سی امین سالگرد تأسیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد برگزار شد

مراسم سی امین سالگرد تأسیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد صبح امروز در بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ افشین حراجی، رئیس واحد دندانپزشکی در ابتدای این مراسم گفت: واحد دندانپزشکی فراز و فرودهای بسیاری را از ابتدای تأسیس تا کنون داشته اما کمتر کسی فکر می کرد که بتواند در جایگاه امروز خود قرار گیرد.

او در ادامه با اشاره به سیر تأسیس دانشکده های دندانپزشکی در کشور گفت: اولین دانشکده دندانپزشکی در سال 1318 در دانشگاه تهران تأسیس و پس از آن در دانشگاه شهید بهشتی، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز، دانشکده های دندانپزشکی راه اندازی شد. پس از آن دانشگاه دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1365 به ریاست مرحوم هوشنگ فاضل آغاز به کار کرد.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد با اشاره به زیربنای فضای آموزشی و رفاهی این واحد گفت: واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد فضایی به مساحت 13715 متر مربع را برای استفاده دانشجویان در اختیار دارد.

حراجی در ادامه گفت: واحد دندانپزشکی در تمامی مقاطع مصوب وزارت بهداشت و درمان دانشجو پذیرفته و در رشته های کارشناسی ناپیوسته و پیوسته پروتزهای دندانی و دکترای حرفه ای و تخصصی دندانپزشکی دانشجو پذیرش می کند.

او گفت: سهم پذیرش دانشجو در دانشکده های دندانپزشکی در رشته دکتری حرفه ای 1285 نفر در سال 1393 بوده است. سهم دانشگاه آزاد از این تعداد پذیرش 175 نفر بوده و این مقدار 14 درصد از پذیرش دکتری حرفه ای بوده است.

رئیس واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد ادامه داد: وضعیت هیأت علمی یکی از نقاط قوت واحد دندانپزشکی است که این واحد را از سایر دانشکده های دندان پزشکی سرآمد می کند. این واحد دانشگاهی دارای 133 عضو هیأت علمی تمام وقت است. همچنین نکته مهم دراین باره این است که واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد بالاترین عضو هیأت علمی را در مقایسه با سایر دانشکده های دندانپزشکی در کل کشور دارا است. 65 نفر از اعضای هیات علمی تمام وقت این واحد را خانم ها و 68 نفر را آقایان تشکیل داده اند. همچنین تعداد مدرسین حق التدریس واحد دندانپزشکی 83 نفر است که از این تعداد 23 نفر خانم ها و 60 نفر را آقایان تشکیل داده اند. در مجموع تعداد 216 نفر شامل مربی، استادیار، دانشیار و استاد در این واحد دانشگاهی مشغول به فعالیت هستند.

حراجی گفت: 31 نفر از اعضای هیأت علمی تمام وقت واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد مدرک دکترای عمومی خود را از این واحد دریافت کرده اند و 8 نفر از دانش آموختگان تخصصی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد با گروههای مرتبط همکاری می کنند.

او در رابطه با نسبت سرانه دانشجو به اعضای هیأت علمی این واحد دانشگاهی گفت: سرانه دانشجو به عضو هیأت علمی تمام وقت 6 به 8 است و سرانه دانشجو به کل اعضای هیأت علمی (تمام وقت و حق التدریس) 6 به 5 است.

او تعداد کل فارغ التحصیلان واحد دندانپزشکی را در مقاطع مختلف تحصیلی 5 هزار 546 نفر عنوان کرد و گفت: مجموع دندانپزشکان کشور 30 هزار نفر هستند که چیزی حدود 12 درصد دندانپزشکان متعلق به واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هستند. همچنین سهم سایر دانشگاه ها در این آمار 48 درصد است.

رئیس دانشکده دندانپزشکی در ادامه گفت: 425 نفر از دانش آموختگان واحد دندانپزشکی از سال 72 تا کنون در آزمون دستیاری پذیرفته شده اند. همچنین 31 نفر از دانش آموختگان این واحد در سال 93 در این آزمون پذیرفته شده اند. به عبارت دیگر 5/9 درصد از پذیرفته شدگان کل این آزمون متعلق به واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد و مابقی سهم سایر دانشکده های دندانپزشکی کشور است. علاوه بر این، 6 نفر از دانش آموختگان واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 94 در رشته های تخصصی واحد دندانپزشکی پذیرفته شده اند.

او در رابطه با مقایسه تعداد کل متخصصین دندانپزشکی کشور و فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد گفت: مجموع دندانپزشکان متخصص کشور 4 هزار نفر است که از این تعداد 425 نفر از متخصصان دندانپزشکی فارغ التحصیل در دانشگاه آزاد هستند.

رئیس واحد دندان پزشکی گفت: 21 نفر از دانش آموختگان این واحد دانشگاهی موفق به کسب دانشنامه تخصصی در سی و یکمین دوره از آزمون دانشنامه تخصصی دستیاران دندانپزشکی وزارت بهداشت در سال 94 شده اند. همچنین 4 نفر نیز موفق به اخذ گواهینامه تخصصی در این زمینه شده اند.

حراجی گفت: 25 ثبت اختراع داخلی و یک ثبت اختراع در آمریکا توسط اعضای هیأت علمی واحد دندانپزشکی بوده است. همچنین کسب عنوان مخترع برتر توسط اساتید واحد دندانپزشکی تهران در نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، کسب عنوان پژوهشگر برتر در سیزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر در سال 91 ، کسب رتبه کتاب برگزیده در سی و یکمین کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی، کسب رتبه های برتر علمی و پژوهشی در جشنواره دکتر احمد هدایت از دیگر افتخارات این واحد دانشگاهی است.

او در پایان، عملیاتی شدن نقشه توسعه علوم پزشکی، کاهش تعداد پذیرش دانشجویان دندانپزشکی، راه اندازی دوره های فوق تخصصی و برنامه ریزی جهت اجرای سایت جدید واحد را از برنامه های آینده این واحد دانشگاهی عنوان کرد.

20104

کد خبر: 500590

وب گردی

وب گردی