رئیس انجمن ارگانیک، با بیان اینکه تولید محصولات تراریخته کشاورزی در اروپا و آمریکا ممنوع شده است، گفت: معلوم نیست چرا عده ای در داخل کشور این محصولات را وارد و حتی تولید می کنند.


به گزارش ایسکانیوز، سیدرضا نورانی، اظهار داشت: ‌از نهادهای مسئول انتظار داریم با توجه به ضرورت صیانت از سلامت غذایی شهروندان در این عرصه به طور جدی وارد شوند.


نورانی از اینکه عده ای بصورت زیر پوستی و مخفیانه محصولات تراریخته کشاورزی را وارد یا تولید می کنند، انتقاد کرد و گفت: این روند باعث افزایش هزینه های بهداشتی و همچنین بیماری ها و رشد سرطان خواهد شد.


وی با بیان اینکه در ایران سالم ترین محصولات کشاورزی تولید می شود، گفت: ‌همه کشورها به سمت تولید ارگانیک رفته اند و ما هم باید متناسب با مزیت های اقلیمی و ظرفیت های کشاورزی خود تولید این محصولات را افزایش دهیم که بازار خوبی هم درداخل و خارج از کشور دارد.


رئیس انجمن ارگانیک اظهار داشت: ایران با توجه به تنوع اقلیمی بیشترین مزیت را برای توسعه کشاورزی ارگانیک دارد و به تقویت ضریب امنیت غذایی و سلامت محصول همراه با گسترش بازارهای جهانی ان کمک خواهد کرد.


نورانی، گفت: ایران با ظرفیت های بسیار زیادی که برای کشاورزی ارگانیک دارد می تواند به قطب توسعه کشاورزی ارگانیک تبدیل شود.


بنابراین گزارش بازار محصولات کشاورزی ارگانیک در کشورهای توسعه یافته هم رو به گسترش است و در آمریکا در حال حاضر 32 میلیارد دلار گردش مالی دارد.


همچنین بیش از 90 درصد مردم امریکا خواهان برچسب روی محصولات تراریخته کشاورزی هستند تا قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند.
به اعتقاد کارشناسان مشکل این محصولات تراریخته این است که به آفت کش ها و علف کش ها آلوده است و خطرناک محسوب می شود.
36 ماه نیاز است تا مزرعه کشاورزی از آفت کش ها و سموم پاک شود و کشت و البته برخی مواد زودتر هم تجزیه می شود.


اگر سموم شیمیایی به فلزات سنگین آلوده شود ، دیرتر تجزیه می شود و به همین خاطر استاندارد زمانی پاک شدن مزارع از آلودگی آفت کش ها و سموم 36 ماه تعیین شده است تا زمین پاک شود.


در ایران هم برنامه ملی ترویج و توسعه تولید محصولات ارگانیک و سالم در برنامه پنجم توسعه مورد توجه بوده و قرار است شاخص های کیفیت و سلامت محصولات و فرآورده های کشاورزی و دامداری کشور در سطح ملی و بین المللی تدوین شود.


همچنین قرار است راهبرد ویژه توسعه تولید محصولات ارگانیک کشاورزی متناسب با شرایط کشاورزی همه مناطق کشور اجرا می شود و به خوبی در حال توسعه است.


طبق برنامه پنجم توسعه حداقل 25 درصد اراضی کشاورزی زیر کشت ارگانیک می رود و فعالیت های علمی و ترویجی هم مورد توجه قرار می گیرد.


هم اکنون در100 منطقه کشور 35 نوع محصول ارگانیک تولید می شود و در استان های مانند فارس، خراسان رضوی،‌ مرکزی، خوزستان و مازندران به خوبی پیش رفته است.


محصولات ارگانیک ، عاری از هر گونه مواد شیمیایی مصنوعی و محصول نظام مدیریتی تولید مبتنی بر اکوسیستم زراعی ، متمرکز بر حاصلخیزی خاک و سلامت گیاه، حذف مصرف مواد شیمیایی مصنوعی و منطبق بر ساختارهای اقتصادی، زیست محیطی، فنی، بهداشتی و اجتماعی در سامانه محلی و منطقه ای است.


در تولید محصولات ارگانیک ، به جای کاربــرد مواد و نهادهای برون مزرعه ای ، بر استفاده از عملیات مدیریتی بر اساس کشت بوم ، تنوع ، چرخه ها و فعالیت زیستی مبتنی بر ساختارهای اجتماعی محلی تاکید می شود.


کشاورزی ارگانیک نظامی اقتصادی، اجتماعی و مدیریت اکولوژیک است و بر پایه استفاده از نهادهای ارگانیک طبیعی و درون مزرعه ای چون کودهای دامی، کمپوست، کود سبز، کنجاله و ضایعات فرآوری مواد غذایی و همچنین کنترل زیستی آفات همراه با کمترین استفاده از مواد معدنی طبیعی که برای تقویت نظام زراعی - اقتصادی مزرعه و بهبود فعالیت های زیستی خاک استوار است.


کشاورزی ارگانیک در کشورهای گوناگون با نام های مختلف شناخته می شود که 16 نام برای آن از جمله کشاورزی بیولوژیک، کشاورزی پایدار و کشاورزی زاینده اعلام شده است. کشاورزی بیولوژیِک نامی است که در اروپا بسیار رایج است، در حالی که در آمریکا و انگلیس عبارت کشاورزی ارگانیک را ترجیح می دهند.

401
کد خبر: 333803

وب گردی

وب گردی