تهران- ایسکانیوز:از زمان مکتوب شدن قرارداد تیپ هنرمندان تئاتر حدود شش سال می گذرد اما هنوز مشکلاتمان پابرجاست و سودی برای ما نداشته است.

سیروس همتی، بازیگر نمایش "پوتینهای عمو بابا" در تشریح وضعیت امروز تئاتر به خبرنگار تئاتر ایسکانیوز گفت:  در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که نمی توان به حمایتهای دولتی امیدوار بود؛ در حالی که امید مجریان تئاتر اعم از کارگردانها، بازیگرها و دیگر عوامل، به گیشه است و همانطور که مشخص و واضح است گیشه در تئاتر آنچنان که باید رونقی نداشته و ندارد و وضعیت موجود باعث شده است دستمزد اهالی تئاتر به طرز توهین آمیزی پایین بیاید.

کارگردان نمایش"مجلس برادرکشی" در ادامه به تشریح وضعیت نامطلوب این روزهای تئاتر پرداخت و ادامه داد: از زمان مکتوب شدن قرارداد تیپ و از زمانی که قرارداد تیپ به طور رسمی تعریف پیدا کرد حدود شش سال می گذرد. در اواخر دولت آقای خاتمی و در ابتدای شکل گیری دولت آقای احمدی نژاد بود که من چنین قراردادی را امضاء کردم .

وی ادامه داد: من در نمایشهایی که آن سالها آقای شهرام کرمی کارگردانی انها را به عهده داشتند و در نمایشهایی مثل "مجلس برادرکشی" که کارگردانی آن به عهده خودم بود بر طبق مفاد و قوانین قرارداد تیپ، قرارداد بستم و وضعیت مالی خود را سامان دهی کردم و طبق سابقه تئاتری ام از تیپ 2 شروع کردم و به تیپ 5 ارتقاء پیدا کردم.

نویسنده نمایشنامه "یک شاخه گل سرخ" در پاسخ به این سوال که قرارداد تیپ چه امتیازها و مزایایی دارد گفت: مفاد و بندهای قرارداد تیپ علاوه بر عزت و احترامی که برای هنرمندان عرصه تئاتر قائل است باعث رفع نگرانی هنرمند نسبت به وضعیت مالی اش می شود.

این هنرمند که چندی پیش در تجمع اعتراضی اهالی تئاتر حضور داشت با مثبت خواندن نتیجه این تجمع اعتراضی گفت: با توجه به اتفاقات مثبتی که در جلسه ملاقات اهالی تئاتر با معاون هنری وزیر ارشاد و مدیر مرکز هنرهای نمایشی افتاد وجود چنین جلساتی را سازنده می بینم اما اگر تجمع های این چنینی شکل گردهمایی و نشست به خود بگیرند و ماهانه و دوماه یک بار برگزار شوند قطعأ می تواند نتایج مطلوب تری را در بر داشته باشند؛ بدین ترتیب اهالی تئاتر می توانند بی واسطه و رودرو مشکلات خود را با مدیرشان در میان بگذارند.

همتی با ذکر مثالی گفته های خودش را چنین تکمیل کرد:  برای مثال بعد از نشستی که در پی تجمع اعتراضی اهالی تئاتر برگزار شد بنده می دانم که مقداری از طلبهایم وصول خواهد شد و در نتیجه می توانم با خیال راحت اعضای گروهم را نسبت به دریافت طلبهایشان مطمئن کنم. به همین ترتیب دیگر به عنوان بازیگر برای دریافت طلبم مزاحم کارگردانهایی نمی شوم که پیش تر با آنها همکاری کرده ام.

در انتها بازیگر نمایش "طروپ طرب" در مورد فعالیتهای اخیرش در عرصه تئاتر گفت: این روزها مشغول نوشتن و خواندن هستم و در عرصه تئاتر فعالیتی ندارم؛ و ترجیح می دهم پس از رونق گرفتن قرارداد تیپ به فعالیت تئاتری ام ادامه دهم. در حال حاضر که کسی به قرارداد تیپ پایبند نیست و حمایتهای نسبی دولتی از تئاتر به صفر رسیده است ترجیح میدهم در عرصه تئاتر فعالیتی نداشته باشم.

 

 

 

 

 

 

 
کد خبر: 36986

وب گردی

وب گردی