‌معاون عمرانی استانداری گیلان گفت :باید اهمیت و حساسیت ویژه‌ای نسبت به مقوله پسماند داشته باشیم.


به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا روزانه‌ بیش‌ از 5.3 میلیون‌ تن‌ زباله‌ در جهان‌ تولید می‌شود که‌ سهم‌ کشور ما از این‌ میزان‌ ۴۰ هزار تن‌ و سهم‌ کشور آلمان‌ ۹۰ هزار تن‌ در روز است‌ با این‌ تفاوت‌ که‌ در کشورهای‌ توسعه‌ یافته‌ مانند آلمان‌ ۸۰ درصد زباله‌ و در ایران‌ ۸ درصد زباله‌ بازیافت‌ می‌شود.


با پیشرفت‌های‌ انسان‌ و بهره‌برداری‌های‌ گوناگون‌ از طبیعت‌،میزان‌ زباله‌ تولیدی‌ انسان‌ها رو به‌ افزایش‌ نهاد، اما به‌ موازات‌ آن‌ شیوه‌های‌ دفع‌ و بازیافت‌ نیز بهبود یافتند و امروز اگر مدیریت‌ پسماند به‌ صورت‌ کارآمد صورت‌ گیرد، زباله‌ دیگر یک‌ معضل‌ نیست‌.


پسماند در حال حاضر بزرگترین معضل محیط زیست گیلان است، زیرا در هیچ یک از 31 جایگاه دفن زباله استان، دفن زباله به صورت اصولی و بهداشتی انجام نمی‌شود، اما به تازگی مقرر شده است‌ از تجارب آلمانی‌ها برای مدیریت موثرتر پسماند گیلان استفاده شود.


حجت شعبانپور از حضور نمایندگان شرکت آلمانی جهت مدیریت پسماند استان گیلان خبر داد و گفت: جهت بررسی مبانی کار این شرکت جلسات متعددی تشکیل شده است.


او میزان بالای حجم پسماند را از مهمترین مشکلات زیست محیطی گیلان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر دفن پسماند در استان به صورت اصولی انجام نمی‌شود.


شعبانپور تاکید کرد: با توجه به ویژگی‌های خاص استان گیلان اعم از اقلیمی، توپوگرافی و پراکندگی جمعیت، باید اهمیت و حساسیت ویژه‌ای نسبت به مقوله پسماند داشته باشیم.


او گفت: مقرر شده است طی یک هفته، مدیر عامل پسماند استان، اطلاعات و نتایج آنالیز پسماند استان را در اختیار نماینده شرکت مذکور قرار دهد و پس از یک ماه، نماینده شرکت پیشنهادات نهایی خود را به کارگروه مدیریت پسماند استان ارائه کند.


105105

کد خبر: 335651

وب گردی

وب گردی