یک نماینده مجلس با تاکید بر لزوم توجه جدی به سلامت جامعه از امادگی کمیسیون بودجه مجلس جهت اختصاص اعتبارات بيشتر به حوزه مبارزه با مخدر خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز سید سعید زمانیان گفت: تنها راه مبارزه با مفاسد و آسیب‌های اجتماعی عزم ملی و همگانی است. در صورتی که از ظرفیت مردمی بهره‌مند شویم در مبارزه با مواد مخدر موفق خواهیم بود. رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است بسیار مثبت و مناسب است و موثر واقع خواهد شد.

او با اشاره به اینکه مبارزه با مواد مخدر به صورت اجتماعی مصداق امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: در صورتی که همه مسئولان برای مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از آن همکاری کنند و خود را در این زمینه مسئول بدانند قطعا بیش از گذشته مقابل آسیب اعتیاد خواهیم ایستاد و آن را نابود می‌سازیم.

نماینده مردم شهرکرد ادامه داد: دانشگاه‌ها، مدارس، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت‌های بهداشت، تعاون، اقتصاد و ... همه در امر مبارزه و پیشگیری از اعتیاد سهیم هستند و لازم است اقدامات مناسب را در این زمینه به صورت مستمر و منسجم انجام دهند.

زمانیان با بیان اینکه مجلس همیشه مساعدت‌های لازم را با دولت در رابطه با مبارزه با مواد مخدر از طریق اختصاص اعتبارات لازم و تصویب لایحه‌ها داشته است، گفت: سلامت جامعه برای ما اولویت دارد و مشکلی در اختصاص اعتبار بیشتر به بخش مبارزه با مواد مخدر با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد نداریم.

او از آمادگی این کمیسیون جهت اختصاص اعتبارات بیشتر به حوزه مبارزه با مواد مخدر خبر داد و تاکید کرد: معتاد بیمار است و سلامت خود و جامعه را با مصرف مواد مخدر در خطر انداخته بنابراین در کنار ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد لازم است بیشتر به امر سلامت اجتماعی از طریق نابودی ریشه‌های شکل گیری این آسیب‌ها اقدام کرد.

عضوکمیسیون بودجه مجلس در مورد لزوم تشدید مجازات‌های مربوط به مواد مخدر گفت: معتقدم در برخورد با این مساله افراط و تفریط‌های زیادی انجام گرفته است. گاهی به شدت با معتاد رفتار کرده و گاهی در جامعه به عنوان بیمار معرفی شده‌اند. در حالی که معتاد در صورتی که تنها مصرف کننده باشدف بیمار است ولی اگر به فروش و قاچاق مواد مبادرت ورزد مجرم به شمار می‌رود و باید به مجازات برسد.

زمانيان تصریح کرد: قاچاقچیان و سرشبکه باندهای مواد مخدر باید به اشد مجازات برسند ولی معتاد باید درمان شود و اقدامات لازم برای رهایی آن از بند اعتیاد و بلای خانمان سوز از طریق مشارکت دستگا‌ها صورت گیرد. مشارکتی که به شدت در زمان کنونی و با تعداد معتادان احساس می‌شود.
او در رابطه با ارتباط کمبود شادی و بروز اعتیاد گفت: به نظرم شادی در جامعه به اندازه کافی نیست و برخی خانواده‌ها به دلایل مختلف همچون عدم اشتغال سرپرست خانواده یا درآمد اندک و مسائل معیشتی دچار افسردگی شده‌اند. افسردگی نیز ارتباط مستقیم با مصرف مواد دارد. لذا باید برای رفع افسردگی اقدامات لازم را انجام داد.

نماینده مردم شهرکرد از ورزش همگانی به عنوان راهکاری برای مبارزه با افسردگی یاد کرد و گفت: بحث شادی و نشاط در جامعه توسط دستگاه‌های همچون وزارت اقتصاد و ورزش و جوانان می‌تواند اشاعه یابد. رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال سبب شادی افراد شده و انگیزه آنان را برای ادامه زندگی تقویت می‌سازد. وزارت ارشاد و سازمان اوقاف نیز با برگزاری اردوگاه‌های عمومی و فرستادن شهروندان به صورت رایگان و کم هزینه به اماکن مذهبی برای افراد به ویژه جوانان سهمی مهم در ایجاد شادی دارند و باید به زیرساخت‌های ایجاد کننده شادی توجه داشت.

زمانيان از دولت خواست؛ 20 تا 30 درصد بودجه پیشگیری را به امر ورزش اختصاص دهد تا علاوه بر ایجاد شادی و نشاط همنچنین کاهش افسردگی، کاهش اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی را شاهد باشیم.

این استاد دانشگاه در پایان پیشگیری و آموزش عمومی را مقدم بر مبارزه با اعتیاد برشمرد و تاکید کرد: دانش عمومی جامعه نسبت به پیشگیری از اعتیاد ضعیف است که برای جلوگیری از گسترش دامنه اعتیاد باید این مساله تقویت شود. ضعف دانش افراد یک اسیب به شمار می‌رود و باید بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری بیشتری انجام گیرد.

105105
کد خبر: 354257

وب گردی

وب گردی