تهران- ایسکانیوز: ساعتی پیش یک فروند هواپیمای مسافربری سپاهان ایر در محله شیشه مینا سمت پادگان نیروی هوایی سقوط کرد. سقوط این هواپیما همراه با سه انفجار بوده است.

نیروهای امداد رسانی اورژانس،  آتش نشانی و نیروهای انتظامی و مردمی برای تخلیه هواپیما و کمک به مصدومین احتمالی در منطقه حضور دارند.

 

viber image

 

با وجود اینکه شهرک های مسکونی بسیاری در این منطقه وجود دارند هواپیما با اصابت به دیوار اصلی پادگان نیروی هوایی سقوط کرده است. یکی از اهالی که در منطقه حضور داشت گفت خوشبختانه چراغ چهارراه قرمز بود و در لحظه سقوط اتوموبیلی در خیابان شیشه مینا حضور نداشت.

به گفته منابع محلی هواپیما درحال بلندشدن از فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شده و پس از اندکی پرواز،بال هواپیما در منطقه تهرانسر از بدنه جدا شده و سقوط کرده است، گفته می شود خلبان این هواپیما شخصی به نام آقای ایزدی بوده است. برخی منابع خبری میگویند حداقل 48نفر در این حادثه کشته شده‌اند.

هواپیمای مسافربری سپاهان ایر از تهران به طبس ساعت 9.18 دقیقه صبح امروز به شماره 5915 پرواز کرده است.

برخی متخصصان جهاد خودکفایی سپاه از کشته شدگان هستند


بر اساس شنیده ها این هواپیما ساخت مشترک ایران و اوکراین بوده و گفته شده که بخش عمده ای از کشته شدگان متخصصان سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده اند.

گفتنی است هواپیمای سانحه دیده دو موتوره بوده و ظرفیت 55 نفری داشته است. 5 نفر از مسافران مصدوم شده اند که برای مداوا به بیمارستان امام(ر ه) منتقل شده اند.

سردار رمضان شریف: هیچ کدام از سرنشینان هواپیما سپاهی نبودند

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز، سقوط هواپیمای ایران140 در منطقه نظامی را تایید کرد.
او همچنین تاکید کرد: این هواپیما که متعلق به «سپاهان ایر» بوده است به هیچ وجه ارتباطی با سپاه پاسداران ندارد و هیچ فردی از سپاه هم از سرنشینان این هواپیمای سقوط کرده نبوده است.
به گفته رمضان شریف این هواپیما در انتهای باند فرودگاه که منطقه ای نظامی است و در میان درختان سقوط کرده است؛ البته این در حالی است که برخی اخبار حکایت از سقوط این هواپیما در منطقه مسکونی شهرک آزادی داشته است.

شاهدان عینی: باک هواپیما در کارخانه توربو سازی سپاه به زمین خورد

ساعاتی پیش یک فروند هواپیمای مسافربری که 48 تن مسافر و 8 تن خدمه در آن بودند در کیلومتر 10 جاده مخصوص و در نزدیکی کارخانه شیشه مینا سقوط کرد.


به گزارش یک شاهد عینی، این هواپیما در حوالی کارخانه شیشه مینا سقوط کرده و قسمتی از هواپیما که باک در آن قسمت وجود دارد در منطقه ای با زمین برخورد کرده است که به منطقه هوا-فضا معروف است و براساس اطلاعات افراد محلی آن منطقه در سپاه پاسداران در آنجا به تولید موتورهای توربو مشغول است. عارف عبرت، شاهد عینی که در هنگام وقوع حادثه در محل حاضر بوده است به ایسکانیوز می گوید: «پس از سقوط هواپیما و اصابت آن با هوا-فضا، انفجارهای زیادی در این منطقه رخ داد.»

در حال حاضر، یگان های امدادی و آتش نشانان تنها کسانی هستند که اجازه ورود به منطقه را پیدا کرده اند و خبرنگاران و مردم هنوز نتوانسته اند از نزدیک شاهد صحنه حادثه باشند.


جرثقیل های آتش نشلانی در حال جا به جایی قطعات هواپیما هستند. این هواپیما در ساعت 9:20 صبح دچار حادثه شده است. از 55 سرنشین این هواپیما تاکنون 48 نفر کشته و 5 نفر مصدوم شده اند.


سه نفر از جانباختگان سقوط ۵۱۹۵ شناسایی شدند

 تا کنون ۳۷ نفر از اجساد جانباختگان از صحنه حادثه خارج شده‌اند که نیروهای امدادی سه نفر از آنان را شناسایی کرده‌اند.


از میان ۵ نفر مصدوم حادثه نیز دو نفر زن، دو نفر مرد و یک بچه بوده‌اند و یک مصدوم مرد در راه بیمارستان فوت کرده است.

استاندار تهران در صحنه حادثه حاضر شده و از نزدیک پیگیر حادثه است. به گفته شاهدان عینی چندنفر از کارکنان شیشه مینا و عابران هم مصدوم شده‌اند که به بیمارستان منتقل شده‌اند.

فهرست سوانح هوایی ایران 140

 در اولین ساعات امروز چهارمین حادثه برای هواپیمای ایران 140 رقم خورد .


دو فروند از هواپیماهای آنتونوف سقوط کرده متعلق به ایران و دو فروند دیگر متعلق به اوکراین و آذربایجان بوده است. اولین هواپیمای آنتونوف 12 سال پیش در ایران سقوط کرد .


دی ماه1381 (دسامبر 2002)،  سرنگونی هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ در نزدیکی اردستان باعث مرگ شماری از کارشناسان هوافضای اوکراینی و روسی که برای گشایش خط تولید نمونه مشابه به ایران می‌آمدند شد.


 دی ماه 1384(دسامبر 2005)، یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با ۲۳ مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.


بهمن 1387(فوریه2009)، هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند.


19 مرداد ماه سال 1393 ، هواپیمای ایران 140 مسیر تهران - طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر با حدود پنجاه سرنشین هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست داد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط کرد.



روایت جدید از سقوط هواپیما سپاهان از سوی یکی از بازماندگان


محمد عابدزاده یکی از بازماندگان سقوط هواپیمایی سپاهان اعلام کرد که حفره ایجاد شده در بدنه هواپیما سبب نجات جان من و همسرم شد.محمد عابدزاده که هم اکنون در بیمارستان در حال درمان سوختگی است، روایتی جدید از سقوط هواپیما را عنوان کرد و گفت: چند لحظه بعد از پرواز هواپیما و افتادن یکی از بال ها در حالی که فاصله زیادی با زمین نداشتیم هواپیما منحرف شد و بعد از برخورد با دیوار بدنی حفره ای عمیق در آن ایجاد شد.وی اظهارداشت: با ایجاد این حفره در بدنه هواپیما با سرعت از آن حفره به بیرون پریدیم و چند ثانیه بعد هواپیما آتش گرفت.به گفته وی، آتش به قدری مهیب بود که من و همسرم "مریم رهنما" دچار سوختگی شدید شدیم.عابدزاده در حالی که گریه می کرد خدا را عامل نجات خود و همسرش عنوان کرد.صبح امروز یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط سپاهان از تهران به مقصد طبس دچار سانحه شد و بر طبق آخرین گزارشات 48 نفر از مسافران و کادر پروازی جان باختند و تنها چهار نفر مصدوم و به بیمارستان امام خمینی و پیامبران اعزام شدند.


سردار رمضان شریف: پیش از این تذکرات فنی به سپاهان ایر داده شده بود


سردار رمضان شریف گفت: هیچکدام از مسافران هواپیمای مسافربری 140 سپاهان ایر از متخصصان سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نبودند.سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه در گفت و گو با ایسکانیوز تاکید کرد: این هواپیمای مسافربری هیچ ارتباطی به لحاظ فنی و موتوری با سپاه پاسداران ندارد.وی افزود: از 8 خدمه پرواز دو نفر گارد امنیتی از اعضای سپاه بودند که متاسفانه در این حادثه همگی کشته شدند.سردار رمضان شریف در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر عدم ارائه اجازه پرواز به این هواپیما بدلیل وجود مشکلات فنی که پیش از این در اصفهان نیز مورد آزمایش قرار گرفته بود گفت: من نیز شنیده ام که تذکرات فنی به این هواپیما اعلام شده است اما این تذکرات  متوجه کلیت خط پرواز سپاهان می باشد. گرچه اطلاعات میدانی در اینباره ندارم.سردار شریف: احتمال حضور چند سپاهی در میان کشته شدگان وجود دارد
سردار رمضان شریف گفت: هیچکدام از مسافران هواپیمای مسافربری 140 سپاهان ایر از متخصصان سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نبودند.سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه در گفت و گو با ایسکانیوز تاکید کرد: این هواپیمای مسافربری هیچ ارتباطی به لحاظ فنی و موتوری با سپاه پاسداران ندارد.وی افزود: از 8 خدمه پرواز دو نفر گارد امنیتی از اعضای سپاه بودند که متاسفانه در این حادثه همگی کشته شدند.

سردار رمضان شریف در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر عدم ارائه اجازه پرواز به این هواپیما بدلیل وجود مشکلات فنی که پیش از این در اصفهان نیز مورد آزمایش قرار گرفته بود گفت: من نیز شنیده ام که تذکرات فنی به این هواپیما اعلام شده است اما این تذکرات  متوجه کلیت خط پرواز سپاهان می باشد. گرچه اطلاعات میدانی در اینباره ندارم.

وی افزود: احتمال دارد در این پرواز یک یا دو نفر سپاهی حضور داشته باشند که کشته شده اند اما من لیستی از مسافران در اختیار ندارم که با اطمینان بگویم چند نفر نیروی انتظامی ، وزارت دفاع یا سپاهی در این پرواز حضور داشته اند.

از دست دادن موتور سمت چپ در لحظه تیک آف علت حادثه بوده است


یکی از شاهدان عینی سانحه هواپیما سپاهان د رگفت و گو با ایسکانیوز اعلام کرد: از شدت شوک ناشی از آتش گرفتن هواپیما و سوختن مسافران شوکه شدم این خانم میانسال که شاهد لحظه سقوط اعلام کرد :  دو نجات یافته از حفره بوجود آمده در بدنه هواپیما لحظه ای قبل از برخورد و انفجار به بیرون پرتاب شده اند . آنها زن و شوهر هستند .

او افزود:  لحظه سقوط صدای مهیبی در شهرک شنیده شد و بعد هم دود ناشی از آتش سوزی را دیدیم . البته قبل از سقوط موتور سمت چپ آتش گرفته بود.

صبح امروز یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط سپاهان از تهران به مقصد طبس دچار سانحه شد و بر طبق آخرین گزارشات 48 نفر از مسافران و کادر پروازی جان باختند و تنها چهار نفر مصدوم و به بیمارستان امام خمینی و پیامبران اعزام شدند

خبرنگاران امکان ورود به بیمارستان را ندارند / سرگردانی خانواده های جان باختگان

به گزارش خبرنگار اعزامی به بیمارستان امام خمینی ، در حال حاضر 50 خبرنگار و عکاس در اورژانس بیمارستان امام  حضور دارند و مدیر اورژانس این بیمارستان   اجازه حضور در بیمارستان را به خبرنگاران نمی دهد .  اهالی رسانه  ساعتهاست منتظر دیدار و کسب خبر از احوال مصدومان فاجعه  سقوط هواپیما هستند.

سردرگمی خانواده ها مصدومان و جان باختگان برای تحویل گرفتن جنازه ها و شناسایی اجساد در بیمارستان امام خمینی ادامه دارد .

یکی از اعضای خانواده حادثه دیدگان به خبرنگار ایسکا نیوز گفت : از صبح به محض شنیدن این خبر به بیمارستان امام خمینی و بیمارستان های اعلام شده و پزشکی قانونی مراجعه کرده ایم اسامی جان باختگان را اعلام نمیکنند هنوز نمیدانیم عزیزان ما در چه شرایطی هستند .

اسامی سه نفر از جانباختگان اعلام شد

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسکا نیوز به بیمارستان محل نگهداری مصدومان،  اساسمی سه نفر از جان باختگان اعلام شد . این افزاد رضا بدری ، فرزاد خندوستانی و سعید محمدیار هستند .

صبح امروز یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط سپاهان از تهران به مقصد طبس دچار سانحه شد و بر طبق آخرین گزارشات 48 نفر از مسافران و کادر پروازی جان باختند و تنها نه نفر مصدوم و به بیمارستان امام خمینی و پیامبران اعزام شدند.

تحریم‌ها عامل اصلی فرسودگی ناوگان هواپیمایی ایران 

به دنبال انتشار خبر سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع ایران-140 متعلق به خطوط هوایی سپاهان، رسانه‌های مطرح خارجی و بین‌المللی نیز به سرعت این خبر را منتشر کردند.

شبکه خبری راشاتودی روسیه نخستین رسانه‌ خارجی بود که این خبر را پوشش داد. این شبکه در ادامه انتشار اخبار مربوط به سانحه نوشت: «بخش حمل و نقل هوایی ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از سوی کشورهای غربی در رنج بوده و شاهد حوادث بسیار زیادی از این نوع بوده است.»

شبکه الجزیره نیز نوشت: «صنعت هواپیمایی ایران به دلیل یک سری تحریم‌های مالی ایالات متحده و همپیمانانش بسیار ضعیف بوده و به خاطر نبود قطعات یدکی و تعمیرات استاندارد در وضعیت نابسامانی قرار دارد. این کشور به خاطر عدم همکاری شرکت‌های هواپیمایی معتبر جهان، مجبور شده است به تکنولوژی و تولیدات روسی و اوکراینی تکیه کند.»

سرویس جهانی بی بی سی نیز ضمن انتشار این خبر نوشت: «ایران هنوز هم از بسیاری از هواپیماهای پیش از انقلاب استفاده می‌کند. از زمانی که روابط تهران-واشنگتن به خاطر مسئله گروگان‌گیری قطع شده است؛ جمهوری اسلامی ایران نتوانسته خدمات استاندارد و به روزی را به شهروندان خود در حمل و نقل هوایی ارائه دهد. طی 25 سال گذشته، بیش از 200 هواپیما سانحه دیده که در حدود دوهزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.»

شبکه خبری ای بی سی نیوز نیز نوشت: «ایران سالهاست متحمل سخت‌ترین تحریم‌های صنایع هوایی از سوی کشورهای غربی است. کارشناسان می‌گویند که حمل و نقل هوایی ایران به طور مزمنی به دلال‌های قطعات وابسته بوده و اکنون یکی از ناامن ترین خطوط هوایی جهان است. این کشور از زمان سقوط اتحادشوروی، به واردات هواپیما از کارخانه‌های قدیمی روسی وابسته بوده است.»

شبکه خبری فاکس نیوز نیز در ادامه انتشار این خبر نوشت: «مردم و رهبران جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحریم‌های صنعت هوایی کشورشان معترض بوده و همواره کمپانی‌های ما و دولت های غربی را در این باره تحت فشار قرار می‌دهند. اکنون سالهاست که هواپیماهای مسافربری ایران کارائی خود را از دست داده است.» رسانه‌های دیگری نیز از قبیل شیکاگو تریبیون و شبکه سی بی اس  این حادثه را پوشش خبری دادند.

هنوز آمار نهایی تلفات سقوط هواپیما مشخص نیست


حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در گفتگو با ایسکانیوز از تلاش نیروهای این سازمان برای رهاسازی اجسادی که درون لاشه هواپیمای آنتونوف 140 سقوط کرده در حوالی فرودگاه مهرآباد خبر داد.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره آمار تلفات این حادثه می‌گوید: «هنوز اطلاع دقیقی از تعداد کشته‌ها و مجروحان این حادثه در دست نیست و آخرین آمار کشته‌ها 48 همان  نفر است.»

درخشان درباره امدادرسانی این سازمان در محل حادثه نیز گفت: «با تجهیزات ویژه در حال رهاسازی قطعات هواپیما هستیم تا اجساد افرادی را که درون لاشه هواپیما گیر کرده‌اند بیرون آوریم. در حال حاضر 60 نفر از نیروهای هلال احمر و 10 دستگاه آمبولانس این سازمان در محل حادثه در حال انجام ماموریت هستند.»

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مورد اخباری که حاکی از کشته یا مصدوم شدن عابرین و ساید افرادی که مسافر هواپیما نبوده‌اند می‌گوید: «در این مورد اطلاع دقیقی در دست نیست. 9 نفر از کشته‌ها به شدت سوختند که به بیمارستان پیامبران منتقل شده‌اند.»


 تصویر هوایی محل سقوط هواپیما

MAP2
کد خبر: 44791

وب گردی

وب گردی