چهره پایتخت در شأن جمهوری اسلامی نیست/ تکلیف ترامادول در کشور مشخص شود

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی از نظارت پلیس بر عطاری‌ها خبر داد و با انتقاد از وضعیت معتادان متجاهر در سطح پایتخت از دستگاه‌هایی که نسبت به تامین اماکن نگهداری از این افراد اقدام نکردند، انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سردار علی مویدی در چهارمین روز از هفته ناجا با بیان اینکه مبارزه با موادمخدر بیشتر شده و در عین حال تولید موادمخدر افغانستان نیز افزایش یافته است، گفت: ما سعی می‌کنیم تمامی راه‌های ورودی موادمخدر به کشور را مسدود کنیم و آنچه امروز در قالب موادمخدر در کشور عرضه می‌شود بخش کوچکی از میزان تولیداتی است که در دیگر کشورها تولید می‌شود و اگر پلیس نبود و تمام آن وارد کشور می‌شد اوضاع طور دیگری می‌شد.

او درباره چرایی آزادی برخی از خرده‌فروشان موادمخدر پس از دستگیری، تاکید کرد: در این زمینه پلیس وظیفه‌ای ندارد و باید از دستگاه قضایی پرسیده شود. این سوال مانند این است که بگوییم چرا در یک تصادف جرحی که پلیس کروکی حادثه را ثبت می‌کند، به مصدوم در بیمارستان خوب رسیدگی نمی‌شود. این وظیفه ما نیست.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه نیازمند یک فرآیند قانونی بعد از دستگیری پلیس هستیم، گفت: باید فضا و بستر بعد از دستگیری پلیس را در قانون پیش‌بینی کنیم.

مویدی با بیان اینکه چرا بعد از 36 سال باید شاهد این صحنه‌ها در کشور باشیم، درباره مهارت‌های پلیس در کشف موادمخدر و شیوه‌های قاچاق این مواد نیز گفت: شیوه‌های مختلفی برای قاچاق وجود دارد . همکاران من از نظر روانشناسی و روانی نیز می‌توانند قاچاقچیان را شناسایی کنند.

بافت فرش با هروئین

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به روش‌های قاچاق موادمخدر به ذکر مثال‌هایی در این باره پرداخت و گفت:‌ برخی از قاچاقچیان موادمخدر را درون گردو و شکلات جاسازی می‌کردند.

او که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می کرد، ادامه داد: یکی دیگر از شیوه‌های قاچاق این بود که قاچاقچیان بیش از دو کیلوگرم هروئین را در قالب تار و پود فرش در آورده و فرشی با هروئین بافته بودند که همکاران من موفق به کشف آن شدند.

مویدی درباره سرانجام کشفیات پلیس موادمخدر تاکید کرد: با هماهنگی ستاد مبارزه با موادمخدر و وزارت بهداشت بخشی از این مواد به دارو تبدیل شده و موادی که قابلیت استفاده ندارند امحا می‌شوند.

او با بیان اینکه ما مبارزه تن به تن باقاچاقچیان و سوداگران مرگ داریم، اظهار کرد: بیش از 3700شهید در راه مبارزه با موادمخدر به انقلاب تقدیم شدند.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی با بیان اینکه در شش ماهه امسال بیش از 290 تن انواع موادمخدر را کشف کردیم، گفت: قاچاق موادمخدر بیشتر شده اما تلاش ما نیز افزایش یافته خوشبختانه مبارزه با موادمخدر جزو اولویت‌های ماست و تمرکز ویژه‌ای با تدبیر فرمانده ناجا و وزارت کشور در شرق کشور وجود دارد.

دستگیری 150 هزار تن به دلیل جرایم موادمخدر

مویدی با اشاره به دستگیری 155 هزار نفر در ارتباط با جرایم موادمخدر در شش ماهه نخست سال قبل تاکید کرد: در شش ماهه امسال نیز 150 هزار نفر در ارتباط با این جرایم دستگیر شده‌اند.

به گفته او، در شش ماهه امسال همچنین بیش از 400 قبضه انواع سلاح از جمله آرپی‌جی از قاچاقچیان و سوداگران مرگ کشف شده است.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی ادامه داد: قاچاقچیان همچنین در مسیر پلیس اقدام به مین‌گذاری می‌کنند و به عبارتی می‌توان گفت که ما شاهد جنگی تمام عیار میان پلیس و قاچاقچیان هستیم.

مویدی در واکنش به انتقادات برخی از مردم به ویژه در حوزه معتادان متجاهر تاکید کرد: من به مردم حق می‌دهم ضمن اینکه بسیاری از اطلاعاتی که من دارم در اختیار آنها نیست. من هم از وضع موجود موادمخدر در کشور شاکی هستم.

چهره پایتخت در شان جمهوری اسلامی نیست

او با اشاره به حضور معتادان متجاهر در سطح معابر و خیابان‌های پایتخت تاکید کرد: چهره پایتخت در سطح نظام جمهوری اسلامی نیست. در روسیه برابر با آمارهای خودشان بیش از 20 میلیون معتاد وجود دارد اما در پایتخت‌هایشان چنین چهره‌ای وجود ندارد. باید عزم و اراده‌ای در این زمینه به وجود بیاید و بقیه دستگاه‌ها همکاری کنند.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه باید مکانی برای نگهداری از این افراد وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: ما شرمنده مردم هستیم اما من می‌خواهم بگویم که دیگر مسوولان و دستگاه‌ها که در زمینه جمع‌آوری معتادان وظیفه دارند باید بیایند و توضیح دهند که چه اقدامی کرده‌اند.

تکلیف ترامادول در کشور مشخص شود

مویدی درباره نظارت پلیس بر عطاری‌ها نیز بیان کرد: عوامل پلیس مبارزه با موادمخدر در سطح کشور به شکل رندوم به عطاری‌ها سر زده و اقلام موجود در آن را به آزمایشگاه‌های موادمخدر برده و تحت آزمایش قرار می‌دهند و اگر مشخص شود که موادغیرمجازی در آن عرضه می‌شود، با آن عطاری برخورد می‌شود.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی همچنین با تاکید بر اینکه باید تکلیف ترامادول در کشور مشخص شود، گفت: وزارت بهداشت نیز در این زمینه باید قوانین لازم را به عمل بیاورد.

به گفته مویدی، موادمخدر به سمتی حرکت می‌کند که دیگر امکان تشخیص آن با چشم غیرمسلح وجود ندارد و باید مواد را درون آن مورد تشخیص و آزمایش قرار گیرد.

انتقاد شدید از دستگاه‌های مسوول در زمینه اوقات فراغت

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی در خاتمه با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید بر فرزندان خود نظارت داشته باشند، گفت: البته باید بگویم اگر می‌خواهیم موادمخدر در جامعه وجود نداشته باشد، باید نیازهای افراد جامعه را نیز تامین کنیم و تفریحات و امکانات سالمی در اختیارشان قرار دهیم. مخاطب من مسوولان و دستگاه‌هایی هستند که در این حوزه مسوولیت و وظیفه دارند.

20102

کد خبر: 500561

وب گردی

وب گردی