ارتقای ساختار تشکل ها در صنعت گردشگری/ همکاری کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی

معاون گردشگری ارتقا و تقویت ساختار تشکل ها در صنعت گردشگری کشور را به عنوان دستاورد همکاری معاونت گردشگری با کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مطرح کرد.   

به گزارش ایسکانیوز، مرتضی رحمانی موحد در دیدار با احمد اصغری رییس کمیسیون گردشگری اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تعدادی از اعضا، با اشاره به این موضوع که هر تشکل و اجتماعی چنانچه با سه عنصر مقبولیت، مشروعیت و جامعیت همراه باشد می تواند ادعای راهبری یک موضوع را داشته باشد گفت: از آنجایی که اتاق بازرگانی به عنوان نهاد و پارلمان بخش خصوصی با سابقه ای دیرینه توانسته است به این سه شاخص مهم دست یابد؛ همکاری بخش گردشگری با این حوزه می تواند علاوه بر شکل گیری تشکل های مشابه سبب ارتقا و تقویت نظام تشکل سازی در صنعت گردشگری کشور شود.

او افزود: خروجی انتخابات اتاق بازرگانی به عنوان فرآیندی دموکراتیک، شفاف و مشخص همواره مورد توافق و اجماع نظر همه بازرگانان و اعضای اتاق است و از سوی آنها پشتیبانی می شود؛ به همین دلیل در این شرایط دولت ها مجبور به تمکین از چنین ساختاری هستند.

رحمانی موحد با بیان اینکه نیاز به تعریف مکانیزم گفت و گو و همکاری میان معاونت گردشگری و کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی وجود دارد؛ گفت: در این نظام ارتباطی که بر دو عنصر ساختار و محتوا بنا می شود می توان موضوع های کلان مشترک و فرابخشی را مطرح و نتیجه آن را از طریق این ساختار به محیط های اجرایی یعنی کمسیون های استانی و اداره های کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ها منتقل کرد.

معاون گردشگری همچنین با بیان اینکه نگاه کلان و حرفه ای مورد نظر شکل گیری هر چه سریع تر ساختار ارتباطی مذکور است؛ تأکید کرد: ما در قالب نگاه راهبردی سازمان به دنبال فرمولی هستیم که به واسطه آن بتوانیم وضعیت ساختار تصمیم سازی و تصمیم گیری در صنعت گردشگری را به فعالان، متولیان و متصدیان مربوطه واگذار کنیم اما نمی خواهیم که این مسئله به آزمونی ناموفق تبدیل شود.

او تأکید کرد: نخست باید این نگاه از زیر بناهای لازم برخوردار شود؛ در این صورت زمانی که تفویض وظایف انجام گرفت جای بخش خصوصی و دولتی تغییر خواهد کرد و این بار بخش دولتی است که نتایج امور و فعالیت ها را پیگیر خواهد شد.

رحمانی موحد افزود: اکنون ما سه عنصر حمایت، هدایت و نظارت را در مأموریت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارا هستیم که غیر از بحث نظارت که به عنوان پایه حاکمیتی، برابر با قانون نمی توان آن را به نهادی تفویض کرد؛ در بحث حمایت و هدایت امکان واگذاری به بخش خصوصی و تشکل های حرفه ای صنعت گردشگری وجود دارد.

او گفت: بخش خصوصی مورد نظر در این فرآیند به خوبی بر امور موجود اشراف دارند، دانا هستند و کارآزموده شده اند. تجربیات موفق را یاد گرفته اند و حالا منافع تشکل و صنف شان را بر منافع شخصی خود ترجیح می دهند؛ در این حالت است که خروجی کار با اثر بخشی مطلوبی همراه می شود.

رحمانی موحد با بیان اینکه از تشکل های حوزه گردشگری خواسته است که اراده و توافق جمعی را جایگزین منافع و اراده شخصی کنند؛ گفت: وقتی هر فرد با هر حرفه، تجارت و شغلی وارد شاکله اتاق بازرگانی می شود؛ خود را وقف این تشکل می داند نه بنگاه اقتصادی خود یا چنانچه منفعتی نیز برایش به همراه داشته باشد بی شک مغایرتی با جمع ندارد؛ این موضوع همان نگاه حرفه ای است که ما برای تشکل های صنعت گردشگری کشور انتظار داریم.

همچنین رحمانی موحد پس از شنیدن نظرات رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: موضوع هایی از جمله بهره گیری از ظرفیت کشورهای عضو اکو، عضویت اتاق بازرگانی در شورای راهبری گردشگری سلامت، حضور شایسته استان ها در جلسه های کمیسیون گردشگری و نیز ایجاد ارتباط دو سویه مطلوب میان بخش خصوصی گردشگری و کمیسیون گردشگری در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم برپایه همکاری هایی از این دست به قله اعتبار و افتخار صنعت گردشگری کشور یعنی ایجاد رونق در مشاغل، روستاها، صنایع، ابتکارات، خلاقیت ها و بسیاری از تحولات که منشا خیر و برکت برای مردم کشورمان در پی دارد؛ دست یابیم.

همچنین در این جلسه احمد اصغری رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیز گفت: پیگیری اموری همچون مطالعه و بازنگری توافق نامه های منعقده میان اتاق ایران و کمیسیون های گردشگری گذشته با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز تلاش برای افزایش خروجی از ورود گروه های مختلف اقتصادی اروپایی به کشور در موقعیت پساتحریم با تشکیل میزهای تخصصی و جمعی می تواند کمک شایسته ای به صنعت گردشگری کشور کند.

او با توانمند خواندن خانواده بزرگ کشورهای عضو اکو افزود: سازمان اکو با عضویت کشورهایی چون آذربایجان، ترکیه، پاکستان،افغانستان و ... دارای ظرفیت های متعدد همکاری است که مشارکت در برگزاری همایش گردشگری سلامت در یکی از اجلاس های اتاق بازرگانی می تواند مقدمه ای برای آغاز همکاری های بیشتر در این زمینه باشد.

اصغری همچنین با درخواست عضویت اتاق ایران در شورای راهبری گردشگری سلامت به عنوان پنجمین عضو گفت: کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می تواند در کنار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان نظام پزشکی ایفای نقش نماید.

او همچنین با ارائه پیشنهاد برگزاری نشست های تخصصی میان اتاق ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با فراکسیون و کارگروه گردشگری مجلس گفت: کمیسیون گردشگری اتاق ایران این ظرفیت را دارد تا منطبق با رهنمودهای معاون گردشگری با تقویت همکاری ها سبب ترسیم خط و مشی تعاملات با فراکسیون و کارگروه گردشگری مجلس اسلامی گردد.

اصغری با اشاره به اینکه کمیسیون گردشگری اتاق ایران از سه کارگروه «گردشگری و سلامت»، «اقتصاد و ورزش» و «اقتصاد و هنر» تشکیل شده است؛ افزود: در پیشنهادات ارائه شده به اعضای هیات رییسه اتاق ایران تعریف کمیته های زیر شاخه نیز در دستور کار قرار گرفته است که کمیته تشریفات و بین الملل از آن جمله اند.

او گفت: فعالیت شایسته ساختار مذکور با کمک همکاری های مشترک آموزشی، فرهنگی و ارائه گزارش های علمی در حوزه گردشگری محقق خواهد شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: بی شک با احترام به مبحث کوچک سازی دولت و اعتماد به بخش خصوصی ما بر این باوریم که با حمایت و پشتیبانی دولت موفقیت مان تضمین خواهد شد؛ تشکیل اتاق فکر مشترک با حضور پویای نهاد دولتی می تواند آغازگر همکاری های فرابخشی متعدد شود.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 500654

وب گردی

وب گردی