احمد مسجد جامعی به همراه تهرانگردان، به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت شهریار، ‌به دیدار شاعران و ادیبان رفت.
به گزارش ایسکانیوز، صبح روز جمعه احمد مسجد جامعی (عضو شورای اسلامی شهر تهران)، ‌ تهران گردی این هفته خود را در روز شعر و ادب فارسی، به این رویداد مهم و دیدار با شاعران اختصاص داد. او از بازدید محله‌های تهران و آثار تاریخی و مردمانش به سراغ شاعرانی رفت که سال‌ها قلم به دست گرفتند و برای ادبیات این کشور، ‌واژه واژه غزل و ترانه گفتند و اشعار سرزمین‌های دور را برای اهالی شعر، ‌ترجمه کردند. در تقویم رسمی کشور، ‌بیست و هفتم شهریورماه به نام «شهریار» و روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی ثبت شده است و همین امر سبب شد تا شاعران میزبان عضو شورای اسلامی شهر تهران باشد.
photo_2015-09-19_15-17-54
صبح روز جمعه احمد مسجد جامعی ابتدا به نشر ثالث رفت. جایی که چهره‌هایی چون مفتون امینی، اندیشه فولادوند، ‌افتخار حسین عارف (شاعر پاکستانی و رئیس اکو در ایران)، ‌فواد نظیری، ‌علی زارعان و شاعران دیگری از جنس زبان فارسی حضور داشتند. در ابتدای این دیدار، ‌علی بیات مترجم آثار افتخار حسین عارف، با اشاره به اینکه شعر اردو ادامه شعر فارسی است، ‌گفت: از سه جنبه اشعار افتخار حسین عارف برایم جالب بود؛ نخست اینکه ادامه شعر فارسی است. جنبه دوم این بود که خیلی زود در جامعه پاکستان شهرت پیدا کرد و از اوضاع سیاسی تاثیر گرفت و سومین جنبه شعر این شاعر، ‌آئینی بودن آثار اوست که در جمع آوری اشعار، ‌سعی می‌کنم یک مجموعه این سه جنبه را دارا باشد.
سپس این عارف بود که به سخن گفتن پرداخت. او با بیان اینکه معمولا اهالی شعر سحر خیز نیستند و اهالی شعر و سیاست در این جمع، ‌سحر خیز شدند، رو به مسجد جامعی بیان کرد: شما را که می‌بینم خوشحالم. چون اهالی شعر معمولا کمتر کسانی را قبول می‌کنند. اما همین اهالی مسجد جامعی را پسندیدند.
سپس این مسجد جامعی بود که در پاسخ به حرف‌های افتخار عارف، ‌اظهار کرد: از نشر ثالث برای انتشار کتاب این شاعر پاکستانی تشکر می‌کنم و می‌خواستم نکته‌ای را درباره او بگویم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در کشو ما معانی خاصی برای همشهری‌گری داریم. برای مثال شهریار که امروز به نام اوست، ‌اهل تهران نبوده، ‌اما اهل تهران است. شاعرانی در تهران بودند که در تهران به دنیا نیامدند و تنها مدتی در تهران ساکن بودند. بر همین اساس استاد افتخار هم شاعر تهرانی است.
وی در پایان صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد: امیدوارم پایه‌ای که امروز برای روز شعر و ادب فارسی نهادیم، ‌ به گونه‌ای باشد که در سال‌های بعد نیز این روز را جشن بگیریم تا از این بی‌روحی و مردگی،‌‌ رها شود.
در پایان این مراسم و پس از شعرخوانی چند تن از شاعران حاضر در نشر ثالث، ‌ از کتاب شعر «پنجره‌ای به سمت باغ گمشده» اثر افتخار عارف و ترجمه علی بیات، ‌رونمایی شد.


ترانه ارتباط خوبی با تهرانگردی دارد


ایستگاه بعدی تهرانگردان، خانه عبدالجبار کاکایی بود. ترانه سرایی که به گرمی از مسجد جامعی و همراهانش استقبال کرد و برای آنان از تفاوت بین شعر و ترانه گفت و اینکه چطور به ترانه سرایی رو آورده است. این شاعر عنوان کرد: ترانه ارتباط موضوعی خوبی با تهران دارد. ترانه‌ها زمانی که مدرن شدند، ‌ساختار شهری پیدا کردند.
او افزود: چهره‌ای که از شهر در ترانه‌ها است، ‌چهره‌ای تاریک و سیاه است. اما این را می‌توان گفت که ترانه ارتباط خوبی با تهرانگردی دارد.
مسجد جامعی در ادامه حرف‌های کاکایی، ‌تصریح کرد: شهر و ترانه، ارتباط خوبی با هم پیدا کرده است. درست شبیه ارتباطی که سینما با شهر دارد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان سخنانش، ‌خاطر نشان کرد: ما می‌خواستیم تهران را دارای یک سرود کنیم و به دنبال این بودیم که ترانه سرایی خوش ذوق این کار را انجام دهد. یکی از کسانی که برای این کار پیشنهاد دادیم عبدالجبار کاکایی است که امیدواریم این اتفاق در آینده‌ای نزدیک، ‌رخ بدهد.


گلایه‌های مسجد جامعی از وضعیت خانه موزه اخوان ثالث


اما مقصد بعدی تهرانگردان خانه مهدی اخوان ثالث در خیابان زرتشت غربی بود. اما مسجدجامعی از تغییراتی که در حین مرمت و بازسازی خانه اتفاق افتاده به شدت گله‌مند بود. او در این بازدید گفت: اگرچه بابت خریداری این خانه توسط شهرداری خوشحالیم، اما به نظر می‌رسد که در مرمت و بازسازی این خانه، به اهمیت تاریخی آن توجهی نشده است و به همین دلیل در جلسه این هفته شورا، این موضوع را با دیگر اعضای شورا در میان خواهم گذاشت.
photo_2015-09-19_15-18-05
مسجد جامعی تاکید کرد: مسئله‌ای که خانواده اخوان هم مطرح کرده این است که حس خانه اخوان را این بنایی که ما شاهدش هستیم ندارد. چون تغییرات زیادی در این بنا به وجود آمده که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
پس از خانه موزه اخوان ثالث، ‌نوبت به شاعری ۹۴ ساله از جنس اشعار کلاسیک رسید. ادیب برومند شاعری است که در ۲۱ سالگی اولین مجموعه شعر خود را با عنوان «تاله‌های وطن» در سال ۱۳۲۱ منتشر کرد که بیشتر قصیده‌هایی اجتماعی و میهنی بود.
این شاعر درباره گرایشش به شعر بیان کرد: پدرم اشعار عارف، تصنیف‌ها و ترانه‌هایی که درباره وطن بود برای من می‌خواند و همه این‌ها دست به دست هم داد تا به سمت شعر اجتماعی گرایش پیدا کنم.
احمد مسجد جامعی پس از شعرخوانی ادیب برومند عنوان کرد: علاوه بر جنبه‌های شعری وشاعری استاد، ‌هر کدام از تابلوهایی که روی دیوار این خانه است، تاریخچه‌ای دارد. برای مثال می‌توان به دست نوشته‌ای که توسط دکتر مصدق برای ادیب برومند نوشته است اشاره کرد.
در پایان این دیدار، آخرین اثر این شاعر با عنوان «درد آشنا» که هنوز رونمایی نشده است، ‌ در جمع تهرانگردان رونمایی شد. احمد مسجد جامعی وعده داد که مراسم رونمایی مفصلی برای این کتاب، ‌برگزار خواهد شد.


تنها زنی که شاهنامه را نوشته است، ‌کیست؟


فریبا مقصودی یکی دیگر از کسانی بود که در روز شعر و ادب فارسی، میزبان تهرانگردان شد. عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره این هنرمند اظهار کرد: فریبا مقصودی تنها زن خوشنویسی است که در حوزه ادبیات، شاهنامه فردوسی، ‌دیوان حافظ، ‌رباعیات خیام و چند اثر کلاسیک دیگر را، ‌ به چاپ رسانده است.
او افزود: از این خوشنویس خوش ذوق، کتاب مخزن الاسرار به پایان رسیده و در نوبت انتشار است و خمسه نظامی هم به قلم این هنرمند، ‌در حال نوشتن است.
پس از آن نوبت به دیدار با حمید سبزواری بود. شاعری که در بستر بیماری است و به گفته خانواده‌اش، چند صباحی است که مثل امروز شاد و پرانرژی به بیان خاطراتش نپرداخته است. مسجدجامعی، حمید سبزواری را پیشگام شعر انقلاب معرفی کرد و پس از صحبت‌های خانواده این شاعر درباره خانه حمید سبزواری در سبزوار، که قرار است پس از بازسازی و مرمت به خانه شاعران سبزوار بدل شود، خاطرنشان کرد: نام شاعر و فضای خانه جزو سرمایه‌های معنوی شهر است که باید حفظ شود.
مقصد بعدی تهرانگردان و عضو شورای اسلامی شهر تهران، ‌انجمن شاعران ایران بود. در این دیدار از شاهنامه فردوسی، ‌به خط رسول مرادی، رونمایی شد. همچنین در بازدید احمد مسجدجامعی از انجمن شاعران ایران، ‌خانواده سید حسن حسینی، قیصر امین‌پور و شیون فومنی نیز حضور داشتند. منزل احمد زارعی یکی از شاعران شهید جنگ تحمیلی، دیدار با علی موسوی گرمارودی و احمدرضا احمدی از برنامه‌های پایانی این عضو شورای اسلامی شهر تهران، در روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی بود.
501

کد خبر: 348404

وب گردی

وب گردی