بازگشت آموزش موسیقی به فرهنگسراها / افتتاح مکتب‌خانه آوازی ایران

نشست خبری اعلام برنامه‌های موسیقیایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور بابک ربوخه مدیر امور موسیقی و سرود این سازمان، غلامرضا صنعتگر خواننده شناخته شده کشور و خبرنگاران حوزه موسیقی در محل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، نشست خبری مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای اعلام برنامه‌های موسیقیایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور غلامرضا صنعتگر و خبرنگاران حوزه موسیقی صبح امروز ۱۴ مهرماه در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

مکتبخانه آوازی ایران افتتاح می‌شود

بابک ربوخه در ابتدا این نشست از افتتاح «مکتبخانه آوازی ایران» خبر داد و گفت: این عنوان کهن را بر مجموعه کلاس‌هایی گذاشته‌ایم که علاقه‌مندان به ردیف‌های آوازی مجالی داشته باشند که در کنار اساتید تراز اول موسیقی آوازی ایران تلمذ کنند. این برنامه هر روز هفته توسط یک استاد نمونه آواز برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: استادان نصرالله ناصح‌پور، علی جهاندار، حمیدرضا نوربخش، صدیق تعریف، بهرام باجلان و حسام‌الدین سراج افرادی هستند که در مکتب‌خانه آوازی تدریس می‌کنند. البته اگر میزان علاقه‌مندان به کلاس‌ها از حد تصور ما بیشتر بود، حتما از حضور دیگر اساتید کشورمان در این مکتبخانه بهره خواهیم برد.

مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درخصوص چگونگی ثبت نام در این مکتب گفت: علاقه‌مندان به حضور در این مکتب‌خانه از سراسر ایران می‌توانند نمونه‌ای از صدا و آواز خود را در سامانه‌ای که برای این برنامه تدارک دیده‌ایم بارگزاری کنند تا اساتید از میان این آثار، شاگردان خود را انتخاب کنند.

وی در خصوص مراسم افتتاحیه این مکتب‌خانه گفت: روز چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ در باغ موزه هنرهای ایرانی مکتب‌خانه آواز ایران افتتاح می‌شود و تعدادی از استادان موسیقی آوازی و نوازندگان سر‌شناس ایرانی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

بازگشایی مرحله دوم کلاس‌های موسیقی در فرهنگسرا‌ها

بابک ربوخه در قسمت بعدی سخنان خود از دومین مرحله بازگشایی کلاس‌های موسیقی خبر داد و اضافه کرد: سال گذشته پس از بررسی‌های گسترده دیدیم که کلاس‌های موسیقی فرهنگسرا از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. این اتفاق منجر شد تا برای بررسی بیشتر کلاس‌های موسیقی فرهنگسرا‌ها را به طور موقت معلق کنیم.

وی افزود: از میان ۱۷۳ مدرس موسیقی در فرهنگسرا‌ها تنها ۵۱ مدرس بودند که صلاحیت تدریس موسیقی در فرهنگسرا‌ها را داشتند. فرهنگسراهای ابن‌سینا، ارسباران، اشراق، خاوران و خانه فرهنگ نور از چند ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کردند و دور دوم بازگشایی کلاس‌های موسیقی در فرهنگسرا‌ها نیز در حال برگزاری است.

ربوخه درخصوص عدم صلاحیت مدرسان موسیقی در دوره گذشته گفت: برخی از مدرسان موسیقی با وجود آنکه مدرک مرتبط داشتند اما در طی سال‌هایی که در فرهنگسرا‌ها مشغول به تدریس بودند، روند رو به رشدی در سیستم آموزشی آنان دیده نشد. آنچه که برای مدرس موسیقی استاندارد مدنظر ماست ورای داشتن مدرک مرتبط، ارتباط موثر با دانشجویان و معرفی آن‌ها به مجموعه موسیقی حرفه‌ای کشور است.

مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری درباره جذب مربیان جدید گفت: از‌‌ همان روز‌ها در فضای داخلی موسیقی کشور، فراخوان جذب مدرس دادیم و ۱۳۱ مدرس مجرب و جدید برای آموزش موسیقی در فرهنگسرا جذب سازمان فرهنگی هنری شدند. در این انتخاب و جذب مدرس نقش خانه موسیقی بسیار پررنگ بود و بسیاری از نیروهای مجرب جدید ما از سوی خانه موسیقی به ما معرفی شدند.

وی افزود: در خصوص میزان شهریه کلاس‌ها هم بازنگری شده است. مقدار شهریه در تمامی فرهنگسرا‌ها هم‌سان‌سازی شده؛ این اتفاق به این دلیل افتاد که مربیان مجرب به دلیل تغییر میزان شهریه، فعالیت خودشان به چند فرهنگسرای خاص محدود نکنند.

بابک ربوخه اضافه کرد: در مرحله دوم بازگشایی کلاس‌های موسیقی فرهنگسراهای شفق، فردوس، آفتاب، بهمن، عطار، مهر، رازی و امید برای راه‌اندازی کلاس‌ها در دستور کار قرار گرفتند.

ربوخه با تاکید بر اینکه اجباری بر برگزاری کلاس موسیقی در همه فرهنگسرا‌ها نیست گفت: برگزاری کلاس موسیقی در فرهنگسرا‌ها نیاز به زمینه‌سازی دارد. کلاس‌هایی که مربوط به اموزش موسیقی است نیاز به نور، تهویه و فضای مناسب دارد و در قدم بعدی حتما باید برای فرهنگسرا «ساز» تهیه شده باشد. هدف ما این است که ابتدا این نیازهای اولیه را رفع کنیم و پس از آن برای بازگشایی کلاس موسیقی اقدام نماییم.

اجرای کنسرت رضا صنعتگر در سالن آوینی فرهنگسرای بهمن

مدیر موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از اجرای کنسرت غلامرضا صنعتگر در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن خبر داد و گفت: کنسرت موسیقی غلامرضا صنعتگر خواننده خوش قریحه و با استعداد موسیقی کشور در سالن مجهز آوینی فرهنگسرای بهمن اجرا خواهد شد.

وی افزود: این کنسرت روز پنجشنبه ۱۶ مهرماه ساعت ۹ شب میزبان علاقه‌مندان است.

بابک ربوخه در پاسخ به اینکه آیا سالن آوینی فرهنگسرای بهمن می‌تواند در آینده مانند برج میلاد به محلی برای اجرای کنسرت‌، به ویژه کنسرت پاپ تبدیل شود گفت: سالن آوینی فرهنگسرای بهمن تاکنون اجرای کنسرت را تجربه نکرده است، در مرحله بعدی هم این سالن برای شناساندن خود به مخاطب نیاز به تبلیغات گسترده دارد.

وی اضافه کرد: ما هیچ محدودیتی در اجرای انواع موسیقی نداریم و تمام تلاش خود را به کار می‌بریم تا سالنی باکیفیت و باشکوه به سالن‌های اجرای کنسرت اضافه کنیم، این مهم از این جهت برای ما مورد تاکید است که این سالن در جنوب پایتخت قرار دارد و می‌تواند تاثیر زیادی بر فرهنگ مردم آن منطقه بگذارد.

اولین تجربه اجرا در تهران با حمایت سازمان فرهنگی

غلامرضا صنعتگر خواننده کشورمان هم در این نشست خبری گفت: این اولین اجرای من در تهران است که با حمایت و پشتیبانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، انجام می‌شود. جا دارد که تشکر ویژه‌ای از دوستانی که همچون برادر در کنار من بودند، به جا بیاورم. آقایان ربوخه، صلاحی، عبدالحسینی و صفردوست کسانی بودند که مرا در این زمینه یاری کردند.

صنعتگر در پایان گفت: شهروندان برای حضور در این کنسرت و خرید بلیط می‌توانند به سامانه فروش بلیط آنلاین 6234 و باشگاه مخاطبان ایرانیان به نشانی Support.6234.ir مراجعه کنند.

501

کد خبر: 500626

وب گردی

وب گردی