*حجه الاسلام والمسلمین علی عسکری


در دهه فجر سال 91 دکتر روحانی را برای دو برنامه در مشهد همراهی کردم. 1- سخنرانی ایشان در حرم مطهر امام رضا (ع) به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 2 – شرکت در جلسه فعالان سیاسی خراسان بزرگ که به منظور آشنایی بیشتر با افکار و اندیشه های دکتر روحانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در مسجد صدیقیها برگزار می شد.


مسجد صدیقیها در ضلع غربی حرم، معروف به مسجد ترکها است. سالیان زیادی عارف به حق و اصل مرحوم آیه ا... سیدجواد خامنه ای والد بزرگ مقام معظم رهبری امامت آن را برعهده داشت. پس از فوت آن مرحوم و نوسازی مسجد توسط آستان قدس رضوی به امر تولیت محترم آیه ا... واعظ طبسی بنده عهده دار امام جماعتی این مکان مقدس را بنده عهده دار شدم و به دلیل اینکه میزبان دکتر روحانی به حساب می آمدم سخنران اول را  بنده اعلام کرده بودند.


قبل از ورود به اجتماع یاد شده مقاله مهندس احدیان مدیر مسئول روزنامه خراسان که در سایت روزنامه درج شده بود را دکتر قرائت کرد و گفت این آقای احدیان که قدرت تحلیل و توانمندی بالایی دارد حاضر خواهد بود مسئولیت ستاد انتخاباتی مرا در خراسان بر عهده بگیرد؟ عرض کردم پی جوی موضوع خواهم شد. از نحوه رفتار او معلوم شد که تحلیل شرایط او را امیدوار بر رقابت سیاسی کرده و ما باید جدی خود را آماده فعالیت سخت و نفس گیر انتخاباتی بکنیم . اوضاع سیاسی،‌اقتصادی و گسست اجتماعی در داخل، نیازضروری کشور به تعامل بین المللی و یافتن راه حل توافق هسته ای که در تخصص دکتر روحانی بود و اعتماد رهبری به ایشان در شورای عالی امنیت ملی چاشنی یادداشت امیدوار کننده احدیان بود. تحلیل ایشان را با نوپردازی های تبلیغی خاص بنده و تنی چند از مشاورین دکترروحانی در محافل سیاسی ارائه می کردیم و بر این باور بودیم که سیاست کلان نظام این را دیر یا زود اقتضا خواهد کرد.تأکید ما این بود که گشایش اصلی کار در دست رهبری نظام است و باید به موضع گیریها و رهنمودهای رهبری در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اهتمام ویژه داشت. روشن بود که ساده انگاری احمدی نژاد در سیاست خارجی و خسارتهای سیاسی، معنوی و مادی غیر قابل جبران او تغییر در درون نظام را فراهم کرده .


بویژه که افراط و التهاب آفرینی طیف وابسته به اقتدارگرایان بستر ساز مطالبه گری اکثریت نخبگان سیاسی منتقد را باعث گشته بود و همه دنبال راه حل بودند و چه باید کرد پرسش خاص و عام بود. در پاسخ به چه باید کرد؟ ما می گفتیم قیام امّا نه برای براندازی بلکه برای اصلاح و اعتدال. درد مشخص بود. مهم این بود که روحانی نماد اصلاح و اعتدال شناخته شود. به عنوان مثال یکی از سران بریده از جریان افراط در همان مسجد صدیقیها به من گفت از دست افراطی ها فاقد کارایی دوم خردادی پناه بردیم به احمدی نژاد . حال از دست احمدي نژاد و جريان انحرافي مانده ایم به کجا و به چه کسی روی آور شویم؟! و می گفت سختی کار ما و مردم که بسیار هم کاهنده است این است که در عالم سیاست در خیلی از مقاطع هر کس رسید از راه،از راه برد ما را. بنده به او گفتم راه درست این است که به روحانیت اعتماد کنید و تجربه ثابت کرده ما نسبت به دیگران هنوز هم قابل اعتمادتر هستیم و توضیح دادم اگر روحانی مورد اعتماد رهبری و بزرگان دلسوز و انقلابی نظام برای ریاست جمهوری نبود من او را ترویج نمی کردم.


در هر حال در آن روز بنا به آنچه که گفته شد سعی کردم هم به درد مشترک جامعه و دلسوزان نظام اشاره کنم و هم به درمان آن. در طلیعه سخنم خطاب به دکتر روحانی و جمع متکثر و متنوع سیاسی و حاضران اعلام کردم:


برسر آنم که گر زدست برآید                          دست بکاری زنم که غصه سر آید


القاء فکری که کردم این بود که روحانی هاشمی ثانی است و تکرار یک احمدی نژاد دیگر نظام را به لحاظ سیاسی و اجتماعی به سقوط می کشاند و از این توطئه احمدی نژاد پرده برداری کردم که پروژه شکننده احمدی نژاد برای نظام و رهبری انتقال قدرت از نوع روسیه و الگوی پوتین و مددوف است. گفتم که او می خواهد بعد از هشت سال حضور خودش در قدرت برای ماندگار سازی فرایند نامطلوب زمان خودش مشایی را سکاندار قدرت در ریاست جمهوری نماید بعدها دیدیم که چگونه به این فاجعه ملی در ثبت نام مشایی برای ریاست جمهوری اصرار ورزید و همراه او در وزارت كشور حاضر شد هرچند که خیال خامی بیش نبود.


 نکته جالب توجه اینکه در مهار جریان انحرافی و روی کار آمدن دکتر روحانی به عنوان نماد اصلاح و اعتدال نقش آیه ا... هاشمی رفسنجانی بسیار سازنده و درس آموز بود.


روحانی را حفظ کرد و هم زمان با حضور احمدی و مشایی برای ثبت نام مشایی، این مجتهد سیاسی و چهره آینده نگر نظام به عنوان يك  صاحب صلاحیت در مکتب فکری ولایت ورهبری با پای خود به وزارت کشور رفت و ثبت نام کرد.


حضور و ثبت نام او براي رياست جمهوري شورانگیز و امید آفرین در میان مردم، بویژه نخبگان بود. اقدام هوشمندانه ایشان رارفتار و خودزنی شورای نگهبان حتي نتوانست مهار کند . اعتبار سیاسی بیشتری عاید او شد و روحانی را صد گام به پیش افتاد این حرکت سنجیده از یک بزرگ مرد سیاسی، اندیشه  و روش رادیکالی را خط بطلان کشید.


ديديم چگونه حماسي سياسي در كشورشكل گرفت و قصه پر غصه احمدي نژاد پايان يافت و همه ما خوشحال و مسرور شديم در خاتمه لازم مي دانم اصلاح روشهای اقتصادی و مهار تورم، آرامش داخلی پیروزی در مذاکرات هسته ای را که رضایت رهبری ، مردم و اکثریت قاطع نخبگان را در پی دارد بر دولت تدبیر و امید تبریک بگویم و نقدهاي سازنده و مشفقانه خودم بر دولت را به زمان خودش موكول نمايم..


والسلام


*نماینده پیشین مشهد و معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی


20101


کد خبر: 333932

وب گردی

وب گردی