مسئولان وزارت بهداشت در آستانه بازگشت حجاج ایرانی به کشور، نسبت به خطر انتقال «کرونا ویروس» هشدار می دهند اما رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، چنین اعتقادی ندارد.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، معاونان درمان و بهداشت وزارت بهداشت در نشست های خبری که روز گذشته و امروز داشته اند، نسبت به خطر انتقال کرونا ویروس هشدار داده اند و از آماده باش کامل وزارت بهداشت در امر کنترل و پیشگیری از این بیماری خطرناک، هشدار داده اند. بطوریکه دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، روز گذشته عنوان داشته بود که از امروز مانور کرونا ویروس در 19 فرودگاه کشور انجام می شود.


او عنوان داشته که با توجه به اینکه تعدادی از مجروحین حادثه منا در بیمارستان‌های عربستان بستری هستند، احتمال ابتلا به کرونا ویروس در این افراد وجود دارد. برهمین اساس، وزارت بهداشت آمادگی لازم برای پیشگیری از این ویروس را دارد.


سیاری گفته است: اقدامی که قرار است برای بازگشت حجاج انجام دهیم این است که در هر هواپیما یک نفر از مرکز بهداشتی و درمانی حضور خواهند داشت و در یک فرم خود اظهاری افراد را رصد می‌کند. در این فرم علامت تب، سرفه و تنگی نفس که از علائم اصلی کروناویروس هستند نوشته شده و اگر فردی این علائم را داشته باشد، اعلام کرده و از سایرین جدا می‌شود و هنگام نشستن هواپیما از طریق یک آمبولانس مخصوص به بیمارستان منتقل می‌شود.


کرونا ویروس یکی از ۲۰۰ ویروسی است که منجر به سرماخوردگی می‌شود. این ویروس از سال ۲۰۱۲ از کشور عربستان آغاز شد و تاکنون ۱۴۳۰ مورد ابتلا به این ویروس در دنیا گزارش شده که ۵۳۲ مورد آن منجر به فوت شده است. بیشترین موارد ابتلا به این ویروس یعنی بالغ بر ۸۵ درصد آن در عربستان بوده است. منبع این ویروس در خفاش و شتر است و راه انتقالش هم بر اثر تماس با حیوان و فرآورده‌های دامی شتر است و هم از طریق تماس انسانی و از طریق دست و ترشحات تنفسی منتقل می‌شود.


به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، هنوز واکسن و دارویی برای کرونا ویروس ساخته نشده است. این در حالی است که میزان کشندگی این ویروس بالاست بطوریکه ۳۰ درصد افراد مبتلا به کرونا ویروس فوت می‌کنند.


در همین حال، دکتر سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه بسیاری از مجروحان حادثه منا به بیمارستان های مختلف سعودی انتقال داده شده اند گفت: خطر ابتلا به بیماری کرونا در این افراد وجود ندارد. زیرا با وجود اینکه این بیماری در شهرهای عربستان وجود دارد ولی بیمارستان های خاصی بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش کرده اند.


مرعشی گفت: بیمارانی که به کروناویروس مبتلا شده اند در بیمارستان های خاص بستری هستند و خطری برای زائران ایرانی وجود ندارد.


20104

کد خبر: 355654

وب گردی

وب گردی