شد. سر تندیس عظیم لنین که پس از فروپاشی آلمان سوسیالیستی از تن جدا و مدفون شده بود، بار دیگر در برابر دیدگان خودنمایی خواهد کرد.
به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، لنین بار دیگر می‌آید. قرار است پس از ۲۴ سال ماندگاری در زیر زمین، سر تندیس عظیم این رهبر انقلاب اکتبر روسیه که از جنس سنگ خارای سرخ است، به موزه‌ای در شهر برلین منتقل شود. ولی مسئولان امر تاریخ این "نبش قبر" را مخفی نگاه داشته‌اند.
تندیس سنگی لنین که به همراه حکومت کمونیستی آلمان شرقی در سال ۱۹۸۹ سقوط کرده بود، پس از آن‌که چند قطعه شد، از سال ۱۹۹۱ تاکنون در گودال‌های ماسه‌ای سواحل دریاچه "موگل" واقع در جنوب برلین مدفون است. سر این تندیس عظیم‌الجثه به تنهایی ۵/ ۳ تن وزن و ۷۰/ ۱ متر ارتفاع دارد.
اداره امور شهرسازی سنای برلین گفته است که در یکی از روزهای ماه سپتامبر سر لنین را در میان فقط یک جمع کوچک از زیر خاک بیرون می‌کشد. ولی تیم‌های فیلمبرداری از سراسر جهان می‌خواهند در لحظه‌ای که سر لنین را از زیر خاک بیرون می‌کشند در محل حضور داشته باشند و این لحظه را ثبت کنند.
به گزارش دویچه‌وله، یک سخنگوی سنای برلین در رابطه با این علاقه رسانه‌ها می‌گوید: «این‌که این علاقه ناشی از فیلم مشهور "گودبای لنین" است را نمی‌توانم بگویم، ولی هرچه هست، علاقه زیاد است.»


photo_2015-08-31_14-28-55
فیلم تراژدی کمدی آلمانی "گودبای لنین" که میلیون‌ها نفر به دیدن آن نشستند به دگرگونی‌های ناشی از فروریزی دیوار برلین می‌پردازد که در آن تندیس سنگی ولادیمیر ایلیچ لنین (۱۸۷۰−۱۹۲۴) با هلیکوپتر به محل دیگری منتقل می‌شود. این فیلم نماد فروپاشی "جمهوری دمکراتیک آلمان" و فرهنگ برخاسته از آن است.
این تندیس که به ۱۳۰ قطعه تقسیم شده و در محلی نزدیک برلین مدفون است، قرار است فقط سر آن از زیر خاک درآمده و به موزه انتقال یابد.
در طول سالیان دراز در محل دفن این تندیس، فقط رویش‌های گیاهی نیست که خاک و تپه آن را پوشانده است، بلکه بزمچه‌ها و مارمولک‌هایی نیز در آنجا لانه گزیده و به وفور زاد و ولد کرده‌اند.
این جمعیت بزرگ جانداران تاکنون مانع مهم محیط زیستی بر سر راه بیرون آوردن سر لنین از زیر خاک بوده است. ولی امروز این جانداران را در محل دیگری اسکان داده‌اند، البته با یک مجوز ویژه اداری.
کارشناسان می‌گویند که هر یک از این بزمچه‌ها را گرفته و داخل یک سطل انداخته‌اند و به تپه مجاوری برده‌اند که می‌توانند آفتاب بگیرند. تأکید شده که این حیوانات تغییرات زیاد در محیط زیست خود را نمی‌توانند دوام ‌آورند. ولی حال می‌توان سر لنین را بیرون آورد.
یک سال پیش سنای برلین اعلام کرده بود که نمی‌تواند طبق برنامه سر لنین را برای انتقال به نمایشگاه "برلین و تندیس‌های یادبودش" به موقع از زیر خاک بیرون آورد؛ و از آن گذشته شهرداری نه بودجه‌ای برای این کار دارد و نه می‌داند سر لنین کجا دفن شده است.
پس از آن‌که این اظهارات سنای برلین مورد انتقاد تمسخرآمیز رسانه‌ها قرار گرفت، بالاخره شهرداری پایتخت تسلیم خواست عموم شد و تصمیم گرفت این پروژه را عملی کند.
تندیس سنگی لنین که ۱۹ متر طول داشته است توسط مجسمه‌ساز شوروی، نیکلای تومسکی تراشیده شد و در آوریل ۱۹۷۰ به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد این رهبر انقلاب سرخ روسیه، در میدان لنین واقع در برلین شرقی نصب و از آن پرده‌برداری شد.


105105

کد خبر: 331627

وب گردی

وب گردی