دبیر علمی سومین سمینار سالیانه گروه اپتومتری بیمارستان فارابی، گفت: مطالعات نشان میب دهد که در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از جمعیت کشورمان، دچار نزدیک بینی هستند.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، دکتر مسعود خرمی نژاد در آستانه برپایی سومین سمینار سالیانه گروه اپتومتری بیمارستان فارابی، گفت: سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار در دنیا بابت اصلاح انواع روش های نزدیک بینی هزینه می شود، این در حالیست که به دلیل استفاده از موبایل، تبلت و رایانه، شیوع نزدیک بینی در حال افزایش است.


او گفت: برآوردها نشان می دهد، سالانه بابت انواع روش های اصلاح نزدیک بینی از قبیل عینک، لنزهای تماسی، جراحی و عوارض ناشی از نزدیک بینی، ۲۰ میلیارد دلار در دنیا هزینه می شود که با بکار گیری راهکارهای مناسب برای کاهش این میزان شیوع، علاوه بر کاستن از خطرات تهدید کننده سیستم بینایی، می توان هزینه ها درمانی خانواده ها را نیز کاهش داد.


خرمی نژاد گفت: با توجه به افزایش شیوع پدیده نزدیک بینی در کودکان و نوجوانان، سومین سمینار سالیانه گروه اپتومتری بیمارستان فارابی قصد دارد به طور ویژه به این پدیده بپردازد.


او گفت: امروزه با تغییر شرایط زندگی از سبک سنتی به مدرن و افزایش فعالیت در محیط های بسته و نیز انجام کارهای چشمی از قبیل کار با رایانه، مطالعه و... شیوع نزدیک بینی در کل دنیا رو به افزایش است.


خرمی نژاد با اشاره به اینکه نزدیک بینی شایع ترین عیب انکساری و ناهنجاری چشم در آسیا به شمار می رود، خاطر نشان ساخت: مطالعات انجام شده در زمینه نزدیک بینی در کشور نشان می دهد ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت ایران نیز به نزدیک بینی دچارند.


دبیر علمی سومین سمینار سالیانه گروه اپتومتری بیمارستان فارابی گفت: مطالعه بیش از حد در فاصله غیراستاندارد با شرایط نوری نامناسب، بازی های رایانه ای به خصوص با تبلت ها و موبایل ها از علل اصلی افزایش شیوع نزدیک بینی در سال های اخیر به شمار می رود که این عوامل خطر، زمانی که زمینه ژنتیکی مناسبی در خانواده ها وجود داشته باشد، بیشتر تاثیرگذار است.


به گفته خرمی نژاد به همین منظور در این سمینار یک روزه قرار است، نقش و تاثیر ژنتیک و عوامل محیطی در ایجاد نزدیک بینی و همچنین راهکارهای کنترل و درمان آن، مورد بررسی قرار گیرد.


او رعایت فاصله مناسب در زمان مطالعه و اجتناب از فعالیت های بیش از حد رایانه ای را از مهمترین راه های پیشگیری از نزدیک بینی عنوان و خاطر نشان کرد: آموزش صحیح این موارد در کنار معاینه، تشخیص عیوب انکساری و نیز تجویز و ساخت دقیق عینک از جمله وظایف اپتومتریست هاست که آنان به طور ویژه در این زمینه آموزش دیده و دارای تبحر هستند.


دبیر علمی سومین سمینار سالیانه گروه اپتومتری بیمارستان فارابی با اشاره به اینکه گروه اپتومتری بیمارستان فارابی متشکل از ۴۰ اپتومتریست است که با ارایه بیش از ۲۷۰ هزار خدمت مستقل اپتومتری در سال گذشته سبب شده اند، بیمارستان فارابی به عنوان اصلی ترین مرکز ارایه خدمات اپتومتری در منطقه شناخته شود، گفت: انجام بیش از ۱۵ طرح تحقیقاتی- پژوهشی برگزاری سمینارهای متعدد بازآموزی و سالیانه و نیز حضور کادر مجرب و علمی، این گروه را به عنوان یکی از گروه های پیشرو در سطح منطقه مطرح ساخته است.


او گفت: با وجود مراجعات فراوان به بخش های اپتومتری بیمارستان فارابی، کلیه خدمات ارایه شده در این بیمارستان نظیر تجویز تخصصی عینک و لنزهای تماسی، تست های پاراکلینیک چشمی، تجویز درمان های مناسب تنبلی چشم و معاینات کامل قبل از جراحی های چشم کاملا به روز و منطبق بر آخرین دستاوردهای علمی دنیاست.


سومین سمینار سالیانه گروه اپتومتری بیمارستان فارابی با محوریت نزدیک بینی (مایوپی) روز پنجشنبه ۲۶ شهریور ماه در سالن آمفی تئاتر پروفسور شمس بیمارستان فارابی برگزار می شود.


20104

کد خبر: 342530

وب گردی

وب گردی