نسل پیشرفته دیوار آتش UTMدر واحد علوم و تحقیقات به منظور افزایش ایمنی سیستم های اینترنتی، مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، مهندس سعید کریمی  مدیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات این واحد دانشگاهی، با اعلام این خبر افزود: از دیگر خدمات امنیتی این سیستم می توان به IPS/IDS برای شناسایی و جلوگیری از ورود غیر مجاز، مدیریت پهنای باند و نرم‌افزار کنترل و گزارش دهی متمرکز اشاره کرد.

مهندس کریمی با اعلام این خبر که واحد علوم و تحقیقات در ابتدای سال 94 پس از اخذ مجوزهای لازم یک دستگاه UTM خریداری و از امکانات آن در جهت بالابردن امنیت شبکه و نیز کنترل پهنای باند بهره مند شده است، تصریح کرد: از جمله اقداماتی که به واسطه این سیستم در  واحد انجام شده است می توان از حفاظت در برابر تهدیدات  یاد کرد زیرا که UTM اجازه ورود و خروج ویروس از شبکه داخلی واحد علوم وتحقیقات را به فضای اینترنت و بالعکس را نمی دهد .

مهندس کریمی با اشاره به اینکه UTM توانایی شناسایی و حذف بسته های اینترنتی حاوی کدهای مخرب و یا فایلهای ویروسی و .... را دارا است، اظهار داشت:  براساس گزارش های موجود، برخی کشورها قصد ارسال بسته های اینترنتی مخرب به شبکه داخلی واحد را داشته اند .

وی، دیگر کارکرد این سیستم را جلوگیری از نفوذ (IPS) دانست و گفت: بنا بر بررسی های انجام شده،به تازگی مشخص شد تعداد 4 حمله (Attack) که از مسیر کشور آمریکا صورت گرفته بود توسط UTM دفع شده است .

مهندس کریمی با اشاره به مدیریت پهنای باند، ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین وظایف UTM مدیریت پهنای باند است و می توان برای دستگاه های داخل شبکه واحد مانند سرورها ،پهنای باند اختصاصی در نظر گرفت .این عملکرد مخصوصا در زمان اوج بار سرور مانند مواقع ثبت نام دانشجویان که باعث ترافیک زیادی بر روی سرور می شود بسیار کارآمد خواهد بود .

وی یکی از مهمترین قابلیت های UTM را ارائه انواع گزارشات مدنظر مدیران دانست و افزود: نتایج این گزارشات باعث خواهد شد تا مدیر شبکه نسبت به افزایش کارایی شبکه با ایجاد محدودیت ها و یا اعمال سیاست های جدید اقدام کند .به عنوان نمونه، سایتهایی که بیشترین ترافیک را بر روی لینک اینترنت دانشگاه ایجاد کرده اند را می توان مشخص کرد.

20101

 

 
کد خبر: 331955

وب گردی

وب گردی