نشست خبری این جشنواره صبح امروز 9 شهریور ماه با حضور محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسن فکری، دبیر علمی جشنواره و  محمدحسین رحیمی یگانه، مدیر بخش مسابقات آثار چاپی جشنواره در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، محمودرضا برازش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و به نتیجه رسیدن آن اظهار کرد: اگر توافق هسته‌ای به نتیجه نهایی برسد، بر صنعت چاپ و بسته‌بندی تاثیر بسیاری دارد. این آثار مستقیم و غیرمستقیم هم می‌تواند چالش و هم فرصت باشد. انتظار بر این است که وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کند. همچنین نقل و انتقال پول، انتقال تجهیزات، کالا و قدرت انتخاب تجهیزات سهل‌تر شود.

وی افزود: می‌توان محصولات چاپی بیشتری را به راحتی وارد کرد با این حال توسعه‌ای در صنعت چاپ نداریم و آن را بیشتر به سوی وابستگی پیش خواهیم برد. در حالی که اگر از این فرصت برای ارتقای علمی و توسعه تجهیزات استفاده کنیم برای این صنعت و دیگر صنایع که به آن وابسته هستند، موقعیت بسیار مناسبی ایجاد می‌شود و صنعت چاپ پشتیبان و خدمات‌رساننده دیگر بخش‌ها خواهد بود.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اظهار تاسف از میزان بالای واردات در حوزه چاپ گفت: متاسفانه زنجیره تولید کامل نیست و بسیاری از صنایع دیگر برای تکمیل بخش تولید به صنعت چاپ نیاز دارند. در چند دهه گذشته صنعت چاپ به نشر کتاب و ناشران خدمت‌رسانی می‌کرد در حالی که نیاز به صنعت چاپ برای صنایع دیگر بسیار واضح است، به همین دلیل نیاز به تحولات جدی در صنعت چاپ داریم و لازم است در توسعه کشور،‌ توسعه این بخش نیز دیده شود.

_MG_9133

برازش با بیان اینکه توسعه و ارتقای دانش صنعت چاپ همراه با تحولات جامعه و فناوری روز دنیا باشد، گفت: در صورتی که این بخش دچار نقصان باشد، در بخش‌های خدماتی به مشکل مواجه می‌شویم. در بخش‌های مختلفی چون تولید تجهیزات، مواد اولیه و محصولات می‌توانیم ارتقا داشته باشیم. دولت و مجلس نیز پیگیر این امر هستند و تشکیل کارگروه کاغذ یکی از این اقدامات به‌شمار می‌آید.

وی در ادامه با اشاره به جشنواره صنعت چاپ افزود: در بخش جشنواره تلاش بر این بوده تا ساماندهی مناسبی صورت گیرد. سال گذشته در شورای سیاستگذاری، 10 استان با بازه زمانی نامشخص جشنواره برگزار کردند، امسال قرار شده تا تعداد استان‌ها به 16 استان برسد و جشنواره نیز از 11 تا 29 شهریور ماه از آذربایجان شرقی آغاز و با همدان به عنوان آخرین میزبان به پایان می‌رسد. تهران نیز 24 شهریور ماه میزبان جشنواره ملی صنعت چاپ خواهد بود.

بزرگداشت زنده‌یاد متین‌رضا در جشنواره پانزدهم

برازش به معرفی برنامه‌های جشنواره امسال پرداخت و اظهار کرد: تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان از اصلی‌ترین بخش‌های این جشنواره است. در تهران 50 نفر از این پیشکسوتان تقدیر می‌شوند و مستندی نیز درباره آنها پخش خواهد شد. بزرگداشت زنده‌یاد حسینعلی متین‌رضا نیز از بخش‌های امسال به‌شمار می‌آید. همچنین از علی طارمی‌راد به پاس سه دهه فعالیت در زمینه  انتشار کتاب‌های آموزشی در چاپ افست تقدیر می‌شود. از سوی دیگر با توجه به تحولات صنعت چاپ از صادرکنندگان نمونه در کشور که بیشترین سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را داشته‌اند، تجلیل به عمل می‌آید. در حال حاضر از 32 استان، 29 استان، کاندیداهای کارآفرین خود را اعلام کرده‌اند. یکشنبه هفته آینده 16 شهریور ماه نیز جلسه نهایی انتخاب پیشکسوتان برگزار می‌شود.

 

_MG_9152

این مدیر چاپ کشور بیان کرد: در بخش آثار چاپی برتر، از سال گذشته که به سمت مکانیزه کردن مسابقات رفته‌ایم،‌ به دلیل این‌که تنها 6 ماه را داریم، با کاهش آثار مواجه بودیم. در این مسابقات هدف، شناسایی تولیدکنندگان برتر چاپی و معرفی آنها به سراسر کشور است و با به نمایش گذاشتن این آثار برتر می‌توانیم توانایی این صنعت را به همکاران دیگر استان‌ها نشان دهیم و واردکنندگان را به سمت استفاده از محصولات داخلی سوق دهیم.

وی در ادامه گفت: نمایشگاهی از توانمندی‌های صنعت چاپ کشور نیز قرار است به صورت دائمی و با کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و صنوف برپا کنیم که در محل تردد اهالی فرهنگ و مصرف‌کنندگان کالاهای چاپی ویترین‌هایی تعبیه می‌شود. نخستین استان یزد خواهد بود که آثار چاپی از سراسر ایران در آن به نمایش گذاشته خواهد شد. متاسفانه استان‌ها از کار هم بی‌اطلاع هستند و بسیاری از اینکه کارهای چاپی به استان‌های دیگر می‌روند شکایت می‌کنند. به همین دلیل نیاز به وجود بانک اطلاعاتی صنعت چاپ و توانمندی‌های آن از مهمترین برنامه‌ها محسوب می‌شود.

شرکت در دوره‌های آموزش چاپ با تخفیف 50 درصد

برازش افزود: باید فضا را به ارتباط بین ایران و  کشورهای همسایه ببریم که این اتفاق در مهر ماه رخ می‌دهد و اولین نمایشگاه برتر چاپی در کشور همسایه برگزار می‌شود تا ارتباط صنعت چاپ با کشور همسایه به تولید بیشتر منجر شود.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مساله آموزش مهارت‌ها نیز اظهار کرد: به درخواست استان‌ها، دوره‌های آموزش مهارت در حال برگزاری است که استان اردبیل نخستین استان در این زمینه است و با تفاهمی که با دانشگاه شده علاقه‌مندان فعال در حوزه صنعت چاپ می‌توانند با تخفیف 50 درصدی در دانشگاه ثبت نام کنند. همچنین دوره کسب و کار در چاپ و نشر را با همکاری دانشگاه‌های کشور برای مدیران این صنعت برگزار خواهیم کرد.

رحیمی: تغییرات و افزوده شدن بخش‌های جدید در مسابقات

رحیمی یگانه دبیر بخش آثار چاپی نیز در این نشست با اشاره به تمهیداتی که در حوزه فناوری اطلاعات برای این جشنواره صورت گرفته است، گفت: این امر باعث شده تا ارسال آثار به صورت الکترونیک انجام شود و امکان رسیدگی، دسته‌بندی و داوری آثار با حضور داوران در دو روز پایانی صورت می‌گیرد. زمان برگزاری مسابقات، امسال نیز همزمان با جشنواره خواهد بود.

_MG_9094

وی افزود: سال گذشته 3500 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از آن میان 500 اثر به مرحله داوری رسیدند و در نهایت 24 اثر حائز دریافت سیمرغ شدند. امسال به دلیل اینکه تنها 6 ماه از سال را در برنامه داریم، احتمال کاهش تعداد آثار هست با این حال بخش لیبل و برچسب‌های هوشمند (هولوگرام) نیز به مسابقه افزوده شده است. از سوی دیگر، در بخش مقالات دانشجویی که تنها دانشجویان مقاله ارسال می‌کردند، امسال مقالات و تحقیقات پژوهشی محدود به دانشجویان نیست و هر فردی می‌تواند در آن شرکت کند.

وی با اشاره به حامیان مالی این دوره از جشنواره نیز گفت: دو شرکت پردازش تصویر رایان و رسام‌نگار جاوید، اسپانسرهای الماس (اصلی) جشنواره هستند اما دیگران نیز می‌توانند با مراجعه به وب سایت جشنواره و آگاهی از شرایط آن، به حامیان طلایی و نقره‌ای جشنواره بپیوندند.

فکری: آغاز به کار سامانه اطلاعات صنعت چاپ در آینده نزدیک

فکری دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ نیز در این نشست اظهار کرد: جشنواره ملی صنعت چاپ رویدادی است که شور و نشاط خاصی در بخش چاپ کشور ایجاد می‌کند و به بالا رفتن انگیزه‌ها و فعالیت اهالی این صنعت کمک می‌کند. جشنواره فرصتی است برای نشان دادن توانمندی‌های این صنعت تا در بازارهای منطقه‌ای. همچنین در داخل کشور نیاز به اطلاعات، آمار و ارقام جامع داریم تا در دسترس اهالی صنعت چاپ قرار گیرد و  برای رسیدن به این آمار دو سال است که روی سامانه جامع اطلاعات صنعت چاپ فعالیت می‌کنیم. خوشبختانه در آستانه برگزاری پانزدهمین جشنواره، سامانه به سرانجام رسیده و بعد از راه‌اندازی در سراسر کشور ارتباط حضوری برای انجام فعالیت‌ها دیگر ضروری نیست.

دبیر علمی جشنواره در ادامه افزود: این سامانه فرصت می‌دهد که اطلاعات و آمار جامع صنعت چاپ به صورت موثق گردآوری شده و این صنعت را بتوانیم از طریق هدایت کنیم تا نیازها را برطرف و از موازی‌کاری جلوگیری کنیم. نمونه اولیه این سامانه در استان البرز شروع به کار خواهد کرد و پس از رفع ایرادها، مهر ماه در استان تهران و سپس دیگر استان‌ها آغاز به کار می‌کند.

وی در پایان سخنانش با اشاره به آمار رسیده اظهار کرد: تاکنون 71 پیشکسوت و 29 کارآفرین و سرمایه‌گذار برتر اعلام شده‌اند و تهران نیز 78 نفر را معرفی کرده است.

502
کد خبر: 331786

وب گردی

وب گردی