علل تپش قلب  و درمان آن

یک متخصص قلب معتقد است تپش قلب ممکن است بیانگر یک بیماری جدی باشد یا اهمیت چندانی نداشته باشد.


به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر منوچهر قارونی با اشاره به اینکه تپش قلب به معنی آگاهی از ضربان قلب خود است گفت: به رغم تپش و فعالیت مداوم و بی‌وقفه‌ قلب، این فعالیت نباید توسط خود فرد احساس ‌شود.

او افزود: در حالت طبیعی، انسان نباید متوجه تپش قلب در بدن خود ‌باشند. کندی ریتم قلب زیر 60 ضربه در دقیقه «برادی کاردی» و ضربان بالای 100 ضربه در دقیقه «تاکی کاردی» نام دارد.

قارونی با تاکید بر اینکه تپش قلب به صورت‌های گوناگون نظیر کوبیدن، لرزیدن و تپیدن احساس می‌شود، گفت: تپش قلب در افراد ممکن است با رخ ‌دادن ضربانی غیرعادی اغلب در قفسه سینه، گردن یا گلو نیز همراه باشد. برخی ذکر می‌کنند که قلب‌شان می‌ریزد یا بعضی می‌گویند که قلب‌شان چند دقیقه تاپ‌تاپ می‌زند و دوباره به حالت عادی بازمی‌گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در برخی نیز تپش قلب به صورت دائم احساس می‌شود. احساس تپش قلب همیشه به معنی سرعت بالای ضربان قلب (تاکی کاردی) نیست؛ به طوریکه در سرعت ضربان خیلی پایین (برادی کاردی) هم ممکن است احساس تپش قلب وجود داشته باشد. تپش قلب ممکن است بیانگر یک بیماری جدی باشد یا اهمیت چندانی نداشته باشد.

او درباره علل تپش قلب گفت: این عارضه در اکثر موارد نشانه بیماری خاصی نیست و جای نگرانی چندانی ندارد، ولی گاهی ممکن است نشانه بیماری‌های خیلی مهم باشد.

قارونی با اشاره به برخی از علل شایع تپش قلب ادامه داد: برخی بیماری‌های قلبی مانند ناکافی بودن میزان اکسیژنی که باید در دسترس سلول‌های عضله قلب (ایسکمی قلبی) قرار گیرد، بیماری‌های دریچه‌ای مختلف از جمله افتادگی (پرولاپس) دریچه میترال، نارسایی قلبی و التهاب عضله قلب (میوکاردیت‌ها)، التهاب پرده پوشاننده قلب (پریکاردیت) و بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی‌های قلبی) از علل بروز این عارضه است.

او افزود: علل روحی و روانی و نیز برانگیخنتی احساسی مانند ترس، استرس، اضطراب و افسردگی نیز از علل شایع احساس تپش قلب است.

این متخصص قلب اضافه کرد: این عارضه ممکن است به دنبال ورزش و فعالیت جسمی، مصرف موادی مانند کافئین، نیکوتین، کوکائین و برخی از قرص‌های لاغری نیز ایجاد شود. بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، بیماری‌های ریوی و کاهش میزان اکسیژن خون (هیپوکسی) نیز در ایجاد این مشکل دخالت دارند.

قارونی گفت: برخی داروها مانند داروهایی که برای درمان بیماری‌های تیروئید، آسم، فشارخون بالا یا بی‌نظمی ضربان قلب مصرف می‌شوند. همچنین داروهای سرما خوردگی حاوی پسودوافدرین نیز در ایجاد ین مشکل تاثیرگذارند. بی‌خوابی، خستگی، کم‌ خونی و تب نیز باعث احساس تپش قلب می‌شوند.

20106

کد خبر: 500808

وب گردی

وب گردی