معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بازپس‌گیری بازارهای داخلی اولین اقدامی است که باید در حوزه صنایع‌دستی انجام شود.
به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، بهمن نامور مطلق در مراسم افتتاح نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی که در این استان انجام شد، گفت: ارزشی کردن مصرف داخلی، ایرانی کردن مصرف و تغییر الگوی مصرف از دیگر اقداماتی است که باید در حوزه صنایع‌دستی باید انجام شود.
او گفت: صنایع‌دستی زمانی فقط برای مردم و مصرف آنان تولید می‌شد و این محصول را می‌توانستیم در تمامی ابعاد زندگی مردم از جمله معماری، ظروف و صنایع دستی مشاهده کنیم، اما زمانی که نفت وارد زندگی شد، دیگر این محصولات برای کشورهای دیگر تولید شد و اولین اتفاقی که افتاد این بود که ما متعلق به خودمان نبودیم.
نامور مطلق گفت: از آن زمان ما برای سایر کشورها تولید و صادرات کردیم و زمانی رسید که آنها گفتند ما دیگر نمی‌خواهیم و کشور را تحریم کردند و در داخل کشور نیز صنایع‌دستی استفاده نمی‌شد و این امر سبب شد تا این صنایع در حاشیه قرار گیرد. تنها راهی که می‌توانیم این محصولات را رونق دهیم، آن است که صنایع‌دستی را وارد زندگی خود کنیم و با آنها زندگی کنیم.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به برنامه‌های پس از تحریم گفت: اگر ما آماده نباشیم و خودآگاهی نداشته باشیم، برنامه‌های پس از تحریم ما را دوباره وابسته‌تر خواهد کرد. اگر می‌خواهیم در دوران پس از تحریم غرب بر ما نفوذ نکند، باید روی صنایع دستی کار کنیم، فرهنگ غرب برای آنها خوب است، اما ما فرهنگ و هویت خود را می‌خواهیم و باید صنایع‌دستی و معماری اسلامی ایرانی را به درون منازل خود وارد کنیم. همچنین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در محل بوستان بش قارداش بجنورد راه اندازی شد که تا 15شهریور ماه دایر خواهد بود.


105105

کد خبر: 333777

وب گردی

وب گردی