كارشناس اعتياد سازمان پزشكی قانونی كشور گفت: تعداد مصرف کنندگان شیشه (حداقل یک بارمصرف)، در سال گذشته برابر با ۴۳۹ هزار نفر بوده که از اين تعداد ۱۰.۵ درصد را زنان در بر مي گيرند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، محمدرضا قديرزاده روز سه‌شنبه در كارگاه آموزشي يک روزه «آشنايي با مواد مخدر و پيامدهاي سوء مصرف آن»، ‌گفت: جرم ۸۰ درصد زندانيان در رابطه با مواد مخدر اعم از مصرف، توزيع، حمل و پيامدهاي متعاقب سوء مصرف آن است.

او با اشاره به انواع مخدر سنتی و صنعتی گفت: بر اساس اطلاعات آماری موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته سه هزار واقعه مرگ به دلیل سوء مصرف مواد مخدر در كشور ثبت شده است.

۱۹۰ میلیون در جهان حشیش مصرف می کنند

اين درمانگر اعتياد در رابطه با آمار جهاني مصرف انواع مخدر افزود: حشیش با بیش از ۱۹۰ میلیون مصرف کننده، بیشترین تعداد مصرف‌کنندگان مواد را در جهان به خود اختصاص داده است؛ پس از آن آمفتامين‌ها، اكستاسي، ترياك و مشتقات آن و كوكائين به ترتيب: با حدود ۵۳، ۲۶، ۲۲ و ۱۹ ميليون نفر در رتبه هاي بعدي بيشترين مصرف كننده‌ها در دنیا قرار دارند.

كارشناس ارشد مركز تحقيقات سازمان پزشكی قانوني كشور در ادامه افزود: تفاوت عمده مواد مخدر سنتي همانند ترياك و هروئين با مواد مخدر صنعتي و شيميايي اعم از روانگردان‌ها در آثار پس از مصرف آن است. روانگردان ها مواد شيميايي هستند كه روی عملکرد مغز اثر گذاشته و منجر به تغییرات رفتاری، شناختی، خلقی و همچنین درجه هشیاری در فرد مصرف کننده می شوند.این مواد می توانند در ابتدا باعث افزایش تمرکز و همچنین سرخوشی در فرد مصرف کننده شوند، لذا این امر منجر به سوء مصرف این مواد می شود.

وجود ۴۳۹ هزار مصرف كننده شیشه در كشور

او تاکید كرد: روانگردان‌ها باعث افزایش هوشیاری، انرژی و سرخوشی می‌شوند و آمفتامین، متامفتامین، کوکائین در اين دسته قرار مي گيرند. متامفتامين همان شيشه است كه تخمین غیرمستقیم تعداد مصرف کنندگان آن (حداقل یک بارمصرف)، در سال گذشته برابر با ۴۳۹ هزار نفر بوده كه از اين تعداد ۱۰.۵ درصد را زنان در بر مي گيرند.

قديرزاده در خصوص مصرف مواد صنعتی و رفتارهای خشونت آمیزگفت: رفتارهای خشونت آمیز در معتادان به مواد مخدر صنعتی در فاصله زمانی بین ۶ ماه تا یکسال پس از شروع وابستگی افراد آغاز می‌شود در حالیکه در معتادان به مواد مخدر سنتی این فاصله زمانی بین ۱ تا ۳ سال پس از وابستگی شروع می‌شود. میزان بروز خشونت و رفتارهای آسیب‌رسان در معتادان به مواد مخدر صنعتی با افزایش سن اعتیاد افراد به اوج خود می‌رسد در حالیکه در معتادان به مواد مخدر سنتی با افت مواجه می‌شود.

او با اشاره به اثرات مصرف آمفتامین‌ها اشاره كرد و گفت: مهمترین اثرات حاد آمفتامین‌ها شامل: احساس شادی و راحتی در ابتدای مصرف، افزایش فشار خون، تهوع، کاهش اشتها، از دست رفتن مهارها، افزایش سرعت تنفس و ضربان قلب، تعریق زیاد و احساس تشنگی، به هم زدن دندان‌ها و افزایش میل شدید جنسی است. در مصرف مقادیر بالای آنها علائمی چون تشنج، استفراغ، افزایش شدید دمای بدن و فشار خون، سرگیجه، گرفتگی عضلانی و تپش قلب مشاهده مي شود. علاوه بر اثرات یاد شده این ترکیبات قادر به ایجاد اثرات سوء بر سایر قسمت های بدن از جمله سیستم تنفسی به صورت ادم ریوی، کبد به شکل یرقان و افزایش بیلی روبین، سیستم خون به شکل اختلالات انعقادی و ترومبوسیتوپنی و همچنین سیستم ایمنی هستند.

20102
کد خبر: 345240

وب گردی

وب گردی