معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: فصل چهارم کاوش در محوطه باستانی «چلو» به تعویق افتاد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، علی اکبر وحدتی که چندی پیش از آغاز فصل چهارم کاوش در محوطه باستانی «چلو» در روزهای آینده خبر داده بود، گفت: سه فصل از این کاوش‌ها در نیمه نخست مهر آغاز می شد و برای امسال نیز پیش بینی کرده بودیم که این فصل از کاوش در این برهه زمانی آغاز شود، اما مشکلاتی در خصوص اعطای مجوز برای شروع کار از سوی پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی به وجود آمد.

او با بیان اینکه با صدور مجوز کار آغاز خواهد شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود این فصل از کاوش‌ها، امسال انجام شود. باید در پنج فصل، کاوش در این منطقه باستانی انجام شود.

وحدتی با بیان اینکه این کاوش‌ها با همکاری تیم باستان‌شناسی ایتالیایی انجام می‌شود، افزود: این دور از کاوش‌ها، فصل چهارم است که با همکاری آن تیم انجام می‌شود و بعد از آن تفاهم نامه همکاری نیز به پایان خواهد رسید.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل عملیات کاوش یک سال از برنامه زمان‌بندی عقب است، تأکید کرد: کمبود اعتبارات و مشکل ویزای تیم باستان شناسی ایتالیایی موجب شد تا یک فصل از کاوش‌ها به تأخیر افتد.

او در خصوص این محوطه باستانی که در منطقه "سنخواست" قرار دارد، گفت: قدمت محوطه باستانی چلو که در منطقه سنخواست قرار دارد مربوط به ۳ هزار و ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است. این منطقه به دلیل وجود فاکتورهایی همچون جاده ابریشم، آب و خاک مناسب برای انجام فعالیت‌های کشاورزی، معدن غنی و حضور جانوران متعدد برای شکار تبدیل به شهر شده است. استقرار در این منطقه ۲ هزار سال طول کشیده و در انجام عملیات کاوش‌های متعدد آثار تاریخی با ارزشی کشف شده است.

۲۰۱۰۷
کد خبر: 358569

وب گردی

وب گردی