پژوهش مشترک برای حل مسائل جامعه، نمود اصلی وحدت حوزه و دانشگاه

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ آزاد بیان کرد: دانشگاه آزاد همان‌طور که در تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در رشته‌های فنی، مهندسی و... پیش‌قدم بود، با جدیت تمام قصد دارد در زمینه علوم انسانی نیز پیش‌قدم باشد و امنیت و آسایش ذهنی را برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی ایجاد کند.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام سید طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ آزاد گفت: بنده نسبت به بحث وحدت حوزه و دانشگاه نگاه متفاوتی دارم. عده‌ای فکر می کنند که وحدت یا جنبه‌ای صوری دارد یا صرفا در تبادل دانشجو بین دانشگاه و حوزه خلاصه می‌شود. بنده بیشتر بر این مسئله تأکید می‌کنم که باید با رویکردی پژوهش محور به حل معضلاتی پرداخت که نظام جمهوری اسلامی با آن روبروست. یعنی باید این دو حوزه فکری روی موضوعات مشترکی سرمایه گذاری کنند که در توان تخصصی هر دو بخش نهفته است. یعنی روی معضلات و مسائل مبتلا‌به نظام مشترکاً کار کنند. چون حل بخشی از این معضلات در توان حوزه و حل بخشی دیگر در توان دانشگاه است و بومی‌سازی علوم انسانی و کارکردی کردن این علوم، به این شیوه اتفاق می‌افتد. در همین راستا دانشگاه آزاد به این فکر رسید که پیوندی بین این دو حوزه ایجاد کند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی ضمن تأکید بر اینکه یکی از خاستگاه‌های مهم و اساسی علوم انسانی دانشگاه است، گفت: با توجه به این عقیده عالمان دینی که اسلام حرف‌های زیادی برای گفتن در این حوزه دارد، برای اینکه این عقیده جنبه عملی پیدا کند، باید اتصالی بین این دو مرکز علمی حوزه و دانشگاه ایجاد و به خصوص بر طرح‌های مشترک تأکید شود. شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی می‌توانند به بهترین نحو این مسئله را تحقق ببخشند.

دانشگاه‌ها و نهادهای علمی آموزشی نباید در ترجمه متوقف شوند

او در ادامه افزود: در قرن دوم هجری که آغاز درخشندگی در حوزه تمدن اسلامی بود، مسلمانان با فراگیری زبانهای یونانی و فارسی دری و... آثار حوزه‌های مختلف را به عربی ترجمه کردند؛ اما جهان اسلام در آن دوران، در ترجمه متوقف نماند. با اینکه نهضت ترجمه بسیار مورد نیاز برای تولید علمی است و برای پیشرفت در حوزه علوم انسانی نیاز به ترجمه علوم غربی نیز داریم، اما نباید دانشگاه‌ها و نهادهای علمی آموزشی در ترجمه متوقف شوند، بلکه باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و به تولید علمی پرداخت.

دکتر هاشمی در پاسخ به این سوال که چگونه بومی‌سازی علوم‌ انسانی می‌تواند در راستای پاسخ به نیازهای جامعه باشد، گفت: با توجه به این که علوم انسانی باید جهتی الهی داشته باشند، تا زمانی که شناخت عمیق از مبانی وجود نداشته باشد، نمی‌توان به این شناخت دست پیدا کرد. چه دانشگاه و چه حوزه نمی‌توانند به تنهایی در این زمینه موفق شوند، بلکه باید حوزه و دانشگاه به کمک هم به این هدف مهم دست پیدا کنند. حوزه در این زمینه باید نقش جهت ده داشته باشد و دانشگاه هم به تولید علم بپردازد و اگر این دو در کنار هم قرار گرفتند، می‌توانند به نقطه مطلوب برسند.

او درباره برنامه‌های دانشگاه آزاد برای کاه بی‌میلی ایجاد شده در دانشجویان رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با میل روز‌افزون رشته‌های فنی، مهندسی، پزشکی و... به تحقیق و پژوهش افزود: سیاست‌گذاری جدید دانشگاه آزاد به نحوی بوده است که علوم‌انسانی نیز مانند حوزه‌های مهندسی، فنی و... به پیشرفت‌های چشمگیر دست پیدا کند. زیرا وقتی دانشجو وارد حوزه فنی و مهندسی می‌شود عملا نتیجه فعالیت خود و تاثیرگذاری در بازار کار، صنعت و ... را می‌بیند. اما در حوزه علوم انسانی، زمینه و بروز این خلاقیت‌ها و نحوه استفاده از تولیدات علمی فراهم نشده و به نوعی این علم تبدیل به یک ثروت مادی و معنوی نشده است؛ در نتیجه یک احساس وازدگی بین دانشجویان این رشته‌ها ایجاد شده است. اگر بتوانیم با استفاده از فرصتی که شرکتهای دانش‌بنیان ایجاد کرده‌اند، به سمت طرح جدید دانشگاه مبنی بر استفاده از تولیدات علمی در حوزه علوم انسانی و ایجاد ثروت مادی حرکت کنیم، ‌خود به خود علوم انسانی در جامعه توسعه پیدا خواهد کرد.

دانشگاه‌ آزاد با جدیت تمام قصد دارد در زمینه علوم انسانی پیش‌قدم باشد

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: باید دانشجو بازتاب تحقیقات خود را ببیند و حس کند که این علوم با نیازهایش همخوانی دارد. امروزه نباید دانشجویان علوم انسانی دغدغه‌هایی نظیر دغدغه کسب درآمد، شغل و... داشته باشند، زیرا با توجه به اهمیت علوم انسانی، باید بر روی این دانشجویان تمرکز شود و امنیت شغلی و حرفه‌ای آنها تضمین شود؛ مسئله‌ای که متاسفانه تا کنون کمتر مورد توجه دانشگاه‌ها قرار گرفته است. اما دانشگاه‌ آزاد همان‌طور که در تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در رشته‌های فنی، مهندسی و... پیشقدم بود، با جدیت تمام قصد دارد در زمینه علوم انسانی نیز پیشقدم باشد و امنیت و آسایش ذهنی را برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی ایجاد کند.

20101

کد خبر: 500670

وب گردی

وب گردی