انگار قرار نیست گرد و غبار دست از سر مردم خوزستان بردارد و جنوبی ها یک نفس راحت بکشند. گزارش های رسیده حاکی است دیشب گرد وغبار مردم خوزستان را محاصره کرد و شدت گردوغبار به‌گونه‌ای بود که به داخل خانه‌ها نیز نفوذ کرد.
نیوشا یعقوبی- ایسکانیوز : شدت این گردوغبار که با طوفان شدید هم همراه شد، هاله از خاک را به شهرهای پاشید به‌گونه‌ای که خانه‌ها، خودروها و جاده‌ها با روکشی از خاک، پوشیده شد.
مهر نوشت ساعت ۲۲ شب گذشته بود که ناگهان گردوغبار غلیظ توام با طوفان از آبادان و خرمشهر آغاز شد و با سرعت قابل‌توجهی به سمت اهواز و شهرهای شمالی استان خوزستان حرکت کرد و صبح امروز( چهارشنبه) نیز خیابان‌های اهواز تقریباً خالی از مردم است و شهروندان به خانه‌های خود پناه آورده‌اند هرچند شدت گردوغبار باعث نفوذ خاک به داخل خانه‌ها هم شده است. همچنین پل‌های رودخانه کارون در اهواز از فاصله ۱۰۰ متری هم دیده نمی‌شوند.
چند صباحی بود که خوزستانی‌ها چنین گردوغبار غلیظ و شدیدی را تجربه نکرده بودند ولی گردوغبار دیشب مجددا همه ذهن‌ها را به یاد گردوغبارهای شدید خوزستان که نفس‌ها را تنگ و عبور و مرور را کاهش می‌داد، انداخت.


00000000000000000kk_471
سرفه هایی که تمامی ندارد
خیابان نادری درمرکز شهر اهواز نیز آرام بود و در انتظارنسیم کوچکی که به سمت کارون زیبا بوزد و لبخند را بر لب مردمی که کنار کارون قدم می زدند بنشاند .
آن شب هیچکدام از اهالی اهواز حدس هم نمی زدند که تا چند دقیقه دیگر طوفانی از گرد و غبار انتظارشان را می کشد و امانشان را می برد.
مونا تنگستانی یکی از ساکنان اهوازکه هنگام وقوع طوفان ، درمسیربازگشت از محل کار به خانه بود در مورد جزئیات طوفان می گوید : ساعت از 9 گذشته بود باد شدیدهمراه گره غبار وزید هر چند دیگر ما به این تندباد های گاه و بیگاه عادت کرده ایم ولی دیروز واقعا طوفان بدی را تجربه کردیم. مخصوصا برای من که مشکل ریوی دارم نفس کشیدن خیلی سخت تر شد.
تنگستانی ادامه می دهد: بازار دست فروشان -اما - حسابی گرم بود.ماسک هایی که به شکل عجیب و غیر منتظره ای در انبارها پنهان شده بود بیرون می آمد و به قیمتی خیلی بالاتر از حد معمول به مردم فروخته می شد .
او با اشاره به اینکه میزان و شدت گرد وخاک به حدی بود که مجبور شدیم شیشه های اتوبوس ها را بالا بکشیم گفت: گرد و غبار زیاد بود و ترجیح دادیم برای در امان ماندن گرمای طاقت فرسای اهواز را تحمل کنیم تا شاید کمی از سرفه مداوم کاهش پیدا کند.
تنگستانی خطاب به مسئولان می گوید: گرد و خاک هنوز دامن گیر مردم صبوراهواز است و شب های زیبای کارون را محو کرده و هنوز کسی نمی داند چرا بی اعتنایی مسئولان همچنان ادامه دارد.


785438
طوفانی که خاک را برمی دارد و با خود به شهر بعدی می برد
مریم ضیایی از اهالی آبادان درباره طوفان می گوید: ساعت حدود 10.30 بود که طوفان به آبادان رسید. گرد وغباری که معلوم نیست از کجا می آید خاک زمین های اطراف را می گیرد و به سمت شهر بعدی هجوم می برد.
او ادامه می دهد : طوفان تقریبا تا صبح ادامه داشت و سرفه هایمان تمامی نداشتند از صبح چهارشنبه تا به حال آسمان قرمز شده است و حتی 100 متری خودمان را به زحمت می بینیم .


785459


بیماری انسداد مزمن مجاری تنفسی و چسبندگی ریه در انتظار جنوبی ها
این در حالی است که دکتر مهرزاد بحتوئی رییس دانشکده پزشکی بوشهر و پزشک فوق تخصص ریه در این باره به ایرنا گفته بود: بیشترین اثراتی که گرد و غبار های اخیر روی انسان می گذارد در سیستم تنفسی و مخاط بینی و چشم انسان است.اثرات این پدیده در چشم به صورت خارش، سوزش، آب ریزش و افزایش حساسیت های ناحیه چشم و در بینی، حلق و گلو افزایش ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی، نمود پیدا می کند.گرد و غبار ها در درازمدت روی افردی که در معرض این پدیده قرار دارند گاهی به صورت بیماری انسداد مزمن مجاری تنفسی و همچنین چسبندگی ریه مشاهده می شود.
او در این زمینه راهکارهایی هم ارائه داده بود که شهروندانی که دچار حساسیت های راه های تنفسی و به طور مشخص بیماری آسم و بیماری های مزمن ریه که در اثر مصرف سیگار، قلیان و مواد تنباکویی ایجاد می شود هستند، بهتر است در این روزها از منزل خارج نشوند و اگر از کولر های گازی استفاده می کنند فیلترهای کولرها را شسته تا این فیلترها بتوانند بیشتر در مقابل گرد و خاک محافظت کنند.


785447
رییس دانشکده پزشکی بوشهر و پزشک فوق تخصص ریه به مردم اهواز هشدا داده بود که باید برای کاهش اثرات این پدیده راه های ورود هوا را به داخل محیط زندگی مسدود کرد تا هوای درون محیط به گردش در آمده و گرد و خاک کمتری به سیستم تنفسی وارد شود و اگر ناچار به خروج از منزل هستید بهتر است از ماسک های مخصوص N95 که در داروخانه ها موجود است، استفاده کنید و در صورتی که این نوع ماسک در دسترس نبود از ماسک های معمولی و یا حداقل از پارچه خیس استفاده کنند.


757710


کانون های داخلی و خارجی گرد و غبار در اهواز به صورت فصلی فعال می شوند
اوائل هفته بود که نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به ورود پدیده گرد و غبار در استان خوزستان واکنش نشان داده و گفت: در حال حاضر آلودگی هوا در برخی شهرهای استان خوزستان به چندبرابر حد مجاز رسیده است.
ناصر سودانی با اشاره به آلودگی مجدد هوای شهر اهواز در پی ورود گرد و غبار به این شهربه پانا گفت :کانون های داخلی و خارجی گرد و غبار در اهواز به صورت فصلی فعال می شوند و گاهی شدت می یابد و گاهی نیز این وضعیت فروکش می کند .
این نماینده مجلس تاکید کرد: از10 سال پیش كه ریزگردها وارد استان خوزستان شدند، كانون این پدیده عمدتا از كشورهای همسایه بوده در واقع با مطالعاتی که صورت گرفته مشخص شد که 70 درصد کانون گرد و غبار از كشور عراق بوده است. بخشی از منشأ این کانون ها داخلی است که باید مورد توجه متولیان قرار گیرد.
سودانی با بیان اینکه تامین حق آبه تالاب ها می تواند در كاهش پدیده گرد و غبار موثر باشد گفت: البته كاهش نزولات جوی و میزان رطوبت خاک در استان خوزستان موجب شده که خاک با حداقل وزش باد به هوا بلند شود.


905280_752


استاندارد جهانی آلودگی
استاندارد جهانی برای آلودگی هوا، رسیدن گردوغبار در هوا به ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است ولی در کارگروه استان خوزستان استانداردهای جدیدی تعریف‌شده که بر اساس آن اگر غلظت گردوغبار به دو هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد مدارس مقطع ابتدایی، اگر به 3 هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و اگر به بالای 3 هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و دستگاه‌های دولتی تعطیل می‌شود.


download (1)
مدیرکل محیط‌زیست خوزستان در خصوص میزان غلظت گردوغبار به مهر گفت: میزان گردوغبار در ساعت ۹ صبح امروز در شهر اهواز 2 هزار و ۴۱۵، اندیمشک ۱۱۹، دزفول ۱۶۴، شوش 2 هزار و ۵۹، شوشتر  هزار و ۳۲۹، سوسنگرد 6  هزار و ۷۳۷، عین دو اهواز3  هزار و ۵۹۲، بهبهان ۶۶، آبادان ۱۹۸ میکروگرم بر مترمکعب است.
به عبارتی با احتساب استاندار جهانی غلظت گردوغبار می‌توان نتیجه گرفت که هم‌اکنون غلظت گردوغبار در شهر اهواز ۱۶ برابر، شوشتر ۱۵ برابر و سوسنگرد ۵۰ برابر حد مجاز رسیده است که نشان می‌دهد شرایط در شهرهای خوزستان غیرعادی و در سوسنگرد و شهرهای اطراف بحرانی است.
105105

کد خبر: 339777

وب گردی

وب گردی