مراسم بزرگداشت دفاع مقدس و شروع سال تحصیلی 95-94 با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با رونمایی از کتاب شهدای این دانشگاه و اعطای دکتری افتخاری به سه خانواده شهدا و تقدیر از 5 چهره برتر در کنکور سراسری برگزار شد.

مراسم بزرگداشت دفاع مقدس و شروع سال تحصیلی 95-94 با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با رونمایی از کتاب شهدای این دانشگاه و اعطای دکتری افتخاری به سه خانواده شهدا و تقدیر از 5 چهره برتر در کنکور سراسری برگزار شد.



به گزارش ایسکانیوز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت داشت: دانشگاه آزاد اسلامی مظهر جهاد و تلاش مردم ایران در عرصه علم اندوزی و مصداق بارز تحقق وعده تحصیل برای همگان است.


دکتر میرزاده در این مراسم ضمن خیرمقدم به آیت الله هاشمی رفسنجانی بنیانگذار و موسس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیات موسس و امنا، استادان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده معظم شهدا و ایثارگران گفت: سلام می کنم به خانواده یک میلیون و 700هزار نفری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که ولی نعمتان ما هستند.


وی با بیان اینکه دوست داشتم امروز با دلی شادمان و سرزنده، از صمیم قلب آغاز به کار مجدد دانشگاه را به شما عزیزان تبریک بگویم، افزود: فاجعه دردناک حج امسال، قلوب مسلمین و بخصوص ایرانیان را به درد آورده است. هر روز اخبار مختلفی از منا به گوش می رسد و هر روز تعداد کشته شدگان و مفقودان و حادثه دیدگان بالا و پایین می رود. برای امثال من که سال های نخستین انقلاب و دفاع مقدس را دیده و با گوشت و پوست و استخوان، رنج آن دوران را تجربه کرده ایم، این اخبار هر روزه، این دل نگرانی ها، این چشم انتظاری ها و این اشک ریختن ها، تداعی کننده سال ها و روزهای گذشته است.


دکتر میرزاده افزود: این روزها تداعی کننده روزهایی است که در خیابان ها و شهرهای ایران عزیزمان، بر سر هر کوچه ای به علامت شهیدی که جانش را به پای اعتقادش گذاشته بود، حجله ای نصب می شد. چشم انتظاری این روزهای مردم مسلمان ایران، آنهایی که عزیزی را روانه خانه خدا کرده بودند، بی شباهت به چشم انتظاری خانواده هایی نیست که عزیزانشان را روانه جبهه های جنگ علیه دشمن متجاوز کردند و هیچگاه خبری از آن ها پیدا نکردند.


تقارن حادثه منا با ایام هفته دفاع مقدس، تلنگری به حافظه تاریخی مردم ایران است


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وظیفه خود می دانم از دست دادن تعداد کثیری از هموطنان متعبد و حجاج بیت الله الحرام را به محضر امام عصر (عج) مقام معظم رهبری و مردم شریف و صبور ایران تسلیت بگویم، اظهار داشت: شاید تقارن حادثه منا با ایام هفته دفاع مقدس، تلنگری باشد به حافظه تاریخی همه ما. تلنگری برای یادآوری رشادت ها، جانبازی ها، و ایثارها در راه حق و حقیقت. یادآوری اینکه امنیت و عظمت و شکوه امروز ایران اسلامی محقق نشده مگر با از جان گذشتگی مردم، صلابت و هدایت رهبری و تدبیر مقامات و مسئولان نظام.


میرزاده افزود: البته سخن گفتن از دفاع مقدس در برابر فرمانده جنگ کار سختی است. بخصوص که بنده افتخار همکاری با دو هزار و 207 نفر از خانواده های شاهد و ایثارگر را در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی دارم.


دفاع مقدس، دفاع از عقیده و آزادی خواهی بود


وی دوران دفاع مقدس را یکی از دوران های طلایی تاریخ انقلاب اسلامی دانست و گفت: آنچه دفاع مقدس مردم مسلمان ایران را از سایر جنگ ها در نقاط مختلف جهان متمایز می کند، این است که دفاع مقدس، تنها دفاع از سرزمین نبود، بلکه دفاع از عقیده و آزادی خواهی بود. دفاع یک ملت به پاخاسته به نام اسلام در برابر زورگویی های دشمن متجاوز که از سوی قدرت های جهانی حمایت می شد، بود.


دکتر میرزاده ادامه داد: آن روزها مردم، همه با هم، همت کردند و با رهبری معنوی حضرت امام (ره) دشمن متجاوز را از خاک عزیزمان بیرون کردند. آن روزها بخصوص در سال های اولیه جنگ، بحث ماهیت وجودی انقلاب و ایران در میان بود. بحث این بود که امروز و در این ساعت باید از خاک کشور عزیزمان دفاع کنیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه همه نگاه ها به حال و وضع کشور بود و همه می خواستند که ایران اسلامی باشد و بماند، افزود: در آن شرایط معدود کسانی نیز بودند که به آینده کشور و ایران پس از جنگ هم می اندیشیدند. کسانی که در عین ایمان قلبی به پیروزی نهایی مردم ایران در میدان مقاومت و ایثار و غلبه حق بر باطل، معتقد بودند آینده ایران نیاز به سازندگی دارد. فرمانده عالی جنگ آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از همان افراد بود و نتیجه آن تدبیر، بنیانگذاری موفق ترین نهاد آموزش عالی غیردولتی در تاریخ ایران است.


آیت الله هاشمی سنگ بنای آینده علمی ایران اسلامی را بنا نهاد


دکتر میرزاده با اشاره به همزمانی برگزاری دو مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید گفت: از آنجا که آیت الله هاشمی فرمانده عالی جنگ و همچنین بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی است و تبلور این دو موضوع در شخصیت ایشان قابل مشاهده است، جشن ایثار و دانش به صورت همزمان را برگزار کردیم.


میرزاده با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی که در آن سال ها به نیابت از امام (ره) فرماندهی جنگ را بر عهده داشتند، اظهار داشت: ایشان از معدود افرادی بودند که به آینده ایران پس از جنگ می اندیشیدند. طبیعی است که کشور جنگ زده وقتی می خواهد دوباره از نو ساخته شود، بیش از پول و تجهیزات و امکانات، نیازمند افراد متخصص در رشته های مختلف است.


وی افزود: آنچه امروز در دنیا به عنوان مبنای توسعه در هر جامعه و هر کشوری مطرح است، نیروی انسانی متخصص است که در آن سال ها و در بحبوحه جنگ تحمیلی، مد نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار گرفت. با تدبیر بزرگان نظام همچون مقام معظم رهبری و تایید حضرت امام خمینی (ره) و سرمایه اولیه ای که ایشان اختصاص دادند، سنگ بنای ساخت آینده علمی ایران اسلامی نهاده شد که حاصلش 50درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی ایران است که سهم بسزایی در سازندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران پس از جنگ و امروز دارد.


میرزاده به ارائه آماری از دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت:‌ حاصل اهتمام به علم و دانش در بحبوحه دفاع از کیان کشور، بیش از 20میلیون مترمربع فضای آموزشی (مسقف و غیرمسقف)، بیش از 70هزار استاد و عضو هیات علمی، 400 واحد آموزشی، بیش از 11هزار آزمایشگاه و کارگاه دانشگاهی (شبکه ساها)، 177مسجد ساخته شده یا در حال ساخت، 80 بنای یادبود شهدا و 650هزار مترمربع فضای ورزشی است.


تدوین برنامه ششم توسعه دانشگاه آزاد اسلامی


وی با بیان اینکه کار کردن در این دانشگاه بدون پایش و برنامه ریزی دقیق، میسر نخواهد بود، گفت: طرح آمایش و برنامه ششم دانشگاه آزاد اسلامی (سالهای 95 تا 99) در دست تدوین قرار دارد که به زودی ابلاغ خواهد شد.


30درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیلند


دکتر میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی 56درصد از بار تحصیلات تکمیلی کشور را برعهده دارد، گفت: در حال حاضر حدود 30درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند و این در حالی است که تا پایان سال دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ تعداد دانشجو، به افق چشم انداز 1404 می رسد.


دانشگاه آزاد اسلامی؛ یکی از یادگارهای دفاع مقدس


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از مهمترین یادگاران دفاع مقدس، علاوه بر ایثار، جهاد، شهادت و فرهنگ مقاومت مردم، همین دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی برخاسته از متن مردم، با مردم و برای مردم است. دانشگاهی که سرمایه اش را مردم داده اند، نتیجه اش را مردم دریافته اند و در نهایت متعلق به همین مردم است.


وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی مردمی ترین دانشگاه جهان است. خود مردم آن را تاسیس کرده اند و خود مردم نیز آن را به عظمت رسانده اند. به جرئت می توانم بگویم دانشگاه آزاد اسلامی مظهر جهاد و تلاش مردم ایران در عرصه علم و علم اندوزی است.


تحصیل بیش از 70درصد از خانواده های شهدا و ایثارگران در دانشگاه آزاد اسلامی


دکتر میرزاده دانشگاه آزاد اسلامی را مصداق بارز تحقق وعده تحصیل برای همه دانسته و گفت: شاهد این گفته، تحصیل بیش از 70درصد از خانواده های معظم شهدا و ایثارگران، رزمندگان جانبازان 8 سال دفاع مقدس در این دانشگاه مردمی است.


میرزاده ادامه داد: امروز در دنیایی زندگی می کنیم که سرعت گسترش علم و دانش، از سده و دهه و حتی سال، به روز و حتی ساعت رسیده است. امروزه علم و دانشگاه در سطح جهانی هر ساعت در حال گسترش است. بدیهی است که در این رقابت سخت و نفس گیر اگر می خواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و اگر می خواهیم به اهداف بلند نظام در سند چشم انداز و سیاست های کلی نظام در زمینه علم و پژوهش فن آوری باید خیلی بیشتر از گذشته تلاش و مجاهدت کنیم.


توسعه تحصیلات تکمیلی با تکیه بر جذب هیات علمی


دکتر میرزاده با بیان اینکه امروزه آینده پژوهی و نگاه به آینده لازمه ماندن در فضای رقابت شدید جهانی است، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی حرکت های درخوری در زمینه آینده پژوهی و تاسیس رشته های آن در واحدهای مختلف دانشگاهی داشته است. توسعه تحصیلات تکمیلی با تکیه بر جذب هیات علمی با کیفیت در واحد ها برای رسیدن به اهداف توسعه علمی کشور گام بلند دیگری است که من مفتخرم اعلام کنم که دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 1394 خواهد توانست هدف چشم انداز 1404 را اجرایی کند.


توصیه دکتر میرزاده به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم خطاب به دانشجویان این دانشگاه گفت: به عنوان یک معلم، دو توصیه ارائه می کنم. توصیه اول من بالا بردن سطح سواد الکترونیک است. امروزه فضای علم و علم آموزی فضایی تنیده در تکنولوژی های نوین است. در این فضا کسی که راه استفاده از فضای الکترونیک را بلد نباشد و سواد کافی برای استفاده از آن را نداشته باشد، طبیعی است که حرفی برای گفتن نخواهد داشت.


وی افزود: توصیه دوم من هم این است که برای فراگیری دست کم یک زبان خارجی سعی و تلاشی جدی کنید. امروزه بسیاری از اهل علم دنیا به بیش از دو یا سه زبان دنیا مسلط هستند. در این فضا، اینکه دانشجویان ما حتی در دوره کارشناسی ارشد و دکتری نتوانند بر یک زبان خارجی مسلط باشند، آزاردهنده است. ما باید به جریان علم دنیا متصل باشیم. اما وقتی زبان درک متقابل وجود نداشته باشد این مسئله بسیار سخت و ناشدنی خواهد بود.


20101




کد خبر: 356288

وب گردی

وب گردی