قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور گفت: 267 تن انواع مواد مخدر در پنج ماه اول امسال در سراسر کشور کشف و ضبط شده است.
به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، علیرضا جزینی در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی افزود: این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزایش داشته است.
او ادامه داد: مواد مخدر به عنوان چهارمین بحران جهان، هم اکنون 170 کشور را به صورت مستقیم و غیرمستقیم و 246 میلیون نفر را در گیر خود کرده است.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: هم اکنون 10 میلیون نفر قاچاقچی در حوزه توزیع و حمل مواد مخدر در دنیا فعال هستند و سالانه سودی برابر با 500 میلیون دلار از فروش این مواد کسب می کنند که سهم ایران از این میزان سه میلیون دلار است.
جزینی ادامه داد: افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر با تولید سالانه 7500 تن انواع این مواد در 300 هزار هکتار از اراضی خود است و جمهوری اسلامی ایران به دلیل قرار گرفتن در همسایگی آن یکی از کشورهای بزرگ در حوزه مبارزه با این مواد است.
او ادامه داد: کنترل مبادی ورود و جلوگیری از ورود عناصر اولیه ساخت مواد صنعتی روان گردان از جمله شیشه توسط نیروی انتظامی و دستگاه‌های مربوطه، یکی از دستاوردهای کشور برای جلوگیری از شیوع و افزایش مصرف مواد مخدر بوده است.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر مقابله با توزیع ترامادول در عطاری‌ها را یکی از اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و گفت: سال گذشته 88 میلیون و امسال نیز 3 میلیون قرص کشف و ضبط شده است.
جزینی افزود: بر اساس آمارهای موجود 92 درصد مردم سوء مصرف مواد مخدر را اولین مشکل و مساله بیکاری را در مرحله بعد از آن دانسته‌اند که این مهم نشان از توجه بیشتر مسئولان و مدیریت و پیشگیری برای جلوگیری از این معضل اجتماعی دارد.
او ادامه داد:3  درصد دانشجویان و یک در صد دانش آموزان کشور درگیر سوء مصرف مواد مخدر هستند که این آمار نگران کننده ای در این حوزه است که نیاز به پیشگیری و نظارت بیشتردارد.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تنها 20 تا 30 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر توانسته‌اند پس از بهبودی به آغوش خانواده‌ها باز گردند و بقیه آنان دوباره به سمت مصرف مواد مخدر رفته و در دام ان گرفتار شده‌اند.


جزینی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری و آموزش قرارداد 84 برنامه 20 دقیقه‌ای با صدا و سیمای منعقد و 10 برنامه ثابت در شبکه های مختلف این رسانه برای آگاه سازی و پیشگیری در حال پخش است.
او با یادآوری اختصاص اعتباراتی از سوی دولت برای اشتغالزایی معتادان پس از درمان و ترک اعتیاد گفت: سال گذشته برای 2300 نفر در سطح کشور اشتغال ایجاد شد و امسال نیز اشتغالزایی برای سه هزار معتاد بهبود یافته پیش‌بینی شده است.


اولویتهای ستاد مبارزه با مواد مخدر
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست افزود: مبارزه با خرده فروشان و کنترل گلوگاه های ورودی در شرق کشور از اولویتهای مهم این ستاد است.
اسدالله هادی نژاد افزود: جمع آوری خرده فروشان در هر شهرستان یکی از برنامه های ستاد مبارزه با مواد رییس جمهوری قرار گرفته است.
او ادامه داد: 80 درصد کشفیات مواد مخدر کشور در 8  استان شرقی انجام می شود که با حضور دادستانها و عوامل نیروی انتظامی راهکارهایی برای سهولت بازرسی و کشف مواد مواد مخدر در این استانها اندیشیده شده است بازرسی از خودروها از جمله این راهکارها است.
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: هم اکنون 50 درصد زندانیان کشور در رابطه مستقیم با مواد مخدر و حدود 10 درصد با جرایم ناشی ازآن وارد زندان‌ها می‌شوند و 45 درصد طلاق های کشور نیز در رابطه با مصرف مواد مخدر اتفاق می افتد.
هادی نژاد افزود: سال گذشته اعتبارهای مناسبی برای ایجاد اردوگاههای ماده 42 برای نگهداری معتادان در نظر گرفته شد که تاکنون ظرفیت 2500 نفر از اردوگاه 10 هزار نفره استان تهران مورد بهره برداری قرار گرفته و بقیه آن تا دو ماه آینده و تا پایان سال در دیگر استان‌ها نیز راه اندازی می شود.
او ادامه داد: بر اساس اعلام پزشک قانونی در چهار ماه نخست امسال 3000 نفر بر اثر سوء مواد مخدر در کشور جان خود را از دست داده‌اند.



کارزار مقابله با شیشه
معاون سیاسی و امنیتی استانداری استان مرکزی نیز گفت: کارزار مقابله با مواد مخدر صنعتی شیشه چند ماه گذشته توسط بهزیستی این استان در شهر اراک انجام شد که نیاز است این مهم ادامه یابد.
شکر الله حسن بیگی افزود: مبارزه با مواد مخدر باید به عنوان یک معضل اجتماعی در دستور کار همه دستگاه‌های آموزشی و پزوهشی قرار گرفته و به داخل خانواده‌ها و جامعه نیز کشیده شود تا همگان با معضلات و آسیب‌های آن آشنا شوند.


در این نشست مسئولان کمیته‌های حقوقی و مشارکت های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گزارش‌هایی را از عملکرد خود ارائه کردند.
105105

کد خبر: 348039

وب گردی

وب گردی