وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه این وزارتخانه در اواسط سال 93 و سال 94 فعالیت‌های بسیاری را در حوزه جوانان انجام داده، گفت: این فعالیت‌های مفید منجر به کاهش نرخ طلاق و افزایش نرخ ازدوج در سال 93 نسبت به سال 90 شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، محمود گودرزی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 7 مهر) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ملی احمد شوهانی نماینده مردم ایلام، ‌ایوان، شیروان و چرداول در مجلس، ضمن تشکر از تلاش و نظارت نمایندگان مجلس برای اجرای درست قانون از سوی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها گفت: مباحث مربوط به وزارتخانه به سه دسته دخالت دولت در فدراسیون‌ها، بروز فساد در حوزه ورزش و عملکرد وزارتخانه در ارتباط با جوانان تقسیم می‌شود؛ درخصوص موضوع عملکرد وزارتخانه در مبارزه با فساد باید بگویم که یکی از اهداف و برنامه‌های مهم من از آغاز تحقق ورزش پاک بوده است و من برای رسیدن به این هدف،‌ تلاش بسیاری کرده‌ام.

وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات، دخالت وزارت ورزش در فدراسیون‌هاست که در این رابطه قانون این اختیار را به وزیر داده که به غیر از دو فدراسیون، در فدراسیون‌های دیگر حق دخالت و برگزاری مجامع را دارد و از طرف دیگر براساس قانون، وزیر ورزش حق عزل، نصب، نظارت بر مجمع و تشکیل مجمع را دارد.

گودرزی در تشریح برنامه‌ها و اقدامات وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان، گفت: در اواسط سال 93 و سال 94 این وزارتخانه فعالیت‌های بسیاری را در حوزه جوانان انجام داده که این موضوع منجر به کاهش نرخ طلاق و افزایش نرخ ازدوج در سال 93 نسبت به سال 90 شده است.

وظیفه وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان، صرفا سیاستگذاری است


گودرزی در ادامه در رابطه با مسئله تفکیک وزارتخانه به دو بخش ورزش و جوانان گفت: ما باورهایی داریم اما این موضوع مغایر با وظایف نیست و وزارتخانه اهتمام ویژه‌ای در حوزه جوانان دارد. البته کار ما در حوزه جوانان سیاستگذاری بوده و براساس قانون 18 دستگاه در این رابطه مسئولیت داشته و وزارتخانه تنها نقش هماهنگ‌سازی سازمان‌ها را داراست.

وی ادامه داد: در این حوزه ستاد ساماندهی امور جوانان با حضور وزیر ورزش و 18 معاون، جلسات گسترده‌ای را برگزار کردند. البته در کل وزارت ورزش چندین برنامه و هدف مانند تدوین پیش‌نویس پروتکل مشاوره ازدواج، تشکیل کمیسیون تخصصی ازدواج و خانواده با عضویت 34 دستگاه عمومی و دولتی،‌ تبیین سیاست‌های ازدواج آگاهانه و آسان و کنترل رشد طلاق، طراحی سیاست‌های هفته ازدواج و همکاری با 34 دستگاه در سطح ملی و استان‌ها داشته است.

این وزیر کابینه دولت یازدهم در تشریح اقدامات اجرایی وزارتخانه ورزش در حوزه جوانان گفت: برگزاری جشنواره ملی ازدواج، تولید آثار هنری درخصوص ترویج ازدواج، تولید کتاب الکترونیک ازدواج و طلاق جوانان، تشکیل مرکز مشاوره تخصصی، تکمیل پرونده 1500 متقاضی مشاوره، جلوگیری از فعالیت سایت‌های همسریابی و برگزاری دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج با 300 کارگاه بخشی از فعالیت‌های وزارتخانه در این حوزه بوده است.

گودرزی درخصوص نتایج حاصله وزارتخانه متبوع خود نیز افزود: براساس آمارها نرخ ازدواج در سال 93 نسبت به سال 93 در حدود 18 درصد، سال 91 نسبت به 90 در حدود 13 درصد و سال 93 نسبت به 92 در حدود 6.5 درصد رشد داشته است. همچنین براساس این آمار نرخ طلاق در سال 93 نسبت به سال 90 در حدود 14.5، در سال 91 در حدود 8.8 درصد و در سال 92 نیز در حدود 5.3 درصد کاهش یافته است.

در دوران وزارتم، پولی از بیت‌المال به سرخآبی‌ها پرداخت نشد


وی با اشاره به وضعیت تیم‌های سرخابی پایتخت تصریح کرد: این دو تیم سال‌های سال از بیت‌المال تغذیه می‌کردند که با حضور من در وزارتخانه دیگر هیچ اعتباری به آنها پرداخت نشد. اما برای تامین هزینه‌های این تیم‌ها که بالغ بر 30 تا 40 میلیارد تومان اعتبار در سال است، حامی مالی درنظر گرفته شده، البته شاید در بین این حامیان، مشکلاتی وجود داشته باشد که مراکز نظارتی و قضایی این موضوعات را پیگیری می‌کنند.

وزیر ورزش و جوانان درخصوص افت نتایج در حوزه ورزش گفت: وزارتخانه برای هر افت و خیز در بخش‌های مختلف تحلیلی دارد، البته موضوع افت و خیز و صعود و نزول در حوزه ورزش یک امر طبیعی در سال‌های متمادی است. مثلا تیم برزیل در یک‌سال قهرمان شده و در یک سال از گردونه مسابقات خارج می‌شود.

وزارت ورزش در امر خصوصی‌سازی باشگاه‌ها فقط عضو ناظر است

وی با اشاره به اقدامات وزارت ورزش و جوانان در حوزه واگذاری تیم‌های ورزشی به بخش خصوصی تصریح کرد: براساس قانون وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان خصوصی‌سازی نقش تعیین‌کننده دارد و وزارت ورزش تنها عضو ناظر در این بخش است. البته ما موافق خصوصی‌سازی تیم‌ها هستیم، اما این موضوع نباید مشکلات جدیدی برای این بخش ایجاد کند.

این عضو کابینه دولت یازدهم درخصوص موضوع دخالت وزارت ورزش و جوانان در حوزه ورزش و فدراسیون‌ها ادامه داد: براساس قانون ما حق دخالت در امور فدراسیون‌ها به جز چند فدراسیون مانند فوتبال را که توسط AFCمدیریت می‌شود، داریم، اما برخی دوستان فشار می‌آورند که چرا در برخی فدراسیون‌ها مانند فوتبال دخالت نمی‌کنید. در پاسخ باید بگویم که ما برای این امر مجوز قانونی نداریم، از این‌رو دستگاه‌های متولی مانند مجلس باید تمهیدی بیاندیشند تا ما بتوانیم به این موضوعات ورود کنیم.

203/201
کد خبر: 357368

وب گردی

وب گردی