میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور در همایش مسئولان مجله های علمی، ضمن قدردانی از حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه امور مجلات علمی دانشگاه گفت: راه اندازی یک مجله معتبر علمی نافع و موثر آسانتر از تأسیس یک دانشگاه نیست.

میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور در همایش مسئولان مجله های علمی، ضمن قدردانی از حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه امور مجلات علمی دانشگاه گفت: راه اندازی یک مجله معتبر علمی نافع و موثر آسانتر از تأسیس یک دانشگاه نیست.



به گزارش ایسکانیوز، میرزاده با بیان اینکه علم یک مقوله جهانی و بین المللی است، اظهار داشت: اگر مجلات ارتباط خود را در سطح ملی گسترده کنند، می توانند با راه اندازی مکتب های علمی، جایگاه بین المللی برای خود ایجاد کنند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به سیاست های ابلاغی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: همانطور که می دانیم، در سیاست های ابلاغی به تولید علم و ارتقاء جایگاه کشور بسیار تأکید شده است که یکی از راههای توسعه علم، تولید و انتشار مجلات علمی است.


وی با بیان اینکه انتشار مجلات به زبان های خارجی و فارسی در برقراری ارتباط با جهان موثر و لازم است، اظهار داشت: چاپ و انتشار مجلات خارجی به دلیل افزایش مشارکت دانشمندان ایرانی با جهان، موجب افزایش تولید جهانی علم و ارتقاء جایگاه علمی کشور می شود.


دکتر میرزاده خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران در دو دهه اخیر از رشد شتاب علمی مناسبی برخوردار بوده که ریشه در سیاست های علم و فناوری ابلاغیه نظام دارد. البته علم دوستی و عالم پروری مردم کشورمان نیز بی تأثیر نبوده است.


رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن حدود 400 واحد در سراسر کشور، باید نقش موثری در توسعه علمی داشته باشد.


وی به انجام یک پروژه پژوهشی که توسط ایشان و همکارانش در دبیرخانه هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد ، اشاره کرد و گفت: در این پژوهش که بر اساس آمار و ارقام برنامه پنجساله چهارم بود، دانشگاه آزاد اسلامی حدود 27درصد پژوهش کشور را در دست داشت.


وی با اشاره به ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در حال حاضر حدود 37 درصد بار آموزش عالی کشور و 56درصد تحصیلات تکمیلی (شامل 500هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری) بر دوش دانشگاه آزاد اسلامی است که این حجم عظیم دانشجویان می توانند مقالات استانداردی در سطح ملی و بین المللی تولید کنند.


بسترهای لازم برای ارتقاء و گسترش تولید علم با چاپ مجلات علمی فراهم شده است

«به ازای هر عضو هیات علمی، باید یک مقاله ISI داشته باشیم»

دکتر میرزاده همچنین با اشاره به فعالیتهای حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه انتشار مجلات علمی، گفت: بسترهای لازم برای ارتقاء و گسترش تولید علم را با چاپ مجلات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم کرده ایم وکمترین انتظار ما این است که به ازای هر یک عضو هیات علمی، یک مقاله ISI داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زکات علم نشر آن است، گفت: در اسلام به ترویج علم بسیار تأکید شده است و یکی از راههای ترویج و نشر علم، چاپ مجلات در پایگاه های علمی است و هیچ هزینه ای در حمایت از مجلات علمی ، اسراف نیست.

وی تأکید کرد: متأسفانه مجلات ما به روز نیستند و از کیفیت قابل قبولی در سطح بین المللی برخوردار نیستند که یکی از دلایل آن این است که مدیریت این مجلات افراد تمام وقتی نیستند ، تمامی دست اندرکاران مجلات علمی باید وقت کافی را به این کار اختصاص دهند.

 

شأن هیأت علمی ایجاب می کند که وارد مقوله سرقت علمی نشود

دکتر میرزاده با اشاره به پدیده ناخوشایند سرقت علمی در کشور ، افزود: شأن هیأت علمی ایجاب می کند که وارد این مقوله نشود و با سرقت علمی، اقدام به بدنامی علمی کشور نکند. وظیفه ما نیز نظارت و دقت بیشتر بر این امر است.

وی اظهار داشت: خداوند با خلق انسان، علم را نیز در ذات او به ودیعه گذاشت. به همین دلیل ما چیزی را خلق نمی کنیم، بلکه علمی را که خداوند در نهاد ما گذاشته است، کشف می کنیم.

 

سیاست ما در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه مجلات علمی در سطح بین المللی است

میرزاده با بیان اینکه سیاست ما در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه مجلات علمی در سطح بین المللی است، گفت: زبان فارسی نزدیک به 700 سال در آسیای جنوب شرقی زبان اول بوده است. ما برای اینکه این زبان، زبان علمی هم بشود، نباید از توسعه مجلات فارسی غافل شویم. به همین منظور دانشگاه آزاد اسلامی در جهت گسترش مجلات و علم، با ناشران بزرگ و باسابقه بین المللی همچونSpringer و Elsevierهمکاری می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین خواستار معادلسازی مجلات انگلیسی این دانشگاه شد و ابراز امیدواری کرد: برگزاری اینگونه همایش ها و کارگاهها موجب کمک به ارتقاء جایگاه مجلات علمی دانشگاه شود تا به استانداردهای مطلوب ملی و بین المللی دست یابیم.

20101


کد خبر: 332539

وب گردی

وب گردی