نائب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تأکید بر تملک باغ ها توسط شهرداری گفت: با توجه به وضعیت فعلی در تهران تنها با تملک باغ ها می‌توان از سرمایه‌گذاری و تخریب آنها جلوگیری کرد.
به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،‌ محمدمهدی تندگویان در مورد سرانجام حفاظت از باغ های تهران گفت: باغ ها باید خریداری، تملک و نگهداری شوند، چرا که در وضعیت فعلی با موضوعاتی چون بحران آب و سرمایه گذاری در ملک، مالکان تعهدی در حفظ باغ ها ندارند و هیچ چاره‌ای جز تملک وجود ندارد هرچند تملک باغ ها هم نیازمند منابع مالی است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: مادامی که باغ ها در اختیار شهرداری و یا هر نهادی دیگر قرار نگیرد، نمی‌توان نسبت به عدم تخریب آنها اطمینان داشت، شورای شهر چهارم با تصویب مصوبات گوناگون و حتی جریمه‌های سنگین سعی برحفظ باغ های تهران داشت؛ اما با وجود این اقدامات، هیچ تفاوتی در عمل اتفاق نیفتاده است.
او در مورد تملک باغ ها از سوی شهرداری و احتمال برخی تخلفات گفت: در سال‌های گذشته در شهرداری تخلفاتی انجام شده و همچنان احتمال ورود آسیب به باغ ها با تملک هم وجود دارد، ولی در شرایط فعلی تملک تنها راه درمان است، البته سامانه های تخلفات شهرداری نیز شفاف شده و مردم به راحتی می توانند از طریق دفاتر الکترونیک به پرونده ها دسترسی پیدا کنند، هرچند هنوز تخلفات به صفر نرسیده است.
تندگویان با اشاره به اینکه مردم می‌توانند تخلفات در حوزه فضای سبز و یا در مورد باغ ها را مشاهده کنند، گفت: در واقع اکنون دیگر به راحتی نمی‌توان تخلف کرد، ولی از آنجایی که مالکان به دنبال سودهای هنگفت هستند، تخلفات در جریان است و ضروری است که تصمیم اساسی عملیاتی شود.
نائب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در شورای شهر تهران، گفت: مصوبه برج باغ ها نیز از مصوباتی بود که ضربه سنگینی به باغ ها پایتخت زد؛ چرا که در این مصوبه برای تأمین پارکینگ ملاحظاتی در نظر گرفته نشده است، از این رو اغلب تا 80 درصد و گاهی تا 100 درصد ملک گودبرداری می شود، در واقع هم برج ساخته می شود و هم تمامی باغ از بین می رود.
او در ادامه به قانون شناسنامه دار کردن درختان و باغ ها اشاره کرد و گفت: قانون شناسنامه دار کردن درختان و باغ ها در حال انجام است و قرار است ادامه هم پیدا کند؛ اما متأسفانه مالکانی با داشتن شناسنامه باغ، باز اقدام به تخریب برای سودآوری می کنند به گونه ای که حاضر به پرداخت جرائم هم هستند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: در طول شش و یا هفت سال گذشته، کمیسیون ماده 7 حدود ۲ هزار پرونده بایت مصادره املاک، به قوه قضاییه ارجاع داده است، بر اساس تبصره یک ماده 686 قانون مجازات اسلامی، برای کسانی که عمدا باغی را نابود کنند، از قوه قضاییه در خواست شد تا آن ملک به نفع شهر توسط شهرداری مصادره شود.
تندگویان گفت: متأسفانه ماهانه 5 تا 6 پرونده از این دست، در کمیسیون ماده 7 به قوه قضایه ارجاع داده می شود، اما تاکنون یک مورد هم اجرا نشده است این در حالی است که اگر از میان 2 هزار پرونده تنها 5 باغ مصادره شده بود، یعنی تاکنون نیمی از باغ ها تخریب شده نجات یافته بودند.
او با بیان اینکه در قوه قضاییه قضات مرتبط با این پرونده ها، مدعی هستند که چون به آنها ثابت نمی شود که باغ عمدا نابود شده و حقوق مالکانه یک شخص را نمی توانند باطل کنند، رأی صادر نمی شود، گفت: از قوه قضاییه انتظار می رود از مجموع ۲ هزار پرونده حداقل رأی 10 پرونده را صادر کند و حکم مصادره دهد.
تندگویان در پایان با اشاره به اینکه کمپین مردمی حفاظت از باغ‌های تهران می تواند مؤثر واقع شود، گفت: امید است که این کمپین ضمانت اجرایی نیز داشته باشد.

105105
کد خبر: 334495

وب گردی

وب گردی