ترکان: طرح تجمیع و اقدامات دانش بنیان در دوره دکتر میرزاده بسیار خوب بوده است/پیام نور بدون ظرفیت و با یک حرکت سیاسی برای رقابت با دانشگاه آزاد ساخته شده

محمدجواد آخوندی: دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد درباره فعالیت دوساله حمید میرزاده در حوزه اقتصاد دانش بنیان و طرح تجمیع در دانشگاه آزاد گفت: این اقدامات بسیار خوبی بوده که از سوی دکتر میرزاده انجام گرفته است و او این ریسک را پذیرفته است. ولی موضوع اقتصاد دانش بنیان زودبازده نیست و باید صبر داشت تا این اقدامات به ثمر بنشیند و سپس درباره آن قضاوت کرد.

دکتر اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد به ایسکانیوز گفت: دکتر میرزاده در موقعی کار را آغاز کرد که دانشگاه آزاد با چالش هایی روبرو بود. به طور مثال ورودی دانشگاه ها کم شده بود. از طرفی جامعه ما با بیشترین فراوانی فارغ التحصیل مواجه شده بود. در واقع یک چرخشی در کار آموزش عالی در حال شکل گیری است که در این چرخش آموزش عالی باید مطابق با وضعیت بازار برنامه ریزی کند. دیگر نمی توان عملکرد آموزش عالی را بدون بازخورد مورد سنجش قرار داد و این اتفاقی است که که تاکنون در کشور افتاده بوده است. هر سیستمی یک ورودی دارد، یک خروجی و یک بازخورد دارد. آموزش عالی تاکنون بدون توجه به وضعیت فارغ التحصیلان دانشجو پذیرش می کرده است و به نیاز بازار توجه نداشته است.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در ادامه گفت: از آن جایی که بنده ارتباطی با نظام مهندسی هم دارم می دانم که در حرفه های مربوط به ساختمان دستمزد یک سنگ‌کار بین 100 تا 120 هزار تومان است و یا دستمزد یک گچ کار خوب بالای 100 هزار تومان در روز است. و این یعنی ما فرد ماهر در رشته های مختلف را نداریم ولی از آن سو فارغ التحصیل بسیار در کشور وجود دارد. فارغ التحصیل هایی که متاسفانه التماس می کنند زیر قانون دستمزد کار در جایی اشتغال داشته باشند. این نشان دهنده این است که سیستم اموزشی به نیاز بازار توجه نکرده است.

ترکان ادامه داد: میرزاده با این موضوع مواجه است که این مجموعه علمی، با این سطح پراکندگی در جغرافیای وسیع از کشور، هم‌اکنون ورودی به تعداد کافی ندارد. کار خوبی که او در طرح تجمیع انجام داده ادغام بعضی واحدها، رشته ها و مراکز بوده است که نه دانشجو داشته و استاد. بعد از عبور کامل از این گردنه سخت می توان مدیریت دکتر میرزاده را مورد ارزیابی کامل قرار داد. میرزاده می تواند به درستی و با حرفه گرایی صحیح این کار را انجام دهد.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد با اشاره به ظرفیت های مناسب آموزش عالی برای درآمدزایی ادامه داد: دکتر میرزاده با درک خوبی توانسته قسمت هایی که ظرفیت مناسبی برای رشد دارند را شناسایی کند. به طور مثال پژوهش در اموزش عالی می تواند مورد مناسبی برای درآمدزایی باشد. زیرا با ساخت پژوهش قابل فروش در بازار می توانیم ظرفیت مناسبی ایجاد کنیم.

عضو شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد درباره طرح تجمیع و اقدامات دانش بنیان دانشگاه آزاد ادامه داد: این اقدامات بسیار خوبی بوده که از سوی میرزاده انجام گرفته است و او این ریسک را پذیرفته است. ولی موضوع اقتصاد دانش بنیان زودبازده نیست و باید صبر داشت تا این اقدامات به ثمر بنشیند و سپس درباره آن قضاوت کرد.

ترکان در ادامه درباره فعالیت دیگر دانشگاه ها بدون امکانات و تجهیزات گفت: در دولت قبل به دلیل اینکه با دانشگاه آزاد موافق نبودند، پیام نور را که اصلا ظرفیت این حجم را نداشت به صورت بادکنکی تقویت کردند که بتواند در مقابل دانشگاه آزاد قرار بگیرد. این خود باعث شده که پیام نور با یک ظرفیت دانشجویی خیلی زیاد و بدون هیات علمی، فضای مناسب، تجهیزات مناسب و کارگاه و فضای دانشجویی مناسب با یک حرکت سیاسی برای رقابت با دانشگاه آزاد ساخته شود. این کار خوبی نبود که باید بازنگری شود.

20101

کد خبر: 354251

وب گردی

وب گردی