ایسکانیوز: توانایی های غریزی انسان برای بقا، هنگام نارسایی ارگان های بدن و مرگ بروز می کنند. تصور کنید به نارسایی کلیه مبتلا هستید و خطر مرگ تهدیدتان می کند. به احتمال زیاد به جای آنکه صبر کنید تا کلیه مناسبی برای پیوند پیدا شود، به چین سفر می کنید و با پرداخت 10 هزار دلار عمل پیوندکلیه را انجام می دهید و به خانه باز می گردید.


فروش اعضاء بدن مشکلی است که کشورهای برزیل، چین، هند و ... با آن دست و پنجه نرم می کنند. صنعت خرید و فروش اندام های انسان تا زمانی که جنگ، فقر، سیستم بهداشت عمومی ناکارآمد و فرهنگ پایین در کشورهای جهان وجود دارد به حیاتش ادامه خواهد داد.


قیمت اعضای بدن در کشورهای جهان متفاوت است، با این وجود، هر روز اخباری درباره به قتل رسیدن و به سرقت رفتن اعضاء بدن مردم در رسانه ها منتشر می شود.


8- کوزوو


نام « کوزوو » با قاچاق انسان و فروش اعضای بدن عجین شده است. سال 1999، پس از پایان جنگ کوزوو، اسنادی منتشر شد که نشان می داد ارتش آزادی بخش کوزوو اعضای 400 سرباز صرب را پیش از آنکه کشته شوند از بدن شان خارج کرده است.


این اتهامات، مبنای کیفرخواستی بود که توسط «  کارلا دی پونت » دادستان دادگاه کیفری بین المللی علیه رئیس جمهور سابق یوگوسلاوی صادر شد. این در حالی است که دادستان این دادگاه صدها مورد مشابه با این حادثه را به دلیل فقدان اسناد و مدارک کنار گذاشت.


7- موزامبیک


این کشور که در جنوب قاره آفریقا واقع شده، یکی از مهم ترین مراکز قاچاق اعضاء بدن - کلیه - در جهان است.


دولت موزامبیک قانون ممنوعیت فروش اعضاء بدن را در سال 1983 تصویب کرد اما از آن زمان تا کنون این قانون تنها در بیمارستان ها و مراکز درمانی اجرا می شود. اجرای این قانون در بیمارستان ها به قاچاقچیان اجازه می دهد تا از اندام کودکان بی سرپرست و بزرگسالان استفاده کنند.


6- فلسطین


سرزمین فلسطین، محل تلاقی سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت است. سرزمین مقدس سه ادیان به دلیل تجاوز و محدودیت های ایجاد شده توسط نیروهای اشغالگر اسرائیلی در فقر غوطه می خورد و به یکی از مراکز مهم فعالیت باندهای قاچاق اعضای بدن در جهان تبدیل شده است.


دولت غاصب اسرائیل قانون مبارزه با قاچاق اعضای بدن را تصویب کرده اما به دلیل عدم اجرای دقیق آن خرید و فروش اعضای بدن در این کشور رواج یافته است.


مسئولان بهداشتی اسرائیل، شهروندان را ترغیب می کنند اندام های مورد نیازشان را سفارش بدهند و در اوکراین که قوانین خرید و فروش اعضای بدن مجاز است دریافت کنند.


در بسیاری از موارد گروه های تبهکار اسرائیلی اعضای بدن را از فروشندگان - فلسطینی ها - خریداری می کنند و آنها را به قتل می رسانند.


دکتر زکی شاپیرا، متخصص پیوند اعضا در مرکز پزشکی بلیسیا در فلسطین گفت:« شهروندان فلسطینی اندام هایشان را در ازای دریافت 2 هزار دلار می فروشند، در حالی که قیمت واقعی اندام های فروخته شده 10 تا 12 برابر بیشتر است.»


5- هندوستان


در 12 سال گذشته میزان قاچاق اعضای بدن در سرزمین هفتاد و دو ملت رشد فزآینده ای داشته است. سال 2004 روزنامه times of india با انتشار گزارشی تحقیقی سیستم بهداشت عمومی هندوستان را شرمسار کرد.


گزارشگران این روزنامه پی بردند مسئولان کمیته جلوگیری از فروش اعضای بدن با دلالان خرید و فروش اعضای بدن همکاری می کنند. مسئولان انجمن باور داشتند با این کار علاوه بر نجات جان انسان ها، شرایط کاری دلالان را بهبود می بخشند.


پس از انتشار این گزارش، بسیاری از دلالان، پزشکان و مدیران بیمارستان ها دستگیر شدند. با این وجود، کلیه در این کشور به راحتی خرید و فروش می شود.


4- پاکستان


فقر و نکبت مردم پاکستان را زمین گیر کرده است. شهروندان این کشور برای به دست آوردن لقمه ای نان باید روزانه دست کم 14تا 16 ساعت کار کنند تا بتوانند اندکی از قروض شان را پرداخت کنند. تنها مفر فروش کلیه و دریافت 3000 هزار دلار است.


دولت پاکستان در سال 1994 قانون مبارزه با خرید و فروش غیر قانونی اعضای بدن را تصویب کرد. با این وجود، اعضای بدن غیرقانونی خرید و فروش می شوند، اما ارگان های بهداشتی و نظارتی واکنشی نشان نمی دهند.


3- مصر


در سرزمین فراعنه، قوانینی برای جلوگیری از خرید و فروش غیرقانونی اندام تصویب و اجرا نشده است. به گفته مسئولان سازمان های بهداشتی سالانه 500 کلیه در این کشور خرید و فروش می شود که در مقایسه با دیگر کشورهای قاره آفریقا رقم قابل توجه و نگران کننده ای است.


دلالان و قاچاقچیان، اعضای بدن شهروندان فقیر این کشور را خریداری می کنند و به قاره اروپا ارسال می کنند.


2- چین


جمهوری خلق چین کشور عجیبی است. اگر به نارسایی کلیه مبتلا باشید و خطر مرگ تهدیدتان کند به راحتی می توانید در بیمارستان های چین کلیه مناسبی خریداری و مقدمات جراحی و ... فراهم کنید.


برای سفر به این کشور، خرید و پیوند کلیه باید بین 10 تا 65 هزار دلار هزینه کرد.


دولت چین کمونیست در سال 1984 قوانین تازه ای برای خرید و فروش اعضای بدن تصویب و اجرا کرد. به موجب این قانون، افراد متقاضی پیوند یا فروش اعضای بدن باید گواهی معتبر پزشک معتمد دولت را ارائه دهند.


علی رغم تصویب و اجرای این قانون می توان با پرداخت پول به پزشکان و مدیران بیمارستان ها اعضای بدن را خرید و فروش کرد.


در سال 2007، پلیس چین با یورش به بیمارستانی در پکن، پزشکان و مدیران آن را بازداشت کرد. پس از پایان عملیات، سخنگوی پلیس اعلام کرد، این بیمارستان اعضای بدن زندانیان یکی از زندان های حومه پکن را به قیمت ناچیزی خریداری و به متقاضیان خارجی می فروخته است.


1- مولداوی


شرق اروپا میعادگاه باندهای قاچاق اعضای بدن، مواد مخدر، زنان و ... است. یکی از کشورهایی که از فقر، فحشاء و قاچاق اعضای بدن آسیب دیده مولداوی است. با این که جمعیت این کشور 3 میلیون نفر است، اما دولت توان کنترل خرید، فروش و قاچاق اعضای بدن را ندارد.


نهاد های بین المللی معتقدند سالانه تعداد زیادی از شهروندان این کشور به قتل می رسند و کبد، ریه، قلب و کلیه شان به وسیله قاچاقچیان به خارج از مولداوی قاچاق می شود. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده 10 درصد کلیه مورد نیاز جهان برای پیوند توسط شهروندان مولداویایی تامین می شود.


                                                              ***


قاچاق اعضای بدن به دلیل وجود و گسترش فقر در کشورهایی مانند روسیه، فلیپین، کلمبیا و ترکیه وجود دارد. در این میان تنها تبهکاراند که سالانه 50 میلیون دلار از این راه به جیب می زنند.

کد خبر: 34386

وب گردی

وب گردی