رئیس‌جمهوری مصرمی‌گوید سوریه پس از جنگ داخلی نباید تجزیه شود، ارتش مصر باید برای شکست تروریست‌ها در سینا و صحرای غربی تقویت شود، تلاش‌ها باید برای حل مسئله فلسطین از سر گرفته شود و صلح حدود 40 ساله مصر با اسرائیل گسترش یافته و شامل کشورهای عربی بیشتری شود.


به گزارش ایسکانیوز ، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر در مصاحبه‌ با خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین گفت که منطقه خاورمیانه لازم است تا برای شکست تروریست‌ها که "جنگی وحشیانه با مصر" را آغاز کرده‌اند، همکاری کنند چرا که این شرایط موجب شده برخی کشورها به سمت سقوط پیش بروند.


وی درباره حل مساله فلسطین گفت: این امر می‌تواند چهره منطقه را تغییر دهد و شرایط بهتر شود. اساسا خوش‌بین هستم و می‌گویم که فرصت خوبی فراهم است.


این رئیس سابق ارتش 60 ساله که سال 2014 به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، شنبه شب پس از سخنرانی در نشست سازمان ملل در رابطه با اهداف توسعه جدید برای 15 سال آتی در هتل محل اقامتش در نیویورک با خبرگزاری آسوشیتدپرس مصاحبه کرد. وی همچنین قرار است در نشست سالانه وزارتی مجمع عمومی در مقر سازمان ملل که از فردا (دوشنبه) آغاز می‌شود، شرکت کند.


السیسی تنها دو روز پس از آزادی دو روزنامه‌نگار انگلیسی الجزیره در قاهره گفت، وی آماده عفو سایر خبرنگارانی است که غیابی محاکمه و محکوم شده‌اند. با این حال تاکید کرد که در حوزه اختیاراتش به عنوان رئیس‌جمهور عمل می‌کند و به رای قوه‌ قضاییه مصر احترام می‌گذارد.


رئیس‌جمهوری مصر معتقد است امنیت منطقه در شرایط "کاملا آسیب‌پذیر" قرار دارد. وی گفت: فعالیت گروه‌های افراطی به شدت افزایش یافته است و شما با نگاهی به نقشه متوجه می‌شوید که کشورهای بسیاری در آستانه سقوط قرار گرفته‌اند. همینطور مساله پناهجویانی که به سمت اروپا حرکت می‌کنند، وجود دارد و با در نظر داشتن تمامی اینها می‌دانیم که چالش‌ها تا چه حد پیچیده هستند.


وی افزود: نمی‌گویم که دیر وارد عمل شده‌ایم اما از بین بردن تهدید نیازمند تلاش بسیاری است و علاوه بر این برای احیای کشورهایی که هم‌اکنون در آستانه ورود به چرخه معیوب شکست هستند، به درک و همکاری بالای کشورها نیازمندیم.


السیسی همچنین روابط با آمریکا را "رو به ارتقا" توصیف کرد و گفت که مناسبات "استراتژیک و باثبات" است. وی تاکید کرد: دو سال گذشته آزمونی واقعی برای قدرت و استقامت روابط ما با آمریکا بوده است.


رهبر مصر با اشاره به گروه ممنوعه اخوان‌المسلمین گفت: مشکل با اخوان المسلمین، مشکل میان دولت مصر و اعضای آن نیست. مشکل اصلی میان مردم مصر و اخوان‌المسلمین است. اخوان‌المسلمین به مردم احساس بسیار بدی را منتقل کرد و مصری‌ها نمی‌توانند آنها را فراموش کرده و یا ببخشند. ارتش مصر همواره فاکتور ثبات بوده است و باید همچنان تقویت شود چراکه با جنگی وحشیانه از سوی تروریسم و افراط‌گری مواجه است. افزایش ظرفیت نظامی ارتش مصر بدین معناست که می‌تواند تعادلی استراتژیک برای این منطقه ایجاد کند.


رئیس‌جمهوری مصر همچنین با اشاره به تحولات سوریه گفت: مایل هستیم که سوریه همچنان یک کشور و یک ملت باقی بماند نه اینکه به کشورهای کوچکتر تقسیم شود. فروپاشی سوریه بدین معناست که تمام تسلیحات و تجهیزات آن به دست تروریست‌ها می‌افتد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، این خطر نه تنها سوریه را تهدید می‌کند بلکه به همسایگان آن نیز نفوذ کرده و تهدیدی جدی علیه باقی منطقه محسوب می‌شود و ما از این می‌ترسیم.


از سوی دیگر عبدالفتاح السیسی در بیانیه‌ای که از سوی دفترش منتشر شد، گفته است که تدابیر امنیتی‌ که کشورش در امتداد مرز با غزه در نظر گرفته به منظور آسیب‌زدن به فلسطینیان نیست. براساس این بیانیه، تدابیری که مصر برای تقویت مرزهای شرقی اتخاذ کرده، با هماهنگی کامل تشکیلات خودگردان فلسطین است و هدف آن آسیب‌زدن به فلسطینیان در نواز غزه نیست.


301301

کد خبر: 355148

وب گردی

وب گردی