تهران-ایسکانیوز: «رضا ویسه» معمار صنعت خودروسازی ایران لقب گرفته است. او اکنون معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس جمهوری است. ویسه در پاسخ به این پرسش که حمایت دولت از خودروسازان تا کی؟ تا کجا؟ تا چه حد؟ می گوید: «حمایت دولت از استراتژی تا همیشه وجود خواهد داشت». اما او توضیح می دهد که ما اصلا ادبیاتی با عنوان حمایت دولت از خودروسازان نداریم. حمایت دولت از «استراتژی» ‌است؛ از «برنامه‌های کلان خودروسازان». دولت در کجای آن برنامه‌ها دخالت می‌کند؟ آنجایی که فضای کسب و کار صنعت خودرو فضای تیره و پر گرد و غبار نشود. برای مثال در مورد بحث توسعه صادرات، دولت باید به بازارهای صادراتی کمک کند؛ چنانکه شما به چین هم بروید به همین شکل است، به ژاپن هم بروید به همین شکل است. پس این دو هرگز نباید با هم اشتباه گرفته شوند.
او در پاسخ به اینکه باید تعرفه‌های واردات خودرو را کاهش داده شود تا سرانجام روزی ایران خودرو و سایپا به خودشان بیایند و به بهانه رقابت با خودروهای وارداتی هم که شده اندکی در کیفیت محصولاتشان بازبینی کنند، می گوید: این حرف کاملا خلاف واقعیت است. می‌دانید چرا؟ من با آمار به شما می‌گویم که این موضوع خلاف واقعیت است.
ویسه توضیح می دهد که در مورد نظام تعرفه‌ای، این سوال پیش می‌آید که آیا این‌ها تعرفه‌های مناسبی است یا نه. زمانی که از نظام تعرفه‌ای بحث می‌کنیم باید سه فاکتور را در نظر بگیریم. نخست وضعیت رقبا که می‌خواهند با این صنعت رقابت کنند. او ادامه می دهد: مورد دوم نظام تعرفه‌ای است و سومین مورد هم موضوع سطح بهره‌وری یا ناکارآمدی. معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس جمهوری توضیح می دهد: در مورد وضعیت رقبا می‌دانیم که کشورهایی که به ایران، خودرو صادر می‌کنند به صنایعشان جوایز صادراتی می‌دهند. این جوایز صادراتی شرایط را نابرابر می‌کند پس ما باید این را به عنوان یک ضریب در تعرفه اعمال کنیم.
به گفته او نکته دوم، بحث نرخ سود بانکی است. این نرخ برای تولید کننده کره‌ای ۲.۵ تا چهار درصد اما برای تولیدکننده ایرانی ۲۸ درصد است. پس ما باید یک ضریت تعرفه هم برای این موضوع درنظر بگیریم.
ویسه می گوید: در مورد بهره‌وری هم باید بگویم که می‌دانیم که بهره‌وری کار در ایران بسیار پایین است و قابل مقایسه با چین، کره یا ژاپن نیست. پس ما برای اینکه بتوانیم تولیدمان را پایدار نگاه داریم باید برای این وضع هم یک ضریب تعرفه‌ای در نظر بگیریم.
او توضیح می دهد: این سه عامل با یکدیگر تعرفه موثر را شکل می‌دهند. خب، به نظر من این تعرفه موثر اکنون در ایران، بالای ۴۵ درصد است. شما فقط همین نرخ بهره را در نظر بگیرید، اطلاعاتی من دارم که پاداش صادراتی که به خودروسازان چینی می‌دهند بین هفت تا ۱۴ درصد است. در ایران پاداش صادراتی که اصلا نداریم و ما فقط با نظام تعرفه‌ای می توانیم این موضوع را کنترل کنیم. ویسه تاکید می کند: پس باید این واقعیت را به مردم گفت. سه فاکتوری وجود دارد که این فاکتورها دست تولیدکننده نیست. در شرایط اقتصادی کشور با تغییر شرایط از سوی دولت و مردم باید تولید و صنعت نیز اصلاح شوند. به همین دلیل ما در مورد هیچ کالایی نمی‌توانیم تعرفه را صفر یا کم کنیم. در صنعت خودور هم باید این تعرفه موثر تعریف شود و براساس یک برنامه زمان‌بندی به مرور که صنعت خودرو توانست در شرایط بلوغ قرار گیرد، نظام تعرفه‌ای هم کاهش پیدا کند.

رییس و وزیرش هر دو مخالف کاهش قیمت خودروها
فقر استراتژی و مدیریت موفق صنعت خودروسازی ایران را رنج می دهد و در همه سال هایی که اقتصاد ایران روی این صنعت را دیده، از آن حمایت کرده و پشت به پشتش ایستاده است. دولت به خودروسازان وام های کلان داده و با بالا نگه داشتن تعرفه های واردات خودرو، از کارخانه های داخلی حمایت می کند. گاهی خودروسازان تا ورشکستگی پیش رفته اند حرفی از ورشکستگی به میان نیامده؛ بیشتر وقت ها دولت چشمش را به روی بدهی های سنگین این صنایع داخلی می بندد و خلاصه، همواره خودروهایی با کیفیت های پایین یا متوسط رو به پایین با قیمت هایی کلان به مشتریان داخلی فروخته شده است. در روزهایی که خودروهای 14 پانزده هزار دلاری در کشورهای دیگر خودروهای لوکس و گران به حساب می آید، 206 و ال 90 که خودروهایی با کیفیتی متوسط است در ایران بین 40 تا 45 میلیون تومان به فروش می رسند. از این ها گذشته اگر به رنگ و روی شهرهای بزرگ هم نظری بی اندازیم، «خودرو»هایی که مثل قارچ روییده اند، هم جای شهر دود می کنند و هوا را آلوده می کنند. بی راه هم نیست اگر برخی بگویند تهران مانند پارکینک عمومی شده است. در چنین شرایطی است که حرف و حدیث هایی از کاهش 15 درصدی قیمت خودروها خبرساز شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودروهای ساخت داخل مخالفت کرده و گفته است: سیاست‌گذاری برای قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام می شود اما وزارت صنعت با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌های فعلی خودرو موافق نیست.
محمدرضا نعمت زاده در حالی اینگونه گفته است که از روز شنبه ۱۴ تیرماه و با اعلام شورای رقابت، قیمت خودروهای ساخت داخل به شکل سرسام‌آوری بالا رفت به گونه ای که تغییر قیمت در برخی خودروها تا نزدیک به ۶۰ میلیون ریال نیز مشهود بود.چند روز پیش اما سخنگوی دولت در واکنش به این افزایش قیمت گفته بود که حسن روحانی نیز از این افزایش قیمت مکدر شده است.
کد خبر: 48962

وب گردی

وب گردی