سوگند السادات چاوشی_در دو دهه گذشته کشورهای آسیای شرقی با واردات تکنولوژی صنایع کشورهای پیشرفته به تولید محصولاتی برای نیاز داخلی و هم برای صادرات پرداختند که درحال حاضر به نرخ رشد اقتصادی بالایی دست پیدا کرده اند، بنابراین این تجربه باید از سوی مدیران بخش خصوصی در ایران تکرار شود به طوری که باید با لغو تحریم‌ها و گسترش روابط تجاری بین المللی، واردات کالاهای واسطه‌ای و تبدیل این کالاهای واسطه‌ای به کالاهای نهایی در شرکت‌ها و کارخانه‌های ایران دوباره از سرگرفته شود.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی کشور،می گوید: آنچه موجب هدایت منطقی اقتصاد در دوران پساتحریم می‌شود، عملکرد برنامه‌ریزی شده مدیران اقتصادی کشور در تعامل با بخش خصوصی ا‌ست.

هادی حق‌شناس در اینباره معتقد است: ایران بهشت سرمایه‌گذاری خارجی ها ا‌ست و باید مدیران اقتصادی دولت و بخش خصوصی از تجربه کشورهای آسیای شرقی ‌‌نهایت استفاده را برای رشد دو رقمی اقتصادی پس از تحریم‌ها داشته باشند.

درخصوص این موضوع و سایر مباحث اقتصادی کشور با هادی حق شناس به گفت‌و‌گو پرداختیم که در پی می‌آید:

آقای حق شناس با اجرای برنامه برجام، دوران پساتحریم شروع می‌شود،به نظر شما توافق هسته ای و لغو تحریم ها چه تاثیری بر فضای اقتصادی کشور می گذارد؟

پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲، آثار روانی مثبت نتیجه انتخابات باعث کاهش نرخ تورم دراقتصاد ایران شد درحالی که در بخش واقعی اقتصاد اتفاق خاصی نیفتاده‌است.

به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ یک بار روانی مثبت هم در بخش غیرواقعی اقتصاد یعنی شاخص‌های کلان اقتصادی و هم در بخش واقعی اقتصاد دارد. پس از توافق هسته‌ای نوع رفتار فعالان اقتصادی اعم از بخش خصوصی داخلی و همچنین تردد هیات‌های تجاری و اقتصادی سایر کشورهای خارجی به ایران بیانگر این نکته مهم است که روابط بین المللی که در دوران تحریم به حداقل ممکن در اقتصاد رسیده بود در حال احیا و همچنین روابط اقتصادی ایران درحال اصلاح است.

طبیعی‌ست که توافق هسته‌ای پس از لغو کامل تحریم‌ها و اجرای قطعنامه شورای امنیت آثار خود را نشان خواهد داد. انتظار این است که در سال آینده بیشتر نتایج تفاهمنامه هسته‌ای را در شاخص‌های کلان اقتصادی کشور مشاهده کنیم. یعنی باید مدیران و حتی فعالان اقتصادی به شاخص‌های کلان اقتصادی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

آقای حق شناس، آیا لغو تحریم‌ها با توجه به روش سیاست گذاری اقتصادی داخلی باعث افزایش حجم تولید و کاهش نرخ بیکاری در کشور می‌شود؟

در این چند سال اخیر تحریم‌های ظالمانه بر روی میزان فروش نفت، نقل و انتقالات پولی و درآمدهای ارزی، نوع کالاهای وارداتی و صادراتی کشور اثرگذار بود به همین دلیل طبیعی‌ست که با لغو تحریم‌ها سقف فروش نفت و مبادلات ارزی و پولی کشور با خارج تغییر پیدا خواهد کرد.

به طورحتم تغییر سقف فروش نفت و مبادلات ارزی و پولی کشور با خارج در راستای لغو کامل تحریم‌ها بر روی نرخ بیکاری، نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم و سایر شاخص‌های کلان اقتصادی اثرگذار خواهد بود.

آیا این تغییرات برروی شاخص‌های کلان اقتصادی در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتفاق می‌افتد؟

به طورحتم امکان‌پذیر نیست. انتظار این است که در سال ۹۵ پس از لغو کامل تحریم‌ها و اجرای قطعنامه شورای امنیت شاهد یک سری تحولات مثبت در اقتصاد کشور باشیم.

پیش بینی می‌شود که در سال آینده رشد اقتصادی مناسب‌تری نسبت به سال ۹۴ و ۹۳ داشته باشیم.

انتظار این است که پس از لغو کامل تحریم‌ها درخصوص صادرات نفت، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین در بخش پتروشیمی، با تقاضاهای قابل توجهی مواجه باشیم که درحال حاضر شرکت‌های بزرگ نفتی خواهان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران هستند.

مراجعه شرکت‌های بزرگ نفتی به وزارت نفت بیانگر این است که اتفاق چشمگیری در بخش واقعی اقتصاد ایران در حال رخ دادن است، اما این نتایج در سال ۹۴ مشاهده نخواهد شد.

انتظار این است که در سال ۹۵ در بخش تولید یعنی نرخ رشد اقتصادی کشور اتفاق مثبتی بی‌انجامد.

به نظر شما ورود هیات‌های خارجی به کشور و سرمایه‌گذاری مشترک این شرکت‌ها با شرکت‌های ایرانی چه تاثیری می‌تواند بر بازار محصولات ایران از جمله خودرو داشته باشد؟

متاسفانه اعمال تحریم‌های ظالمانه بیش از سه سال منجر به کاهش شدید تیراژ تولیدخودروی ایران شد.

بالا‌ترین تیراژ تولید خودرو مربوط به سال ۹۰ و رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو بود که تحریم‌ها باعث شد تولید خودرو در این چند سال اخیر به زیر یک میلیون دستگاه و گاهی به ۵۰ درصد تیراژ سال ۹۰ برسد.

یکی از دلایلی که باعث کاهش تیراژ تولید خودرو در کشور شد این بود که دیگر شرکت‌های فرانسوی حاضر به فروش قطعات به شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا نبودند اما درحال حاضر به دلیل لغو تحریم‌ها، شرکت‌های فرانسوی خود مشتاق احیای قراردادهای سابق و شراکت با خودروسازان ایرانی هستند.

انتظار این است که با لغو کامل تحریم‌ها و گسترش روابط تجاری بین ایران و اروپا در بخش صنعت خودروسازی به تیراژ تولید قبل از دوران تحریم برسیم که این موضوع برای سایر صنایع مرتبط هم صدق می‌کند.

برخی صنایع قبل از دوران تحریم کالاهای واسطه‌ای را از کشورهای خارجی وارد می‌کردند که با اعمال تحریم‌های ظالمانه واردات کالاهای واسطه‌ای به صورت مستقیم به ایران ممنوع شد. امیدواریم با لغو تحریم‌ها و گسترش روابط تجاری بین المللی واردات کالاهای واسطه‌ای و تبدیل این کالاهای واسطه‌ای به کالاهای نهایی در شرکت‌ها و کارخانه‌های ایران دوباره از سرگرفته شود.

در دوران تحریم ورود خطوط لاینر به بنادر ایران به حداقل ممکن رسید که اکنون بعد از توافق هسته‌ای این خطوط لاینری به بنادر ایران ورود پیدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بنادر ایران به لحاظ حجم صادرات و واردات به نقطه قبل از تحریم‌ها برسد.

آقای حق‌شناس، در دوران پساتحریم مدیران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی و عدم فرصت‌سوزی چه اقداماتی باید انجام دهند؟

این روز‌ها سرمایه‌های سرگردان زیادی در دنیا وجود دارد به طوری‌که اکنون اقتصاد آمریکا دیگر قدرت جذب سرمایه‌گذاران خارجی را ندارد زیرا آمریکا به معنای واقعی توسعه یافته است به طوری‌که کشورهای توسعه یافته نرخ رشد اقتصادی زیر ۴ درصد را تجربه می‌کنند، اما دیگر کشورهای اقتصادی جهان مانند چین و هند یک دهه رشد اقتصادی بالای ۶ درصد را تجربه کرده‌اند.

ایران بهشت سرمایه‌گذاران خارجی‌ست

ایران از جمله کشورهایی‌ست که ظرفیت تجربه نرخ رشد اقتصادی دورقمی را دارد زیرا از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز رتبه اول را در جهان داراست و همچنین ایران از نظر جاذبه‌های توریستی و ذخایر معدنی جزء ده کشور اول جهان است.

ایران بهشت سرمایه‌گذاران خارجی‌ست به همین دلیل بخش خصوصی از این فرصت بی‌نظیر می‌تواند استفاده بهینه کند به طوری‌که بخش خصوصی فقط به فکر واردات کالاهای نهایی نباشد بلکه ضمن جذب سرمایه‌گذار خارجی، تکنولوژی جدید صنایع آن کشور‌ها را هم وارد کشور کند و محصول را به نحوی تولید و طراحی کند که هم برای بازار داخلی و هم برای صادرات باشد.

در دو دهه گذشته کشورهای آسیایی جنوب شرقی با واردات تکنولوژی صنایع کشورهای پیشرفته به تولید محصولاتی پرداختند که هم برای اقتصاد ملی و هم برای صادرات استفاده می‌شد که در حال حاضر به رشد اقتصادی مطلوب و نقطه توسعه خوبی دست پیدا کرده‌اند که این تجربه باید از سوی بخش خصوصی در ایران تکرار شود.

آیا دراین میان بورس نیز می‌تواند در دوران پساتحریم نقش واقعی خود را نشان دهد؟

بازار سهام می‌تواند در دوران پساتحریم ضمن اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی حجم سرمایه‌گذاری‌ها و نقدینگی را با مکانیزم بازار خود به سمت اقتصاد مولد هدایت کند.
البته این موضوع نیازمند ارائه راهکارهایی مناسب و عملیاتی‌است که از همین حالا باید مدیران بورس کشور دنبال امنیت سرمایه‌گذاری، ایجاد جذابیت بالا برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی باشند. با وجودی ‌که سرمایه‌گذاران خارجی تمایل خود را برای حضور در بخش‌های نفتی و صنایع دیگر نشان می‌دهند، اما به هر حال سرمایه‌گذاری در این بخش‌‎‌ها فرصتی را برای مدیران بورس فراهم می‌کند که با ایجاد ظرفیت‌سازی، جذابیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران خارجی در این بازار ایجاد کنند.

به طورکلی ایجاد ظرفیت‌سازی جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش می‌دهد.

401401
کد خبر: 357785

وب گردی

وب گردی