مینا افشار: این روزها ساخت و سازهای غیرمجاز بلایی است که تهران را گرفتار کرده و نمای زشت با وصله هایی ناجور بر تن این شهر، زیبایی پایتخت را از بین برده و انگارهیچ وقت هم قرار نیست این مشکلات رفع شود.


در سال های اخیر، مهاجران به عنوان متهمان ردیف اول ساخت و سازها شناخته شدند و هر کارشناسی در نظرات خود نقش مهاجران را در افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز لحاظ کرده است. چرا که بسیاری از آنها برای کسب کار و درآمد اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز می کنند.


پرونده تخریب هنوز اجرا نشده است


بسیاری از مسئولان شهری نیز در سال های گذشته تلاش های بسیاری را برای مقابله با پدیده حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر انجام داده اند، اما به نظر می رسد که حل این معضل نیازمند نگاه ملی است.


در این میان رئیس شورای عالی استان‌ها از بررسی بیش از 200 هزار پرونده تخریب ساخت و ساز غیرمجاز توسط کمیسیون‌های ماده 100 در کشور خبر داد و گفت: این پرونده‌ها هنوز به جریان نیفتاده است.


غلامرضا بصیری‌پور در این باره گفت: برخی از مراکز استان‌های کشور، 40 هزار پرونده تخریب ساخت و ساز غیرمجاز وجود دارد که به مرحله اجرا نرسیده است. بی‌تردید در آینده این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم این پرونده‌ها را از مرحله خاک خوردن خارج کنیم و به جریان بیندازیم.


آزادسازی حاشیه حریم رودخانه کن


مدتی پیش مدیر امور منابع آب تهران بزرگ، از آغاز عملیات تخریب ۲۵ مورد ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه کن (مسیرجاده امامزاده داود) براساس حکم قضایی خبر داد.


وحید مرادی نسب با اشاره به اینکه با تخریب ساخت و ساز غیرمجاز حریم رودخانه کن، حدود ۴هکتار از اراضی این محدوده آزادسازی می شود، گفت: با انجام کار کارشناسی و طرح موضوع در دستگاه قضایی، حکم تخریب 25 مورد ساخت و ساز غیرمجاز که بیشتر آنها رستوران های بین راهی هستند برای اجرا به شرکت آب منطقه ای تهران بزرگ ابلاغ شد.


به گفته مرادی نسب، با توجه به ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه کن در مسیر جاده امامزاده داود که بیشتر این واحدها به عنوان رستوران های بین راهی ساخته شده اند، شناسایی این اماکن در دستور کار شرکت آب منطقه تهران بزرگ قرار گرفت.


مدیر امور منابع آب منطقه ای تهران بزرگ تأکید دارد، مقابله با هر گونه ساخت وساز غیرمجاز در حریم رودخانه ها از جمله وظایف قانونی مدیریت آب منطقه ای در حوزه تهران بزرگ است.


طبق نظر کارشناسان، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه کن، موجب تنگ شدن مسیر و همچنین افزایش شدت و قدرت تخریب سیلاب شد.


تخریب ۱۵۰ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در تهران 


سال هاست که بسیاری از افراد در خانه‌های بسیار کوچک بدون رعایت ضوابط شهرسازی به ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون پروانه ساخت بنا زندگی می کنند و علاوه بر زشت کردن چهره شهر بیش از دیگران در معرض بلاهای طبیعی مانند زلزله قرار می گیرند. در این میان عیسی فرهادی فرماندار تهران درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز در تهران گفت: پرونده‌ها و احکام صادر شده در این زمینه اجرایی شده است، به طوری که ۱۵۰ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز از سال گذشته تاکنون در تهران تخریب شده‌است.


به گفته فرهادی در آخرین اقدام انجام شده ۲۲ رستوران با همکاری نیروی انتظامی، ‌راه و شهرسازی و... در منطقه کن که موجب خسارت فراوانی شد؛ تخریب شدند و هر زمان که پرونده جدیدی به دست ما برسد، قطعا در اولین فرصت اقدام خواهیم کرد.


جلوی ساخت و ساز گرفته می شود


قصه ساخت و ساز غیرمجاز و پدیده حاشیه نشینی علاوه بر مشکلات و آسیب های اجتماعی که به دنبال دارد، موجب شده تا ساختمان‌هایی غیر استاندارد که تنها نام چهار دیواری را یدک می‌کشد و هیچ پناهگاه امنی در مقابل زلزله و سایر اتفاقات ناگوار نیست روز به روز افزایش یابد.


فرماندار تهران معتقد است، هیچ ساخت‌وساز جدید و جایگزینی پس از تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در آن مکان‌ها نباید انجام شود و در صورت مشاهده این اقدامات بلافاصله توسط دستگاه‌های متولی جلوی ساخت‌وساز‌ها گرفته خواهد شد.


فرهادی به افرادی که اقدام به ساخت‌وسازهای غیرمجاز می‌کنند؛ هشدار داد و از برخورد قاطع با آنها گفت: با تخریب‌های انجام شده، اکنون حاشیه رودخانه کن پاکسازی شده است.


۲۰۱۰۷

کد خبر: 350502

وب گردی

وب گردی