علائم آب مروارید: کاهش دید، خیرگی نور و تاری دید در مکان‌های پرنور

یک متخصص بیماری‌های چشم ضمن پاسخ به سوالی درباره تاثیر استفاده زیاد از تبلت و رایانه در ابتلا به آب مروارید، گفت: آب مروارید ممکن است در هر سنی فرد را مبتلا کند، بنابراین سن خاصی برای ابتلا به آن تعریف نشده اما در افراد بالای 60 سال شایع‌تر است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازایسنا، دکتر سیامک اکبرزاده گفت: آب مروارید یک نوع بیماری چشمی بوده که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم را مختل می‌کند.

او با بیان اینکه عوامل بسیاری در ایجاد بیماری آب مروارید دخیل است، افزود: کهولت سن، برق‌گرفتگی، استفاده از عینک‌های آفتابی غیراستاندارد، مصرف طولانی مدت بعضی از داروها، ضربه چشم و عدسی، سندرم مادرزادی، ماوراءبنفش، اشعه x، تماس طولانی‌ مدت با نور آفتاب و ضربه به سر باعث بروز اخلال در تغذیه عدسی شده و در نهایت آب مروارید را ایجاد می‌کند.

اکبرزاده استفاده مکرر کودکان از تبلت و رایانه را در ایجاد این بیماری بی‌تاثیر دانست و گفت: عوامل ژنتیکی و ارث نیز در ایجاد این بیماری نقش مثبتی داشته به همین علت برخی افراد زودتر از دیگران دچار آب مروارید می‌شوند.

او افزود: کاهش دید، خیرگی نور و تاری دید به ویژه در مکان‌های پرنور از علائم ابتلا به بیماری آب مروارید است.

این متخصص بیماری‌های چشم با اشاره به اینکه این بیماری درمان دارویی ندارد، گفت: ساده‌ترین راه درمان این بیماری جراحی است که در آن لنز مورد نیاز که از جنس پلاستیک شفاف بوده و قابل انعطاف است، آن را توسط ابزار ویژه‌ای لوله کرده و از سوراخی وارد چشم می‌کند و با کمک اشعه لیزر و انژری صوتی آن را در داخل چشم آب می‌کنند. حسن این عمل این است که فرد زودتر دید خود را به دست می‌آورد و عوراضی کمتر از دیگر عمل‌ها دارد.

اکبرزاده در خصوص راه‌های پیشگیری از این بیماری افزود: در دوران جوانی از ضربه خوردن به سر خودداری کرده و همچنین با رژیم غذایی مدیترانه‌ای مانند مصرف سبزیجات، میوه و ماهی می‌توانیم از بیماری آب مروارید در کهنسالی تا حدودی پیشگیری کنیم.

او در پایان تاکید کرد: کودکان از استفاده بیش از حد تبلت و رایانه خوداری کنند؛ چرا که ممکن است در بزرگسالی باعث تضیعف چشم آنها شود.

20106

کد خبر: 500787

وب گردی

وب گردی