معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اعلام آمادگی برای همکاری و ارتقاء همه جانبه روابط ایران و بلغارستان، پیشنهاد کرد: با تبادل هیات هایی از فعالان بخش های خصوصی، زمینه های همکاری و شناخت بیشتر و بهتر دو کشور فراهم شود.

به گزارش ایسکانیوز ، پوریازوف معاون وزیر امور خارجه بلغارستان که در راس هیاتی سیاسی به ایران سفر کرده است با مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و آخرین تحولات روابط دوجانبه ،منطقه ای و همکاری های بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان با تشریح روند توافق هسته ای و فرآیند تصویب برجام، ظرفیت های روابط دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی را برشمرد و افزود: وجود اشتراکات تاریخی و فرهنگی میان دو کشور ایجاب می کند که مناسبات دوجانبه را گسترش دهیم و از فرصت های اقتصادی و تجاری موجود در جهت منافع دو کشور بهره برداری کنیم.

تخت روانچی با اعلام آمادگی برای همکاری و ارتقاء همه جانبه روابط با بلغارستان به عنوان یکی از دوستان سنتی ایران در اروپا و تاکید بر اهمیت سازماندهی و ترغیب بخش های خصوصی دو کشور به ویژه اتاق های بازرگانی برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری، پیشنهاد کرد: با تبادل هیات هایی از فعالان بخش های خصوصی دو کشور زمینه های همکاری و شناخت بیشتر و بهتر فراهم شود.

معاون وزیر امور خارجه بلغارستان نیز با تبریک موفقیت ایران در توافق وین، و ابراز امیدواری نسبت به اجرای توافق میان ایران و گروه 1+5 و لغوکامل تحریم ها، گفت: بلغارستان دارای روابط تاریخی طولانی با ایران است و سال آینده یکصد و بیستمین سال برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور را گرامی خواهیم داشت.

وی با اشاره به طرح های دولت بلغارستان برای توسعه همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: وزیر امور خارجه بلغارستان قصد دارد به زودی به ایران سفر نماید و آماده برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بعد از وقفه 7 ساله هستیم.

پوریازوف با اشاره به دو برابر شدن حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال جاری در مقایسه با سال قبل، نسبت به توسعه بیش از پیش همکاری های اقتصادی و تجاری ابراز خوش بینی کرد و افزود: بلغارستان به دنبال «مشارکت همه جانبه» با ایران است.

معاون وزیر خارجه بلغارستان در این دیدار طرح اقدام همکاری مشترک جهت توسعه مناسبات دو کشور طی یک سال آتی را تقدیم طرف ایرانی کرد.

گفتنی است سفر پوریازوف معاون وزیر خارجه بلغارستان به ایران در پاسخ به سفر رسمی همتای ایرانی وی به صوفیه پایتخت بلغارستان درآذرماه 1392انجام شده است.

/203
کد خبر: 343432

وب گردی

وب گردی