در مراسم افتتاحیه جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ثمری، رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد سخنرانی کرد،و دکتر شیخان دبیر جشنواره به تشریح اهداف جشنواره فناوری نانو پرداخت.

به ایسکانیوز، شیخان، دبیر دومین جشنواره  فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی ، با اشاره به اهداف جشنواره بیان کرد: با توجه به تمرکز فعالیتهای پژوهشی و تمرکز بر روی تاسیس شرکتهای دانش بنیان این جشنواره زمینه مناسبی را فراهم میکند تا واحدها بتوانند در جشنواره ایران نانو مهر ماه، شرکت کنند.


شیخان با اشاره به بازار فروش محصولات نانو گفت: در حال حاضر محصولات نانو در دنیا نزدیک به 49 میلیارد دلار سود آوری داشته که می‌توان گفت بیش از نیمی از اقتصاد خام فروشی دنیا را در بر می‌گیرد.


وی ادامه داد: این جشنواره در زمینه‌های مختلف نانو شیمی، نانو فیزیک، نانو مواد، نانو پزشکی و غیره پذیرش آثار داشته است، که در سه بخش نانو ساختارها، ادوات نانو و سامانه‌های نانو شرکت کنندگان تولید مقاله کردند. هم‌چنین از اسفند ماه سال 93 کمیته‌های علمی و اجرایی برای بررسی آثار جشنواره تشکیل شد و داوری‌ها به صورت آنلاین و در 14 جلسه کمیته اجرایی بررسی شد.


شیخان یادآور شد: اطلاع رسانی جشنواره تا امروز بسیار قوی عمل کرد و باعث شد واحدهای دانشگاهی مختلفی در جشنواره شرکت کنند. حدود 600 اثر به جشنواره ارسال شد که از این آثار 440 مقاله، 24 اختراع، 47 پایان نامه، 43 مقاله پژوهشی،16 کتاب و 20 پرتوتایپ بررسی شدند.


وی افزود: کمیته علمی جشنواره با 23 نفر صاحب نظر تمام آثار را در چند ماه گذشته به صورت دقیق بررسی کرده، همچنین سایت جشنواره به خوبی در زمینه پذیرش آثار و اطلاع رسانی فعالیت کرده است، که می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر جشنواره‌ها باشد.


دبیر جشنواره فناوری نانو در پایان تصریح کرد: 28 واحد دانشگاهی از دانشگاه آزاد اسلامی در جشنواره حضور داشتند همچنین جشنوار فناوری نانو دانشگاه آزاد از حمایت مادی و معنوی 14 واحد دانشگاهی و بنیاد ملی نخبگان برخوردار بود.





IMG_0566


ایران رتبه هفتم فناوری نانو در دنیا را دارد


در ادامه این جشنواره داوود ثمری، رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی ضمن قدردانی از تمام کسانی که به برگزاری این جشنواره کمک کردند گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در 5 سطح مختلف مسابقه برگزار میکند که بخش نانو یکی از سطحهای مهم آن محسوب میشود.


ثمری ادامه داد: کشور ایران در بین کشورهای بزرگ جهان رتبه هفتم را در علم فناوری دارد که با هدف‌گذاری مدیریت جدید دانشگاه آزاد و رویکرد اصلی دکتر میرزاده توسعه فناوری مد نظر دانشگاه است.


وی با اشاره به اینکه فناوری نانو به سمت اقتصاد نسل 3 پیش میرود بیان کرد: اقتصاد خلاقیت، نوآوری و فناوری، اقتصاد نوین دنیا است که فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر حرکت می کند.


رئیس مرکز توسعه فناوری دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه در هیچ دوره دانشگاه تا این اندازه به بحث توسعه فناوری توجه نداشته اظهار داشت: همه مدیران دانشگاه باید در نظر داشته باشند که رتبه مؤلفه و معیار اول توسعه فناوری را از آن خود کنند. خوشبختانه نه تنها در بحث فناوری نانو بلکه در بحث رباتیک دانشگاه آزاد حرف‌های خوبی برای گفتن دارد.


وی افزود: در حال حاضر کنسرسیوم رباتیک دانشگاه آزاد در حال تشکیل است. پیشنهاد بنده این است که کنسرسیوم نانو هم تشکیل شود تا به صورت جدی تر تولید محصولات علمی از این زمینه بالا رود.


ثمری با تاکید بر گفته‌های دکتر رضایت ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر سامانه شبکه‌های آزمایشگاهی همکار را با عنوان ساها راه اندازی کرده که این سامانه می‌تواند با اتصال به شبکه آزمایشگاهی فعالیت‌های ارزنده پژوهشی ارائه کند.


وی همچنین خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد بحث آزاد اکسپو را در یک سال اخیر راه اندازی کرده و سامانه‌ای برای موضوع درست شده که نخبگان و مخترعان محصولات آماده فروش خود را در این سامانه معرفی کنند و بتوانند راحت تر وارد بازار کار شوند.


گفتنی است، جشنواره فناوری نانو در دو روز متوالی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار می‌شود. واحدهای دانشگاه آزاد و هم‌چنین شرکت‌های دانش بنیان محصولات فناوری نانو خود را در غرفه‌هایی به نمایش گذاشته‌اند، هم‌چنین این جشنواره در دو نوبت صبح و عصر در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار می‌شود.


20101





کد خبر: 333745

وب گردی

وب گردی