عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی گفت: چگونه از شهروندان انتظار داریم خودروها و موتورسیکلت‌های خود را برقی کنند در حالی که شهرداری خود نتوانسته به رغم بودجه مصوب چنین تصمیمی را عملیاتی کند.
به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، ابوالفضل قناعتی در جریان یکصد و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران پس از استماع گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در سال 93 اعتباری معادل 50 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس برقی و 40 میلیارد برای واردات موتورسیکلت برقی پیش‌بینی شد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد. امسال نیز برای هر یک از این دو بخش 40 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که همچنان اقدامی در راستای خرید ناوگان برقی صورت نگرفته است.
او با اشاره به تردد 10 هزار دستگاه تاکسی پیکان و پراید در تهران گفت: چگونه از شهروندان انتظار داریم خودروها و موتورسیکلت‌های خود را برقی کنند در حالی که شهرداری خود نتوانسته به رغم بودجه مصوب چنین تصمیمی را عملیاتی کند.
قناعتی با بیان اینکه هر خودرو هیبریدی بیش از 100 میلیون تومان قیمت دارد، گفت: تنها قشر برخوردار با وضع اقتصادی خوب توان خرید این خودروها را خواهند داشت و در طرح «کاهش» نیز همه چیز به نفع این قشر مرفه است.
او در ادامه با اشاره به انحلال یکی از معاونت‌های ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: اکنون این ستاد پاسخگوی مدیریت شهری نیست و وظایف حوزه نوسازی ناوگان فرسوده بر زمین مانده است.
محسن پیرهادی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: شاید تصمیم به اجرای طرح کاهش به جای طرح زوج و فرد برای مدت محدودی کارساز باشد، اما در دراز‌مدت مشکلات بازخواهد گشت.
او با بیان اینکه در گذشته خودرو یک کالای لوکس محسوب می‌شد، گفت: به نظر می‌رسد اکنون باید بازار تولید خودرو نیز متناسب با سیاست های کاهش آلودگی هوا مدیریت شود و تنها نمی‌توان با اعمال محدودیت تردد آلودگی هوای تهران را علاج کرد.
احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: برابر برخی از آمارها اکنون به ازای هر هزار نفر شهروند تهرانی 300 خودرو در شهر تردد می‌کند، در چنین شرایطی تنها با برخوردهای سلبی نمی‌توان به کاهش ترافیک و آلودگی هوا دست یافت.
او پیشنهاد داد طرح کاهش به صورت پایلوت برای مدتی اجرا شود و پس از احصا نتایج آن و همین طور نقطه نظرات پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به سراسری شدن این طرح تصمیم‌گیری شود.
دنیامالی همچنین از تأخیر در صدور قبوض جریمه برای رانندگان تهرانی انتقاد کرد و گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی باید قبل از اینکه جرائم خودرو سنگین شود آن را به رانندگان متخلف اعلام کند. به هر حال تصویر قشنگی نیست که راننده خودرو با حجم جریمه‌ای معادل قیمت خودروی‌اش مواجه شود.
او گفت: اعلام زود هنگام جرائم راهنمایی و رانندگی در بازدارندگی ازتخلف نیز مؤثر خواهد بود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال در مورد تعداد خودروهای هیبریدی در پایتخت یک رکورد ثبت شود و روند استفاده از این خوردوها در سال های آتی رو به افزایش باشد.

105105
کد خبر: 338925

وب گردی

وب گردی