شیراز-ایسکانیوز: پناهگاه حیات وحش و پارک ملی بختگان دو عرصه طبیعی در استان فارس در نزدیکی شهرستان نیریز هستند که ساخت جاده‌ای میان آنها حیات آنها و جانداران ساکن در آن را به خطر می‌اندازد.


در این نقشه محدوده محصور در خط زرد قسمتی از پناهگاه حیات وحش بختگان است و محدوده قرمز هم گوشاه‌ای از پارک ملی بختگان. این دو محدوده که در نقشه دیده می‌شوند توسط جاده چهار بانده‌ای با حدود 30 متر عرض پاره خواهد شد. جاده‌ای که نقش سد را در حیات طبیعی این دو منطقه بازی خواهد کرد.


بختگان


پیش از این در این منطقه در محلی که دو دریاچه بختگان و طشک در سال‌های پرباران به هم می‌رسیدند، خاکریزی دست ساز باعث تخریب محیط زیست شده و امکان وصل شدن دو دریاچه را از بین برده است.


حالا تبدیل جاده فرعی حدفاصل شهرستان‌های نیریز و خرامه به مسیر اصلی، عملا باعث دوپاره شدن منطقه خواهد شد. این جاده که با پیگیری مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و داریوش اسماعیلی نماینده خرامه، سروستان و کوار در مجلس است. این جاده مسیر نیریز را به شیراز نیم ساعت کوتاه‌تر خواهد کرد.


فعالان محیط زیست محلی و دوستدارن محیط زیست در کشور مخالف ساخت این جاده اصلی درون بختگان هستند. دریاچه بختگان در زمان پرآبی دومین دریاچه بزرگ درون کشور و چهارمین تالاب بزرگ ایران محسوب می‌شود.

کد خبر: 41842

وب گردی

وب گردی