معتادان شیک پوش!

یکی از مسائل مهمی که مصرف مواد مخدر در جامعه را تا به این حد بحرانی و مهم کرده است، تغییرات و پیچیدگی‌هایی است که هر روز در مصرف مواد مخدر روی می‌دهد. هر روز پای یک قشر جدید به مصرف‌کنندگان مواد مخدر باز می‌شود و با توجه به موقعیتی که این اقشار دارند به نظر می‌رسد مصرف مواد مخدر توسط آنها بیش از مصرف مواد توسط سایر اقشار، تاثیر سوء بر جامعه بر جای می‌گذارد. افزایش مصرف مواد مخدر و سیگار کشیدن در بین اقشار تحصیلکرده و به‌ویژه زنان تحصیلکرده با توجه به اهمیتی که این قشر در ساخت جامعه دارند و نوع نگاهی که جامعه به آنها دارد، نگرانی‌ها را درباره روایت‌های جدید از مصرف مواد مخدر دو صد چندان کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه آرمان اگر بسیاری از ما به تصویری که از یک معتاد در ذهن‌مان نقش بسته است رجوع کنیم خواهیم دید که تصویر ما از یک معتاد، فردی با ظاهری نامرتب و رفتارهای عجیب است که آثار مصرف مواد مخدر باعث شده که ایستادن روی پای خودش هم برایش کار سختی باشد اما بهتر است ماجرای خطرناک اعتیاد در قرن 21 را بشنویم تا دریابیم که باید در تصویری که از یک معتاد داریم بسیار تجدیدنظر کنیم.

از یک میلیون و 350 هزار معتاد کشور ما، 37 درصد آنها تحصیلکرده هستند

از یک میلیون و 350 هزار معتاد کشور ما، 37 درصد آنها تحصیلکرده هستند، یعنی حدود 555 هزار نفر تحصیلکرده در کشور ما معتادند. با توجه به اینکه عموم این تحصیلکرده‌ها از قشر جوان جامعه که بیشتر آنها دانشجویان هستند، این مساله با آسیب‌های جدید در حوزه مصرف مواد مخدر مانند مصرف مواد مخدر صنعتی ارتباطی تنگاتنگ پیدا می‌کند. زمانی که که پای مصرف مواد مخدر صنعتی هم وسط می‌آید، فرد نه تنها خود را معتاد نمی‌داند بلکه معتقد است مصرف این نوع از مواد می‌تواند بسیاری از نداشته‌هایش در جامعه مانند شادی را به او بدهد.

ظاهر شیک معتاد امروزی!

وقتی که پای مواد مخدر صنعتی به زندگی معتادان امروزی باز می‌شود با توجه به قیمت بیشتر این مواد، ضرر اقتصادی که فرد در اثر آن متحمل می‌شود چندین برابر مواد مخدر سنتی است. وقتی مصرف شیشه در جامعه همپای مصرف تریاک می‌شود و قیمت شیشه به‌طور میانگین به کیلویی 70 میلیون می‌رسد، باید گفت مواد مخدر بلای خانمان‌سوزی می‌شود که نه تنها خود فرد معتاد، بلکه خانواده او را هم از نظر اقتصادی فلج خواهد کرد. اینجاست که باید گفت نسل جدیدی از اعتیاد در حال شکل‌گیری است که تجدیدنظری جدی در شیوه برخورد و نوع مقابله با آن باید صورت بگیرد. معتاد امروزی ظاهری شیک و مرتب دارد که تحصیلات و طبقه اجتماعی‌اش می‌تواند باور به معتاد بودن او را برای هر مخاطبی سخت کند. باور به اینکه این ظاهرهای مرتب و جنتلمن معتاد هستند، نه تنها برای من و شما سخت است، بلکه حتی خود این افراد هم با توجه به موادی که مصرف می‌کنند، خیلی معدود پیش می‌آید که خود را معتاد بدانند. تغییر چهره اعتیاد پدیده بسیار خطرناکی است که در صورتی که مسئولان چشم خود را به روی آن ببندند در آینده‌ای نه چندان دور قشر وسیعی از بهترین‌های کشور را در وضعیت فلاکت‌بار دست و پا زدن در مرداب اعتیاد خواهد یافت که با توجه به بلایی که مواد مخدر صنعتی سرشان آورده است، امیدی برای نجات‌شان نخواهد بود.

رابطه افزایش سواد و افزایش مصرف سیگار

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور با اشاره به اینکه خدمات کلینیک‌های تازه‌تاسیس ترک سیگار رایگان است، گفت‌: هر چه سطح سواد در قشر جوان و تحصیلکرده افزایش می‌یابد، مصرف سیگارشان به ویژه در زنان تحصیلکرده افزایش می‌یابد.

محمدرضا مسجدی با استناد به آخرین آمارهای ارائه شده در زمینه مصرف سیگارگفت: 25 تا 27 درصد مردان بالای 15 تا 16 سال و 5/3 تا 4 درصد زنان در کشور سیگار می‌کشند. همچنین هر چند سطح سواد در قشر جوان و تحصیلکرده افزایش می‌یابد، مصرف سیگار به ویژه در زنان تحصیلکرده نیز افزایش می‌یابد. بنابراین جایگزین کردن چیزی به جای سیگار در باور زنان نسبت به مردان بسیار سخت‌تر است.

حدود 15 درصد از کل جمعیت کشور یعنی 10 میلیون نفر سیگار می‌کشند

او افزود: در مجموع حدود 15 درصد از کل جمعیت کشور یعنی 10 میلیون نفر سیگار می‌کشند. میزان مصرف سیگار سالانه 55 تا 60 میلیارد نخ است. به طور متوسط هر نخ سیگار در کشور حدود 20 تومان است، به این ترتیب سالانه مردم هزار و 100 میلیارد تومان خرج سیگار می‌کنند. این در حالی است که دو برابر این رقم سالانه توسط دولت صرف هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار است.

به گزارش تسنیم، مسجدی با اشاره به این مطلب که ایران دومین کشور دنیا به لحاظ داشتن قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است، افزود: در مطالعه‌ای در سطح شهر تهران مشخص شده است که کمتر از چهار درصد مردم از این موضوع بااطلاع هستند. این در حالی است که فضا برای اجرای قانون در جامعه فراهم نیست. در این زمینه مردم از پشتوانه‌های اصلی اجرای قانون هستند، بنابراین در صورتی که فرهنگ قانونمداری در کشور نهادینه شود بسیاری از معضلات امروزی جامعه در رابطه با مصرف دخانیات برطرف می‌شود. در صورتی که از 55 میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار 10 درصد کم شود، می‌توان یک برنامه مفصل تلویزیونی درباره سیگار و مواد دخانی را راه‌اندازی کرد.

قدرت «نه» گفتن را در جامعه پرورش دهیم

یک مددکار اجتماعی با اشاره به اینکه بعضی از رفتارهای نادرست مانند مصرف مواد مخدر در جامعه تبدیل به مد شده‌اند،می‌گوید: این مساله به‌ویژه درباره زنان شدیدتر است و کار به جایی رسیده است که 10 درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر و سیگاری‌ها زنان هستند.

امیرمحمود حریرچی با بیان اینکه 30 تا 40 درصد تحصیلکرده‌ها وارد مساله مصرف مواد مخدر شده‌اند، می گوید: این قشر، مصرف مواد مخدر و کشیدن سیگار را یک مساله شخصی می‌دانند و آن را خلاف نمی‌دانند. او ادامه می‌دهد: این مساله به‌ویژه در قشر جوان تحصیلکرده از تاثیر گروه‌های همسالان بر رفتار افراد ناشی می‌شود. زمانی که فرد در یک گروه دوستی عضو است و آنها یک رفتاری را انجام می‌دهند، قبح آن عمل برای فرد ریخته می‌شود و از آنجایی که بسیاری از افراد قدرت «نه» گفتن را یاد نگرفته‌اند، برای همراهی با دوستانشان اقدام به مصرف مواد مخدر و کشیدن سیگار می‌کنند.

او با اشاره به اینکه باید قدرت «نه» گفتن را در افراد جامعه بالا برد، تاکید می‌کند: قدرت «نه» گفتن را باید از دوران کودکی و نوجوانی به کودکان و نوجوانان آموخت، زیرا در مساله عدم آلودگی به مصرف مواد مخدر، قدرت نه گفتن نقش زیادی دارد. حریرچی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده است که ترساندن افراد از اثرات سوءمصرف مواد مخدر نمی‌تواند آنها را از مصرف مواد مخدر منصرف کند، تاکید می‌کند: به جای ترساندن باید با نشان دادن جنبه‌های مثبت افرادی که مواد مخدر مصرف نمی‌کنند مانند بانشاط‌تر و فعال‌تر بودن آنها، افراد را به عدم مصرف مواد مخدر تشویق کرد.

105105

کد خبر: 500265

وب گردی

وب گردی