تعداد زیادی تانک‌، موشک‌ و نظامیان امروز (پنجشنبه) به منظور بزرگذاشت هفتادمین سالروز شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم در میدان تیانانمن پکن رژه بزرگی را برگزار کردند. این اقدام تاکیدی بر تصمیم رئیس جمهوری چین برای تبدیل این کشور به برترین قدرت آسیاست.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به منظور تاکید بر موضع کشورش مبنی بر اینکه رشد پکن صلح آمیز بوده و تهدیدی برای هیچ یک از همسایه‌ها محسوب نمی‌شود در سخنرانی‌اش اعلام کرد: ارتش چین 300 هزار نیرو از ارتش 3 / 2 میلیون نفری خود را کاهش می‌دهد.


وی امروز اعلام کرد: چین قصد دارد تا روند توسعه صلح آمیز را دنبال کرده و با هرگونه توسعه طلبی و هژمونی مخالف است. این در حالی است که ارتش آزادی بخش خلق چین بزرگترین ارتش جهان محسوب می‌شود.


در این مراسم هلی کوپترها به سرعت به طرف بالا پرواز کرده و آرایش عدد 70 را به خود گرفتند.


شی جینپینگ این مراسم را با سخنرانی در میدان تیانانمن که در آن رهبران چینی و مقامات عالی رتبه خارجی از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پارک گون های، رئیس جمهوری کره جنوبی و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل حضور داشتند، آغاز کرد.


شی جینپینگ گفت: تجربه جنگ صلح را به مراتب برای مردم ارزشمندتر کرده است. با توجه به رویدادهای اخیر باید اعلام کنم چین هرگز به دنبال هژمونی و توسعه طلبی نبوده و هرگز تراژدی‌هایی را که بر سر مردم کشورش رخ داده به وجود نمی‌آورد.


این مراسم شامل حضور بیش از 12 هزار نیرو 500 سخت افزار نظامی و 200 هواپیمای متفاوت بود که نشان داد ارتش چین از پیشرفته‌ترین تکنولوژی برخوردار است. این رژه بخشی از مراسم بزرگداشت هفتادمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم و با هدف تقویت حزب حاکم کمونیست چین است.


این رویداد همچنین نقش آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها را کوچک می‌شمارد. اکثر کشورهای قدرتمند جهان در این مراسم حضور نداشتند و نگرانی‌های خود را نسبت به موضع ضد ژاپنی این رژه و اقدامات تهاجمی اخیر چین در خصوص ادعاهای قلمرویی‌اش ابراز کردند. آمریکا برای این مراسم تنها سفیر خود در چین را برای نظاره اعزام کرد.


در واشنگتن بیل اوربان، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: آمریکا همچنان معتقد است چنین مراسمی باید به منظور سازش صورت گیرد و برگزاری یک نمایش بزرگ نظامی با این هدف همخوانی ندارد.


این در حالی است که شی جینپینگ چهارشنبه شب گفت: ژاپن که در جریان جنگ جهانی دوم به چین حمله کرده همانند وحشی‌هایی عمل کرده است که قصد داشتند مردمی را که تسلیم شده بودند، قتل عام کنند.


میلیون‌ها چینی در جنگ جهانی دوم کشته شده و دولت پکن معتقد است ژاپن هرگز به طور مناسب اقدامات زمان جنگش را جبران نکرده است.


شی جینپینگ در مراسم اعطای مدال به کهنه سربازان و فرزندان آنها این وحشی‌گری را اقدامات شیطانی مهاجمان ژاپنی توصیف کرد.


وی گفت: مهاجمان طرفدار نظامی گری ژاپن به شدت خونخواه و ظالم بوده و بی‌رحمی بی‌سابقه‌ای را علیه مردم چین اعمال و تلاش کردند تا از قتل عام و کشتار برای تسلیم شدن مردم چین استفاده کنند. مردم چین در مواجهه با چاقوی این قصابان از خون و گوشت خود برای ساخت یک دیوار بزرگ جدید استفاده کردند.


شی جینپینگ افزود: پیروزی در جنگ جهانی دوم معجزه سختی‌هایی بود که چین با آن مواجه بود اما این درس هرگز از یادها نخواهد رفت. اخیرا مردم چین با حملات مجدد دشمنان مواجه شده اما هرگز تسلیم نخواهند شد و به پیوستن به نیروها و تلاش ادامه خواهند داد.


301301

کد خبر: 334126

وب گردی

وب گردی